Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Justera utrustningen isf åktekniken
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mmm2015" data-source="post: 1084391"><p>Ah, just ja, pinbindning. :P</p><p></p><p>Men som sagt bättre fixa en sluttande innersula även om du skulle haft en vanlig pistbindning. Jag tänker på den sula som ligger direkt under foten. Då kan man bygga upp dels tjockleken under hälen och dessutom bygga upp lite mer flexibelt stöd under hålfot. Min sula består av en vanlig formad Conformable/Sidas med påklistrat lager skumgummi under häl och hålfot som sedan slipats ned i kilform. Ett sämre alternativ kan vara att slipa bootboarden. </p><p></p><p>Förutsättningen för att kunna använda en sådan sula är att problemet med att knät pekar in är kollapsat fotvalv/hälben. Om problemet istället sitter i höften kanske det inte är lämpligt att peka ut knät för att lårbenet inte klarar av att roteras ut mer.</p><p></p><p>Sedan är det detta med lutningen på pjäxans skaft som behöver fixas. Det kan finnas utbytesskruvar som gör att man kan reglera lutningen. Men med lite tur så kanske du klarar dig utan att behöva justera.</p><p></p><p>När innersula finns på plats kan man montera kil under bindningen. Och då troligen på lilltåsidan. Lämplig kil kan kanske provas ut i vanliga alpinbindningar mha silvertejp.</p><p></p><p>OBS att jag inte är expert eller har läkarutbildning. Du kan ju börja med att experimentera med en sula i dina vardagsskor för att känna hur det funkar. Hälbenet behöver och skall inte korrigeras helt vertikalt utan viss lutning är normalt och OK.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mmm2015, post: 1084391"] Ah, just ja, pinbindning. :P Men som sagt bättre fixa en sluttande innersula även om du skulle haft en vanlig pistbindning. Jag tänker på den sula som ligger direkt under foten. Då kan man bygga upp dels tjockleken under hälen och dessutom bygga upp lite mer flexibelt stöd under hålfot. Min sula består av en vanlig formad Conformable/Sidas med påklistrat lager skumgummi under häl och hålfot som sedan slipats ned i kilform. Ett sämre alternativ kan vara att slipa bootboarden. Förutsättningen för att kunna använda en sådan sula är att problemet med att knät pekar in är kollapsat fotvalv/hälben. Om problemet istället sitter i höften kanske det inte är lämpligt att peka ut knät för att lårbenet inte klarar av att roteras ut mer. Sedan är det detta med lutningen på pjäxans skaft som behöver fixas. Det kan finnas utbytesskruvar som gör att man kan reglera lutningen. Men med lite tur så kanske du klarar dig utan att behöva justera. När innersula finns på plats kan man montera kil under bindningen. Och då troligen på lilltåsidan. Lämplig kil kan kanske provas ut i vanliga alpinbindningar mha silvertejp. OBS att jag inte är expert eller har läkarutbildning. Du kan ju börja med att experimentera med en sula i dina vardagsskor för att känna hur det funkar. Hälbenet behöver och skall inte korrigeras helt vertikalt utan viss lutning är normalt och OK. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Justera utrustningen isf åktekniken
Tillbaka
Topp