Juniorskidor freeride. Tips?

Christozzz

Aktiv medlem
Hej, någon som har koll på juniorskidorna som finns i kategorin mot freeride. Jag tänker typ Blizzard Rustler Team, Atomic Bent C, Salomon QST, Extrem Roots mfl? Hur de skiljer sig sinsemellan?

Min 14-åring har åkt på ett par K2 Mindbender JR (149cm) två säsonger men har vuxit ur dem nu. Han har varit nöjd med dem, men heller inte uttryckt att han älskar dem - så ev läge att testa något annat. Min känsla är att Mindbendern är hyfsat "directional", gissar att tex Bent Chetler är mer sladdig. Eller?

Han gillar hyfsat stora svängar i pist, men också att kunna ta sig fram i skogen och så lössnö utanför pisten och att hoppa lite men ej park och trix.

Jag tror iaf att det vi letar efter är lite mer lekfullt, men ändå stabilt. Är positivt inställd till både Blizzard och Extrem som märken så liite extra nyfiken på dem men all input är mycket välkommen!

Har du kollat på Völkl Mantra? Hur lång är fjortisen?
Han är 160 ungefär. Jo Mantran skulle säkert kunna funka också, tänkte köpa beggat och den finns ju ofta. Läste dock någon jämförelse här på forumet med Rustler jr som ändå fick mig att luta mer åt den.

Annars är det svårt att bilda sig en uppfattning och jämföra modeller då alla produktsidor skriver typ samma (bra på allt). Och det saknas recensioner som kan guida, som när man köper vuxenskidor. Just nu lutar det åt Roots som finns i 162, men får väl se vad som dyker upp på begagnatmarknaden. :)

Tillbaka
Topp