Justera utrustningen isf åktekniken

zupermac

Medlem
I helgen såg jag ett gäng ungdomar/barn i backen (GS-banan) och hörde tipset från en tränare:
"tejpa under insidan av dojorna" så får han bättre kantisättning av skidan.
Ett lager tejp skulle tydligen räcka men det kunde bero på (?).

Problemet för åkaren var att han stod för mycket på innern i svängarna och nästan lutar sig inåt. Eftersom han inte använder kanterna så mycket blir det nog superhalt på isen i backen och jag kan tänka mig att han tänker:
"Oj, oj, oj vad halt det är"...
Han nästan ryggar tillbaka fast inåt. Jag har sett honom åka tidigare och han tar ganska stora och långa svängar på "friåkningen". Han är ingen åkare som ligger och trycker med röven i backen och visar undersidan av skidorna direkt. MEN han vill nog..

Om man är lite orolig i pisten och speciellt när det börjar bli isigt, behöver man väl öva teknik och inte tejpa?
Eller finns det inga övningar som botar?
Jag blev lite förvånad över tränarens lösning på problemet.

Spontant tänker jag på en övning där man åker sakta ner och stannar med tvärställda skidor, överkroppen och händerna vända neråt i lutningen. Fram med händerna så man får tryck på yttern och vinkla skidorna till stopp. var annan sida.. När åkaren känner sig lite tryggare med att kanterna (som förmodligen är sylvassa) så kanske man börja svänga mer.

Vad tycker ni, ska man tejpa isf att träna teknik?

Klucken

Ny medlem
Det finns en poäng i det där.. MEN (som Tony Irving skulle säga):
Att tejpa bör i så fall vara sista utvägen, och jag skulle i första hand justera kantingen på pjäxan.

Sen utesluter det inte mer teknikträning så klart..

zupermac

Medlem
Klucken sa:
Det finns en poäng i det där.. MEN (som Tony Irving skulle säga):
Att tejpa bör i så fall vara sista utvägen, och jag skulle i första hand justera kantingen på pjäxan.

Sen utesluter det inte mer teknikträning så klart..
Fast i det här fallet lät det som att tejpningen skulle vara lösningen - isf teknikträning.

Tänkte någon här kunde förklara tanken bakom och om man bör lösa andra teknikfel med materialfix? Jag förstod inte riktigt det där med tejpningen... Inte i det här fallet. Alltså jag förstår vad som händer när man tejpar så där men jag ser det inte som lösningen.

Du (och tränaren) kanske menar att man ska tejpa för att få till rätt vinkel på pjuxen om man inte kan ställa in på skruven (se bilden nedan).

Jag hittade en bild på problemet. Kolla in C2 och tänk er lite tejp, kommer det verkligen att hjälpa?

Senast ändrad:
M

mmm2015

Guest
Jag kör så här:
En kilformad innersula som är tjockare under hälens insida, dvs stortåkant men endast under hälen, för att kompensera något för min pronation, som annars skulle göra att jag ser kobent ut i backen. Sulan ger även lite flexibelt stöd under hålfot. Klart bättre kantgrepp nu. Och bättre balans! Jag behöver inte längre vika in ytterknät i svängen. Knäna mår bättre...
Vinkeln på pjäxans skaft ställer man in så att den följer smalbenets kurvatur. Återigen bättre balans.
Tejp eller mer permanent lösning mellan pjäxa och bindning vinklar in eller ut knät om du sätter den på ut respektive insida. Jag har min på utsidan, annars får jag konvergerande skidspetsar (plog). Lättare nu att gå in i sväng och även ut ur sväng. Balans!

Och sedan tränar jag givetvis teknik :)

Silvertejp på bindningen är en "test-lösning" för att få till det som kallas canting. Många har lite snea knän/ben vilket medför att man inte står helt neutralt med skidorna (man får längre till den ena kanten än den andra). Den permanenta lösningen är slipning av sulan på pjäxorna.
Problemet som som man botar är normalt inte att åkaren har för dåliga vinklar (f.ö. ska man inte sträva efter att åka med röven i backen, höften ska fram) utan att man kommer snabbare till ny kant i svängväxling. Det syns tydligt i en bana där åkaren svänger bättre på ena hållet än på andra.
Skruvan på sidan av pjäxan där man kan justera "cuffen" eller formgjutna sulor är viktiga grejer men inte canting och botar inte riktigt det problemet som silvertejp och sulslip gör.
För friåkning har det kanske lite mindre betydelse såvida man inte har rejäl avvikelse.

Senast ändrad:

zupermac

Medlem
Om jag har förstår dig rätt så justerar man på sidoskruvarna för att skaftet ("cuffen") ska bli neutral till åkarens underben (hjul-bent eller ko-bent). Är målet att få benet mitt i skon eller kan man mha denna justering, överjustera så att man inte behöver tejpa på insidan? Se bild nedan.

Tejpen på insidan av pjuxen gör så att skidan är liiite mer vinklad när åkaren står neutralt och man kommer snabbare över på kant som du skriver. Iså fall, kan verkligen en liten fnuttig tejpbit göra skillnad?
Det här kan jag däremot tänka mig att det gör skillnad, se bild nedan.

Sedan kan man diskutera hur viktigt det är med inställningarna på utrustningen, egentligen. Åker man mer rätt rent tekniskt med rätt justerad utrustning?

Om man ser på den tidigare bilden jag länkade till, hur hjälper justeringen med tejp med en position C2 att bli B2?
Eventuellt kan du få lite mer grepp på isen men det är nog marginellt mot om man skulle stå i position B2. Där sitter skidan fast i backen.

Senast ändrad:
Allt beror på hur "sne" man är. Men det gör skillnad, för en tävlingsåkare kan det göra stor skillnad och har inte med att göra om man åker "rätt rent tekniskt". Kanske inte en tejpbit, men 3-4 dvs mer än 1 mm. Att justera cuffen , tejpa insida av pjäxa eller innersula hjälper inte om du har ett canting-problem.

"Canting-problem" var kanske fel benämning om man inte utgår från racing, men idén är att ändra vinkeln på skidan genom att ändra hela pjäxans vinkel - så att man kommer snabbare till kant. Hur mycket beror på hur man står (rakt/snett). Silvertejp på bindningen är ett bra sätt att prova sig fram. Annars slipar man sulan så att den får någon grads lutning (inget man gör själv!).
Canting ska inte blandas ihop (det gör det ofta, det står t o m 'canting +- på vissa pjäxor) med justering av cuffen, "cuff allignment" som är en justering av pjäxans överdel och en anpassning för hjulbenta och kobenta för mer och bättre kontakt mellan skenben och plös. Det gör man med en skruv på sidan dojjan. Googla canting and cuff allignment så hittar du lite bilder och filmer som förklarar mer pedagogiskt.

zupermac

Medlem
I det här fallet kan vi utgå från racing eftersom de höll till i GS-banan.

Jag länkar in två videos bara för att förtydliga vad de olika ingreppen gör och är.

Ski Boot Cuff Alignment

Ski Boot Canting

Om man har justerat "cuffen" och sedan tejpar under dojjan. Behöver man justera om "cuffen" igen då?

Jag förstår fortfarande inte hur det här ska kunna hjälpa åkare C2 (bilden högre upp)?

Senast ändrad:
Nej, man kan ju inte vara helt ute och cykla rent tekniskt (tror inte att det går att åka som c2 i praktiken). Man brukar inte pilla med canting förrän runt U14 och då har majoriteten tränat och tävlat 4-5 år--dom åker tekniskt bättre än de flesta turist- och hobbyfreeriders.

M

mmm2015

Guest

@zupermac som du säger är det inte tejpen i sig som skapar den nödvändiga vinkeln för att få grepp. Men den kan vara nödvändig för att hjälpa en åkare, som har behov av canting, att mha rätt teknik skapa tillräckliga vinklar. Problemet med att tejpa stortåsidan av bindningen eller vinkla ut skaftet mer än smalbenet kräver, är att du eventuellt får ännu svårare att skapa vinklar.

M

mmm2015

Guest
...det kommer iofs kännas trevligt att komma tidigt upp på kant, men sedan kommer du inte ner i vinkel, eftersom skidan svänger in för snabbt.

M

mmm2015

Guest
...så det första man måste se till att fixa är innersulan/fotbädd: att den kompenserar för ev överpronering. Och då är det inte frågan om bara en sula typ formgjuten Sidas/Conformable! Utan den behöver ha en pronationkil under hälen med rätt vinkel och hårdhet. Se mitt första inlägg om min lösning.

Om man inte fixar eventuella, eller snarare troliga, problem med fot-skida-interfacet kan man ha svårt att lära sig rätt teknik. Och tvärtom: om man inte har rätt teknik kan man behöva skruva mer på materialet. Exempelvis har jag både en häl-lyft och en spoiler för att inte ständigt behöva kämpa mot bakvikt. Men nu börjar jag få till tekniken så jag funderar på att testa ta bort spoilern till en början. :)

zupermac

Medlem
mmm2015 sa:
@zupermac som du säger är det inte tejpen i sig som skapar den nödvändiga vinkeln för att få grepp. Men den kan vara nödvändig för att hjälpa en åkare, som har behov av canting, att mha rätt teknik skapa tillräckliga vinklar. Problemet med att tejpa stortåsidan av bindningen eller vinkla ut skaftet mer än smalbenet kräver, är att du eventuellt får ännu svårare att skapa vinklar.
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Först, tejp hjälper att "skapa tillräckliga vinkar" sedan skriver du att tejp gör det "svårare att skapa vinklar".

Hur vet man att en åkare är i behov av canting/tejp mellan sulan och bindningen?

Om åkaren har svårare att svänga åt ena hållet kan canting hjälpa. Då provar man med några lager silvertejp på bindningen. Mer exakt är att gå till en pjäxdoktor och mäta. Då spänner dom fast dig i en ställning, ritar en markering med spritpenna på knäskålarna sedan trycker du fram knä/höft till åkställning och man mäter avvikelsen med laser från stående.

zupermac

Medlem
jarnebring sa:
Om åkaren har svårare att svänga åt ena hållet kan canting hjälpa. Då provar man med några lager silvertejp på bindningen. Mer exakt är att gå till en pjäxdoktor och mäta. Då spänner dom fast dig i en ställning, ritar en markering med spritpenna på knäskålarna sedan trycker du fram knä/höft till åkställning och man mäter avvikelsen med laser från stående.
Ok tack.

Och tejpningen kanske gör så pass skillnad att kantgreppet kommer lite tidigare och det i sin tur gör att åkaren vågar sig fram i "B2-position"?

Ja några lager motsvarar någon mm. Det blir väl en grad extra lutning eller så. Under en grad tror jag inte man bryr sig om.

Kolla SVT play efter Gunde Svans program där han utmanar andra ex idrottare i deras sporter - Anja Persson-avsnittet. Där sätter Anjas farsgubbe tejp på Gundes bindning efter att han konstaterat att Gunde inte kan svänga åt ena hållet.

zupermac

Medlem
I klippet nedan så pratar Anjas pappa om att Gundes knä "vobblar", vad betyder det?

Anja tejpar Gunde

zupermac

Medlem
Nu har ingenjörerna på jobbet diskuterat och det gick inte så bra. :D

Fötterna rakt under höften.

”cuff-justering” gör man för att benet ska stå bekvämt mitt i pjäxan i ett neutralt avslappnat läge (lika mycket luft på båda sidorna utan inneskon).
Om man t ex hoppar jämfota med pjäxorna på så landar man plant på golvet när de är rätt justerade. Dessutom så lyfter man skidan plant i förhållande till golvet om man skulle ha den på. Avslappnad = plana skidor.

Testtejpa isf fräsa sulan
Om åkaren skulle stå neutralt (cuff-justering är gjord efter skenbenet) och ena (eller båda) knäna är utanför/innanför den lodräta linjen genom pekfingertån och upp genom höften så tejpar man på utsidan/insidan under pjäxan för att få knäna in i linjen. Alternativt så kan man tejpa på bindningen (som Anja gör på Gunde i filmen ovan) på den sidan som man vill att knät ska bort ifrån. Alltså, är knät på insidan av linjen så tejpar man på insidan (stortåsidan) under pjäxan för att få knät centrerat bakom/över den lodräta linjen.

Om man behöver justera med tejp (canting) under skon, behöver man då justera "cuffen" igen efteråt?

I Anjas video, när hon justerar Gunde så låter det som att första förslaget är att justera "cuffen" men eftersom de inte har en in6nyckel med sig så tejpar de istället.
Kan man överjustera "cuffen" för att inte behöva tejpa under (canting)?

Och det här gör man för att få kraften rakt genom benet/knät ner i skidan.

Nägra frågor uppkom och jag behöver er hjälp.

Annars, är det här en bra förklaring som andra kan förstå?

Senast ändrad:

zupermac

Medlem
jarnebring sa:
Du har nu doktorerat i canting.
Är det ett JA på frågorna ovan (och även denna)?

Och det här gör man för att få kraften rakt genom benet/knät ner i skidan.

Om man behöver justera med tejp (canting) under skon, behöver man då justera "cuffen" igen efteråt?

I Anjas video, när hon justerar Gunde så låter det som att första förslaget är att justera "cuffen" men eftersom de inte har en in6nyckel med sig så tejpar de istället.
Kan man överjustera "cuffen" för att inte behöva tejpa under (canting)?

Cuff-justering är för bättre kontakt med plös.
Canting för att komma bättre på kant.
Båda rätt utförda gör att du kan åka bättre och aggressivare, men är "lösningar" på olika saker. Man bör börja med cuffen. Sitter pjäxan rätt kan man titta på canting. Inte justera cuff igen.

Senast ändrad:

zupermac

Medlem
jarnebring sa:
Cuff-justering är för bättre kontakt med plös.
Canting för att komma bättre på kant.
Båda rätt utförda gör att du kan åka bättre och aggressivare, men är "lösningar" på olika saker. Man bör börja med cuffen. Sitter pjäxan rätt kan man titta på canting. Inte justera cuff igen.
Rätta mig gärna om jag har fel för jag vill lära mig.

Med risk för att det här blir en djupdykare så tror jag ändå att det kan vara bra för de som läser och för de som tror att det bara är att tejpa så löser det alla värdens problem (även om
@Hawk100 tror det ;) ). Till viss del är det sant men det kan bli för mycket också.

Tränaren i det här fallet visste nog säkert varför men förklarade aldrig (vad jag hörde) för föräldern. Om föräldern tejpar för att få bättre grepp eller att åkaren ska kunna sätta kanten tidigare (sluta hasa) så kan det nog bli fel. Om det bara vore för att få bättre grepp eller tidigare kant så kan man ju bara att ösa på med gaffan så blir det bättre och tidigare. Det kanske t.o.m. finns de som läser här och tror att gaffan löser problemet med att man inte åker på skär genom svängarna. Tejpen (speciellt silvertejp) kan hjälpa till med mycket (vi har ju alla sett på Mythbusters) men den kan också stjälpa och t.o.m. skada om man gör fel. Det är viktigt att man förstår varför man gör en viss justering på utrustningen och vad som påverkas och vad det medför för konsekvenser/fördelar. Man bör också vara medveten om riskerna.

Jag tror att du och jag pratar olika språk. Jag kan läsa vad du skriver men kan inte riktigt koppla ihop det med den egentliga nyttan (i dina förklaringar). Jag är förmodligen inte tillräckligt inne i ”språket” och behöver förtydliga för mig själv (och kanske andra som läser) ber om ursäkt för det.

För mig räcker det inte med den ”enkla förklaringen” och det du beskriver tolkar jag mer som en effekt av något annat (eller så är det andra effekten av att man sätter underbenet rätt mot plösen?). Inte riktigt så kanske men åt det hållet.
När du t ex skriver att man ”cuff-justerar” för att få bättre kontakt med plösen.
Ja, visst kan det vara mysigt att sitta rätt mot plösen men vad har det egentligen för inverkan på hur vi hanterar de krafter som uppstår och vad är skaderisken när man gör en sådan justering?

När är det rätt justerat (det vet vi redan) och hur ska det kännas när det är rätt och framför allt, hur ska det INTE kännas?

Cuff-justering - För att stå - avslappnat och bekvämt - mitt i skon.
Sulan ska alltid vara plan mot golvet när man står neutralt och avslappnat, oavsett position (fötterna pekar rakt fram under höften så klart) och det ska inte kännas påfrestande på något sätt från något håll.

Man kan kontrollera "cuff"-justeringen genom att t ex
1. Man står mitt i skon/skaftet/cuffen när man har fötterna frakt under höften i grundposition
2. Hoppar jämfota och landar plant mot golvet
3. Vickar inte (omedvetet) på pjäxan när man gungar fram och tillbaka

Om ”cuffen” är fel-justerad mot underbenet så tenderar pjäxan att vicka åt det hållet när man t ex ställer sig avslappnat med fötterna under höften. För en kobent person som har ”cuffarna” för mycket utåt så skulle ytterkanten lätta (överdrivet) något när man står med raka ben och allt tryck kommer på innern. Man överjusterar INTE cuffen för att få mer kant i backen. Det gör bara åkaren instabil eftersom man inte står neutralt och avslappnat i skon?

Canting - För att bättre kunna hantera belastningen i höft - knä - skida (eller tvärt om).
Precis lika självklart som att man knäböjer med knäna i linjen mellan lår och fot som alltid pekar åt samma håll genom rörelsen.
En felaktig vinkel i knäleden gör att man får för högt tryck på en av kanterna och onödigt hög belastning i knäet (på fel ställe). Man "vobblar" för det är svårt att hitta rätt läge när m,an försöker stå emot krafterna. Det syns väldigt tydligt om man står längst ner i backen tittar på åkaren som kommer mot en i backen.

Om t ex en kobent person INTE har en tjockare sula under stortån-sidan så känns det som att man behöver kanta mer än vad som skulle behövas om den hade rätt vinkel. Det är t.o.m. svårt att kanta den skidan och det känns lättare att svänga åt det andra hållet (förutsatt att den sidan är bra). Åkaren ska uppleva samma känsla i både högersväng som vänstersväng.

Senast ändrad:
Att få benet rätt mot plösen gör att du kan sätta bättre tryck på skidan. Är du kobent eller hjulbent kan det nämligen vara svårt.
Canting ger ett jämnare bett åt båda håll (eller aggressivare).
Det kan vara så att du är skapt så att du har onödigt svårt att carva. Då behöver du en riktig pjäxjustering för att kunna åka bra.
Självklart behöver man rätt teknik i grunden, men det kan vara så att feljusterad/oanpassad utrustning håller dig tillbaka.
Notera att jag pratar om racing/tävling.

zupermac

Medlem
jarnebring sa:
Att få benet rätt mot plösen gör att du kan sätta bättre tryck på skidan. Är du kobent eller hjulbent kan det nämligen vara svårt.
Canting ger ett jämnare bett åt båda håll (eller aggressivare).
Det kan vara så att du är skapt så att du har onödigt svårt att carva. Då behöver du en riktig pjäxjustering för att kunna åka bra.
Självklart behöver man rätt teknik i grunden, men det kan vara så att feljusterad/oanpassad utrustning håller dig tillbaka.
Du har rätt och iIbland kan det bli tydligare genom att man förklarar varför.
Jag gjorde ett försök att svara på det (varför) i tidigare inlägg men det kanske blev otydligt?

jarnebring sa:
Notera att jag pratar om racing/tävling.
Ja, så klart. Det var ju där jag hörde samtalet/feedbacken. Tror det var U12:eek:r som körde.

OCH, inget av det här tror jag hjälper åkare C2.

Senast ändrad:

blomman67

Ny medlem
Hej hoppar in i tråden ang en fundering. Har lite problem med höger bens utsida, foten pekar utåt och knät inåt vilket resulterar i att jag har svårt att kanta högerskidans utsida, har ett par Mtn Lab pjäxor som inte verkar vara justerbara mekaniskt, dvs inga skruvar/vred på sidorna utav pjäxorna,det gäller kanske alla turpjux ? Vipec 12 heter pinbindningen så där är det väl kört med justeringsmöjligheterna ?

M

mmm2015

Guest
Zupermac, som du säger skall man först försöka rätta till tekniken. Men allra först se till att cuffen är neutral i föhållande till underbenet.

Det jag ville säga högre upp är att om man försöker korrigera teknikproblem med tejp så kan det leda till motsatt effekt.

Så det som "din" åkare C2 gör fel, som du också skriver, är att åka med för bred (öppen) skidföring. Det leder till en tvåfotad skidåkning. Då kommer han att använda innerbenet som stöd som då tyvärr hindrar honom att få tillräcklig vinkel på ytterskidan. En del tränare tycker bred skidföring är bra. Eller så är det ett resultat av att skidåkaren vrider eller trycker ytterskidan för att svänga vilket leder till att han tappar balansen och behöver stödja sig på innerbenet. Han kanske vrider för att han inte känner att skidan vill svänga och det beror antagligen på att han har bakvikt. Att vrida skida tappar också kant. Och som du skriver, att rotera med i svängen dvs att inte aktivt hålla emot gör också att man tappar ytterskidan. Även här tycker en del tränare att man skall rotera med.

zupermac

Medlem
mmm2015 sa:
Zupermac, som du säger skall man först försöka rätta till tekniken. Men allra först se till att cuffen är neutral i föhållande till underbenet.
Jag tror faktisk att det är väldigt få föräldrar som har koll på det här. Kanske rent av de flesta som köper grejerna online eller på egen hand (Stadium) vet inte om möjligheterna. Det är inget man får på köptet från garaget iaf. Kostar nog extra?
Barns ben växer och formas med tiden (knäna pekar lite hit och ibland dit) så en "cuff"-justering/månad är nog lämpligt. ;)
mmm2015 sa:
Så det som "din" åkare C2 gör fel, som du också skriver, är att åka med för bred (öppen) skidföring. Det leder till en tvåfotad skidåkning. Då kommer han att använda innerbenet som stöd som då tyvärr hindrar honom att få tillräcklig vinkel på ytterskidan. En del tränare tycker bred skidföring är bra. Eller så är det ett resultat av att skidåkaren vrider eller trycker ytterskidan för att svänga vilket leder till att han tappar balansen och behöver stödja sig på innerbenet. Han kanske vrider för att han inte känner att skidan vill svänga och det beror antagligen på att han har bakvikt. Att vrida skida tappar också kant. Och som du skriver, att rotera med i svängen dvs att inte aktivt hålla emot gör också att man tappar ytterskidan. Även här tycker en del tränare att man skall rotera med.
Nej, varför C2 ser ut som han gör i backen vet man nog inte helt, iaf inte om man snabbt rekommenderar en tejpning och hoppas att det löser problemet.
Jag kan tänka mig att det är en kombination av flera saker.
- Det kan vara så enkelt som trötthet
- Dåligt slipade kanter på isen gör att man åker avvaktande
- Det kan vara jobbigt för benet att stå på yttern (belastning i svängen) och därför står man på inneskidan istället
- Bakvikt
- Att man inte vet hur det ska kännas över ytterskidan och man tror att man gör rätt som vinklar den massor även om den inte är i backen (typ)
- Det kan bero på att åkaren är rädd för bullarna och eftersom man inte går på rent skär så ”backar” man undan och sladdar istället
- Åkaren vet att det är hårt och halt och kör därför försiktigt och när det släpper så är räddningen att luta sig inåt
- Många anledningar finns det….

Bred eller small stance spelar kanske mindre roll?

Det går faktiskt att ställa sig i en position som ser rätt ut (om man inte vet annat) men att man har all vikt på innerbenet. Du kan hänga ut över yttern med överkroppen hur mycket du vill men ändå har man vikten på innern.

M

mmm2015

Guest
blomman67 sa:
Har lite problem med höger bens utsida, foten pekar utåt och knät inåt vilket resulterar i att jag har svårt att kanta högerskidans utsida
Menar du att du har svårt att balansera på höger skidas lilltåkant? Funkar det bra på höger skidas stortåkant?

blomman67

Ny medlem
mmm2015 sa:
blomman67 sa:
Har lite problem med höger bens utsida, foten pekar utåt och knät inåt vilket resulterar i att jag har svårt att kanta högerskidans utsida
Menar du att du har svårt att balansera på höger skidas lilltåkant? Funkar det bra på höger skidas stortåkant?
Jo, där är jag som bäst på att kanta. På stortåsidan alltså

Senast ändrad:

blomman67

Ny medlem
M

mmm2015

Guest
OK. Har du en överpronerande fot? Åt det platta hållet? Om du tippar ankeln mot utsidan, ökar fotvalvet och foten pekar mera i linje med knät? Då kanske det kan funka med en kil under hälen (stortåsidan, i pjäxan) som rätar upp nedre hälbenet. Knät kommer då tracka mer rakt fram. Då kommer inte längre underbenet trycka/vila mot cuffen/skaftets insida som nu ger dig för lite lilltåkant. Ankeln kommer nu att kunna delta i balanserandet.

Eller så kan du testa att sätta en kil (silvertejp) under pjäxans utsida. Nackdelen med enbart fix på utsidan är att knät fortfarande kommer att tracka inåt och att ankeln inte deltar i balanserandet.

