Julvecka i alperna - hur svårt kan det vara?

Omegaman

Medlem
Jag vill åka till alperna v 52, men arrangörerna har antingen inte börjat säsongen, eller så är de få platserna som fanns slut.
Några idéer?
En annan möjlighet är att ta Ryanair Skavsta-Bergamo 23/12 och hem 31/12, det kostar typ 1.500 spänn och sedan hyrbil till St Moritz eller Serre Chevalier. Någon som vill dela bil?
Fler idéer?
Hittar dessutom gärna skidkompis, då jag åker offpist - men då gärna i sällskap. Oavsett detta, tar jag gärna input på frågorna ovan.

/Johan
(X-fru till Sri Lanka med barnen;-))

Omegaman sa:
...för Bad Gastein eller Saalbach (STS) är väl knappast optimalt för offpist julveckan?
Johan
Det är ju helt klart en chansning.. lagom till jul förra året snöade det konstant.
Dock var offpist inte aktuellt för min del eftersom det var så mycket puder i backarna att det räckte och blev över.. (inte världens bästa sikt heller) Men lagom till nyår var det riktigt fint (MYCKET SNÖ!!).

I julas var det i varje fall fint! Vi var i Sölden, ock åkandet var helt ok. I bilden är frun den 23. December i Obergurgl.

Nu reser vi till Zell am See och Kaprun för julveckan. Vi flyger den 24de till München ok har en liten hyrbil där. (så vi kan köra till Saalbach, BG, även till Obertauern) Om det inte finns tillräckligt med snö för offpiståkning, kan man ju åka på pisterna, hoppa i parker och dricka weizen och glühwein.

Om du kan hitta nån billig flyg till Tyskland, München, Frankfurt etc., kan du köra vart som hellst. En liten hyrbil kostar under 200 euro för en vecka, och boendet i Österrike kan du hitta lätt under 60 euro för en person/natt, också på jultiden.

Senast ändrad:
Kolla på flyg till München, Geneve eller Zurich med Lufthansa eller Swiss. Totalkostnaden blir inte högre ifall du tar med bagage och skidfrakt. Skidfrakten är gratis på Lufthansa och Swiss. Det finns bra tågförbindelser från både Zurich och Geneve till flertalet skidorter. Från Geneve går det också transferbussar till franska alperna.

Vi har bokat med Lufthansa till munchen den 25e hem 1a jan. Gick på 1300x2 tor. Hyrbil lite större variant 2200:- och stuga strax utanför fieberbrunn (95 kvm, bubbelpool, bastu, byggt 2006, 40 eur natten pp). Tror vi kommer köpa det stora liftkortet, då har vi tio orter inom 5 mil där man kan åka, bara att hålla koll på vart det är mest snö. Första gången jag kör med privat stuga för en vecka men ägarna har varit klockrena i kontakten vi har haft hittils. Kolla på feratel.com om du vill kika boende alternativ. Kan dock vara dåligt utbud nu över jul och nyår.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp