Jul och nyår i alperna

Ahlback

Ny medlem
Jul och nyår i alperna
Tjenare!
Vår familj var i julas i alperna och firade jul och nyår där i Champoluc och Cervinia, Italien.
Detta året vill vi göra någonting liknande, fast andra resemål.

Själv vill jag gärna ha något ställe där det är lite köer. Resten tror jag är bra när det kommer till alperna (mat, backar osv.).

Så vi ska till två ställen, men frågan är vart.
Har funderat kring Val d'Isere och lite kring de största ställena i Österike.
Men som sagt så vill jag själv ha lite köer.

Park och andra grejjer är ju pluspoäng, men inga måsten.

Jul och nyår i alperna
Val d'Isère på jul/nyår brukar vara ganska knökat. I princip hela byn tar sig upp i backen via tre liftar (sex om man räknar La Daille, Fornet och Laisinant) och det blir lätt köer under morgontimmarna. När man väl är uppe brukar det släppa dock, men vill man ha de riktigt långa, branta åken hamnar man ju nere i dalen igen så, ja..

Generellt sett så är alla "stora" orter i alperna fullbelagda nyårsveckan. Julveckan brukar vara marginellt lugnare.

När folk efterfrågar lugn rekommenderar jag automatiskt Serre Chevalier, dock kan det vara en chansning så tidigt på säsongen, då de rejäla dumpen där sällan kommer förrän efter nyår, och man kan bli förvisad till samma fem backar i Monetier om man har otur med vädret.

Jul och nyår i alperna
Jag var i Ischgl över jul förra året och blev mycket överraskad över hur korta alla liftköer var. Systemet har en mycket stor liftkapacitet, absolut, men inte ens nedfarterna var sådär knökfulla de kan vara när tysken invaderar. Om något var det frågan om ett lojt och sporadiskt försvar, företrädesvis av holländare och engelsmän. ;)

En försiktig rekommendation från min sida, utan några som helst garantier.

PS. Nattlivet är inte av denna värld... Hardcore om du hittar rätt. DS.

MVH
Daniel

Tillbaka
Topp