Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
justera skaftvinkel på salomonpjäxa
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1096745" data-attributes="member: 12152"><p>Den där typen av lösning brukar snarare ha med flexet att göra och inte vinkeln på skaftet. Nu har jag inte detaljkoll på just den pjäxan, men på många modeller kan man antingen låsa eller släppa lös en skalslåsning som gör flexet hårdare. De mekaniska varianterna varierar. Ofta är det enbart skruven som ska antingen skruvas i eller tas ur. Ibland tar man loss en liknande platta bak och vänder på den och sätter tillbaka den i ett läge som gör att skalet inte är låst, vilket ger mjukare flex. Det finns också lösningar som ser nästan exakt likadana ut, men som istället justerar skaftvinkeln, men det är ovanligare enligt min erfarenhet. Ta en titt på insidan av skalet för att försöka lista ut vad just din låsskruv gör och om den verkar löstagbar, ta loss den och se vad som händer. </p><p></p><p>Ska du bara testa att köra med mer vinkel på skaftet är det enklaste att lägga i en spoiler mellan skalet och innerskon till att börja med så får du en uppfattning om hur det kommer att kännas. Oftast är det dock inte just skaftvinkeln som är problemet utan samverkan mellan skaftvinkel och rampvinkel på fotbädden. Personligen reagerar jag mycket kraftigt på fel rampvinkel, särskilt för låg sådan. Det ger en känsla av nästan oåkbar svårighet att initiera svängen och allt känns stelt och svårt. Mer ramp är lätt att testa genom en hälkil.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1096745, member: 12152"] Den där typen av lösning brukar snarare ha med flexet att göra och inte vinkeln på skaftet. Nu har jag inte detaljkoll på just den pjäxan, men på många modeller kan man antingen låsa eller släppa lös en skalslåsning som gör flexet hårdare. De mekaniska varianterna varierar. Ofta är det enbart skruven som ska antingen skruvas i eller tas ur. Ibland tar man loss en liknande platta bak och vänder på den och sätter tillbaka den i ett läge som gör att skalet inte är låst, vilket ger mjukare flex. Det finns också lösningar som ser nästan exakt likadana ut, men som istället justerar skaftvinkeln, men det är ovanligare enligt min erfarenhet. Ta en titt på insidan av skalet för att försöka lista ut vad just din låsskruv gör och om den verkar löstagbar, ta loss den och se vad som händer. Ska du bara testa att köra med mer vinkel på skaftet är det enklaste att lägga i en spoiler mellan skalet och innerskon till att börja med så får du en uppfattning om hur det kommer att kännas. Oftast är det dock inte just skaftvinkeln som är problemet utan samverkan mellan skaftvinkel och rampvinkel på fotbädden. Personligen reagerar jag mycket kraftigt på fel rampvinkel, särskilt för låg sådan. Det ger en känsla av nästan oåkbar svårighet att initiera svängen och allt känns stelt och svårt. Mer ramp är lätt att testa genom en hälkil. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
justera skaftvinkel på salomonpjäxa
Tillbaka
Topp