Jul i Alperna - var finns det snö?

Backside

Aktiv medlem
Vi tänkte fira jul och nyår i Alperna. Frågan är bara om det finns det någon ort som har snö? Någon som vet?

Vette fan det är la bara ringa runt till resebyros och checka me dom....Men säger som min polare snön kommer

BÄTTRE ATT SNÖN KOMMER LITE SENT OCH ÄR LÄNGE,,ISTÄLLET FÖR ATT DEN KOMMER SNABBT OCH ÄR KORT:D

Var i lauterbrunnen/wengen igår och det är helt bart. Var uppe på Jungfraujoch och snön dyker upp först när man kommer upp på ca 2500m. Såvitt jag uppfattat media här i Schweiz så är det bara uppe på glaciärerna som det finns snö. Zermatt/ Saas Fee, Glacier 3000 och Les Diablerets är de ställen här i Schweiz som jag tror har öppet men det är som sagt uppe på glaciärerna.

Micke i Genéve

Andermatt är öppet!! I och för sig bara en pist men det är inte glaciär, E-berg är oxå öppet, Verbier oxå...

//H

Verbier har ju en del snö, ser i alla fall ut så på webbkameran? Men som sagt så tror jag snön kommer snart. I USA är det ju massa.

EDIT: Kom på att Meribel har en del snö också. Någon som vet ifall dom har några öppna pister?

Senast ändrad:
Snön kommer till USA så kallt som det är där nu behöver man nog inte vänta så länge

LAAX har bara glaciären öppen och inga kanoner... Varmt där.... Har en park öppen iofs.

//H

FilipAvall sa:
Verbier har ju en del snö, ser i alla fall ut så på webbkameran?
Förra helgen åkte jag pjäxdjup puder i Verbier vid Lac des Vaux :) Från och med helgen som nyss var skulle de öppna resten av systemet uppåt Mont Fort och den biten runt där. Med tanke på att det spö-regnar i Genève just nu lär det vara mer snö på ingång, åtminstone någorlunda högt upp i bergen (det är rätt varmt här nu).

I helgen som nyss gick var jag i Les 2 Alpes. Där är i stort sett bara glaciären öppen och mycket av snön högt upp har blåst bort. Men det har åtminstone kommit en liten bas ända ner till 1800 meter där så kommer det mer snö kan det bli skapligt.

Någon som vet hur det ser ut i St: Anton? När brukar snön komma till Österrikiska alperna?

/Hellberg

Senast ändrad:
Hej på torsdag kommer det 48 cm i Vebier, hela veckan skall det snöa i mindre kvantiteter!
Gött

Körde förbi St Anton igår, det ligger snö i alla fall, men det är väldigt lite. Ser ganska mörkt ut i hela alperna just nu.

EDIT: Det ska komma in riktigt skitväder den här veckan. St Moritz väntar 102 cm snö till lördag, St Anton 67 och Verbier 86 cm (!!!). YEAH!

//E

Senast ändrad:
spOnkan sa:
Körde förbi St Anton igår, det ligger snö i alla fall, men det är väldigt lite. Ser ganska mörkt ut i hela alperna just nu.

EDIT: Det ska komma in riktigt skitväder den här veckan. St Moritz väntar 102 cm snö till lördag, St Anton 67 och Verbier 86 cm (!!!). YEAH!

//E
Vet inte hur väderleksrapporten ser ut men det ser som sagt mörkt ut för alperna i helhet..
Har snackat med kompisar i Tignes, Frankrike o de säger att de är katastrofalt dåligt med snö o att de bara ligger ett tunt (icke åkbart) lager..
Glasiären lär iofs ha öppnat (eller ska öppna snart) så de e väl bara till att be till de stora snögudarna bland molnen att de ska släppa ner ett lass snart!

Var i Saas-Fee förra helgen, endast glaciärpisterna var öppna och väldigt lite snö i de övriga pisterna.
I lördags var jag i Laax, två områden var öppna (Vorab och Crap Sogn Gion) barmark utanför pisterna.
Davos har ett fåtal pister öppna i Parsenn och Jakobshorn (har inte varit där ännu så jag vet inte hur mycket snö det är utanför pisterna).

Enligt väderprognosen ska det dock snöa en del under veckan.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp