Juniorskidor för tonåringar

Wikner94

Ny medlem
Är mitt uppe i valet och kvalet gällande skidköp. Är 16 år, 170-175 cm lång, 60 kg och undrar därmed om det vore dumt av mig att köpa seniorskidor då den ekonomiska skillnaden känns minst sagt. Har åkt ganska mycket förut, några veckor om året, och skulle väl säga att jag är en hyffsad skidåkare.känner rent spontant att ett par pistskidor på 160 cm för junior skulle kunna funka rätt fint men är väldigt okunnig i ämnet .Så söker helt enkelt lite råd. Tack på förhand

Jag tror det är svårt att generalisera. Vissa juniorskidor är byggda på samma sätt som vuxenskidor, och vissa har en enklare uppbyggnad. Vilka skidor är det du tittar på?

Verkar onekligen vara mycket skidor för pengarna. Svårt att säga utan att ha känt på skidan dock. En risk jag ser är att dom är för mjuka om du kör aggressivt. Min son har ett par 165 GS junior skidor, och han vägde bara 40 kg när han fick dom. I år väger han ca 50 och har ett par 1.73

Hur har dom funkat för honom då? Är han nöjd med juniorskidorna då jag antar att han åker ganska aggressivt?

Är det inte lite väl kort att åka på 160cm när du är 175cm själv? skiljer ändå 15cm, nog för att det är kort radie på dem men ändå. Speciellt om det skall åkas aggressivt

Senast ändrad:
Kan mycket väl vara så. Har åkt en del som sagt men är inte så insatt. Jag är 173 cm kollade jag idag så vet inte om jag kanske borde sikta på en skida runt 165 kanske. Vad tror du?

Har du åkt på skidor som är 160cm tidigare? För om du är bekväm med det så kan du ju fortsätta.
Man brukar väl säga i regel att ett par slalom skidor ska vara 5cm kortare än en själv? (någon vis person för rätta mig) Så ett par 165 kommer nog kunna fungera, men jag skulle satsa på 170cm om jag hade möjlighet. Eftersom du kanske kommer växa någon/några cm till.

Om jag var du skulle jag gå till en sport affär med ett hyfsat skidutbud och prata med någon som var lite kunnig om ämnet. jag är ganska säker på att han skulle säga att det är bättre att satsa på ett par vuxen skidor som är max 10 cm kortare än dig.du kanske får lägga på en eller 2 tusen men det kommer det vara värt eftersom det kommer vara skönare att åka på och du kommer ha dom mycket längre.

lycka till mvh Challe V

Längden ser jag inte som ett problem. Herrarnas slalomskidor är 1.65 och damernas 1.55 (FIS minimummått).
Det är nåt som är skumt med Völkl-skidorna. Dom heter GS men har radie som en slalomskida.

Ja, stirra dig inte blind på längderna. Allt beror ju på vilken typ av skida du vill åka på och på vilket sätt du vill åka. Jag har själv haft ett par sl-skidor på 1,60 som var skitroliga att kortcarva med. Men det är klart, om man vill åka fort över stora ytor skulle jag velat ha längre förstås. Tänk inte så mycket på din längd som åkstil och vikt

Jag förstår inte varför ingen kliver in och säger stopp... För mig låter detta som en fantastiskt dumsnål idé!

Dels väger du inte så pass lite att du kan åka på rena juniorskidor, dels är bindningarna tokigt underdimensionerade (iaf. de från Conrad) för dig och sen så kan du få tag på MYCKET bra begagnade grejer just nu!

Vad för typ av skidor är du ute efter, är det högpresterande pistskidor? Isf. är ett par beggade damslalomskidor grymma. Ofta billiga med sansad DIN-skala på bindningen. Kolla på blocket, det finns många riktigt bra grejer för 2000:- och nedåt!

Tackar så mycket för alla bra råd! Tror jag ska ta mig en tur till Snabben här i Göteborg och höra lite vad dom har att säga och erbjuda. Har hört från annat folk att kvalitén varit kanon därifrån och bra priser. Om det inte hittas något vettigt där så tar jag mig nog en kik på sport-Conrad trots allt.
Carled: har du några förslag kanske på några bra annonser från blocket så får du gärna dela med dig.

Carled sa:
Jag förstår inte varför ingen kliver in och säger stopp... För mig låter detta som en fantastiskt dumsnål idé!

Dels väger du inte så pass lite att du kan åka på rena juniorskidor, dels är bindningarna tokigt underdimensionerade (iaf. de från Conrad) för dig och sen så kan du få tag på MYCKET bra begagnade grejer just nu!

Vad för typ av skidor är du ute efter, är det högpresterande pistskidor? Isf. är ett par beggade damslalomskidor grymma. Ofta billiga med sansad DIN-skala på bindningen. Kolla på blocket, det finns många riktigt bra grejer för 2000:- och nedåt!
Instämmer.
Skidorna du har kikat på blir bara fatalt tokfel. De klarar inte din vikt, och du är i en fas då du växer mycket och snarare behöver något att växa i.
Läs igenom skidväljar-artiklarna och trådarna (läs klistrade trådar i forumet, du hittar allt där) och försök ringa in vad du är ute efter - sen letar du upp en skida i gott skick med några år på nacken till bra pris här på freerides köp & sälj.

Tillbaka
Topp