Juniorracepjäxor, töjer sig?

Pillard

Aktiv medlem
Hur mycket formar sig en juniorinnersko? Jag köpte hem HEAD Raptor 60 i 23.5 till dottern. Hennes fot är ganska exakt 22.5 men hon gnäller över att de klämmer på stortån både framifrån och i sidan. Hur mycket kan jag räkna med att innerskon töjer sig och kan jag skynda på processen med värme på en så simpel innersko? Om hon stoppar i foten i skalet tar det inte emot nånstans så skalet borde kunna fungera.

Ta ut sulan ur innerskon, be din dotter ställa sig på sulan med hälen i våg med sulan så ser du hur mycket space du har framme vid tårna. En cm är rätt bra i den där åldern. Om det ser ok ut men ändå trycker så gissar jag på att det kommer ge med sig efter några dagar i backen.

IMG_6950.jpeg

Längden borde vara ok men på bredden över tårna kan det eventuellt bli tight. Behöver vi en rymligare tå-box eller kommer innerskon ge med sig det där?

Ge det några dagar i backen i vinter så märker ni. Gissar på att det går till sig.
Om inte får ni trycka lite hos en bra skidshop.

Ge det några dagar i backen i vinter så märker ni. Gissar på att det går till sig.
Om inte får ni trycka lite hos en bra skidshop.
Jag undviker ju helst att testa så eftersom jag fortfarande kan lämna tillbaka dem. Alternativet är ju att köpa något annat som funkar bättre

Jag undviker ju helst att testa så eftersom jag fortfarande kan lämna tillbaka dem. Alternativet är ju att köpa något annat som funkar bättre
Vi har haft samma problem med de pjäxorna, jag skulle byte. Tyckte innerskon kändes konstig och billig och de satt inte bra, klämde runt tån fast det var utrymme i skalet/rätt storlek. Tror inte att hälen kom bak hela vägen. Prova bara innerskon och kolla runt hälen. kommer den ända bak? Det blev Lange för oss istället. RS 70 SC - mycket bättre pjäxa. Även Salomon har funkat bättre.

Vi har haft samma problem med de pjäxorna, jag skulle byte. Tyckte innerskon kändes konstig och billig och de satt inte bra, klämde runt tån fast det var utrymme i skalet/rätt storlek. Tror inte att hälen kom bak hela vägen. Prova bara innerskon och kolla runt hälen. kommer den ända bak? Det blev Lange för oss istället. RS 70 SC - mycket bättre pjäxa. Även Salomon har funkat bättre.
Fanns det bättre plats i tån på Lange? Hon hade Lange 70 för två år sen i 22.5 men de klämde. Vi bytte då till HEAD i 22.5 och det funkade bättre.

Fanns det bättre plats i tån på Lange? Hon hade Lange 70 för två år sen i 22.5 men de klämde. Vi bytte då till HEAD i 22.5 och det funkade bättre.
De första vi hade kändes lite trånga från början när vi provade hemma men satt i övrigt bra och inget gnäll i backen. Sonen hade tre par i storlek 25-27,5 (11-14år) .Han har alltid behövt bredaste modellen på skridskor (hockeyspelare) Men vi hade den lite mer påkostade RS /SC -modellen som sagt -inte RSJ, men det kanske ni hade också?

Edit: Sambon som behöver mycket utrymme vid tårna köpte ett par K2 Anthem 105 MV som hon var väldigt nöjd. Finns nog i lägre flex också men var inte så hårda

Senast ändrad:
De första vi hade kändes lite trånga från början när vi provade hemma men satt i övrigt bra och inget gnäll i backen. Sonen hade tre par i storlek 25-27,5 (11-14år) .Han har alltid behövt bredaste modellen på skridskor (hockeyspelare) Men vi hade den lite mer påkostade RS /SC -modellen som sagt -inte RSJ, men det kanske ni hade också?
Vi hade RS70SC hittade jag nu. De var jätterejäla och bra i övrigt men 22.5 klämde redan förra året och då funkade som sagt Head i 22.5. Så jag antog att Head var bredare i tån

Vi hade RS70SC hittade jag nu. De var jätterejäla och bra i övrigt men 22.5 klämde redan förra året och då funkade som sagt Head i 22.5. Så jag antog att Head var bredare i tån
Ok, Vi hade head i 23,5 och sen bytte dottern till Salomon i 24,5 , grabben testade Raptorn i nån större storlek men minns inte om det var 24,5 eller 25,5 men vi valde Lange till honom då. Och han har som din dotter ser ut att ha, en liten knöl på utsidan foten, kanske lite större, så mest den som kräver bredare pjäxor och skridskor, möjligt att han inte behöver lika mycket tåutrymme då. Men kolla K2 då, de verkar ha bra utrymme för tårna
1726746744885.png

Snödjup

Tillbaka
Topp