M

mmm2015

Guest
...fortsättning...
Kanske inte var tydligt i mitt inlägg ovan men att försöka lösa problemet med en canting under pjäxan kan vara ännu värre för ditt knä.. Mitt första inlägg beskrivet mitt liknande problem och lösning.

Det är också viktigt att du inte har en innersula med ett fast fotvalv. Dels gör det ont i hålfoten men framför allt kan det förvärra eventuella (kommande) knäproblem.

Till sist: gör det ont i knät efter en dags skidåkning?

blomman67

Ny medlem
mmm2015 sa:
OK. Har du en överpronerande fot? Åt det platta hållet? Om du tippar ankeln mot utsidan, ökar fotvalvet och foten pekar mera i linje med knät? Då kanske det kan funka med en kil under hälen (stortåsidan, i pjäxan) som rätar upp nedre hälbenet. Knät kommer då tracka mer rakt fram. Då kommer inte längre underbenet trycka/vila mot cuffen/skaftets insida som nu ger dig för lite lilltåkant. Ankeln kommer nu att kunna delta i balanserandet.

Eller så kan du testa att sätta en kil (silvertejp) under pjäxans utsida. Nackdelen med enbart fix på utsidan är att knät fortfarande kommer att tracka inåt och att ankeln inte deltar i balanserandet.
Tjaa, vad ska jag säga, jag har ju som sagt en pinbindning ala Dynafit, den heter Vipec 12, där är det ju ett spel (tomrum) emellan sulans tådel och även har jag för mig under hälen på ca 5mm så där kan jag ju inte pula dit silvertejp för att vinkla pjäxan. Däremot så funderar jag på att kila emellan som du beskrev emellan innersko och skal på pjäxan eller t o m under tådelen och häldelen, dvs emellan bindningen och skidan.

M

mmm2015

Guest
Ah, just ja, pinbindning. :p

Men som sagt bättre fixa en sluttande innersula även om du skulle haft en vanlig pistbindning. Jag tänker på den sula som ligger direkt under foten. Då kan man bygga upp dels tjockleken under hälen och dessutom bygga upp lite mer flexibelt stöd under hålfot. Min sula består av en vanlig formad Conformable/Sidas med påklistrat lager skumgummi under häl och hålfot som sedan slipats ned i kilform. Ett sämre alternativ kan vara att slipa bootboarden.

Förutsättningen för att kunna använda en sådan sula är att problemet med att knät pekar in är kollapsat fotvalv/hälben. Om problemet istället sitter i höften kanske det inte är lämpligt att peka ut knät för att lårbenet inte klarar av att roteras ut mer.

Sedan är det detta med lutningen på pjäxans skaft som behöver fixas. Det kan finnas utbytesskruvar som gör att man kan reglera lutningen. Men med lite tur så kanske du klarar dig utan att behöva justera.

När innersula finns på plats kan man montera kil under bindningen. Och då troligen på lilltåsidan. Lämplig kil kan kanske provas ut i vanliga alpinbindningar mha silvertejp.

OBS att jag inte är expert eller har läkarutbildning. Du kan ju börja med att experimentera med en sula i dina vardagsskor för att känna hur det funkar. Hälbenet behöver och skall inte korrigeras helt vertikalt utan viss lutning är normalt och OK.

Senast ändrad:

Glidaren

Medlem
Är ny på forumet
Var det inte en ungdom/barn vi pratade om.
Att tejpa är lika knäppt som att slipa om ett par nyslipade skidor om barnet inte får fast skidan på hårt underlag.
Om åkaren alltid får stora svängar borde väl bero på två saker, antingen för lite tryck fram på skidan eller att åkaren inte kantar tillräckligt. Min gissning är det en kombo av de båda.
Raceare står ofta som fällknivar vilket ger oftast bakvikt enligt en guide i alperna.

zupermac

Medlem
Jag kan meddela från en säker källa att tejpningen fungerade mycket bra.
Åkaren fick en helt annan kontakt med skidan/marken och så länge han växer så får man justera olika många lager tejp man sätter dit.

Man tejpar och låter åkaren ta några varv i backen. Sedan feedback från åkare. Han jämförde med det andra benet som var bättre och sedan tejpade man mer eller mindre på den bindningen där knäet inte var på plats. I början var det för lite tejp, sedan blev det för mycket tejp. Jag har t.o.m. pratat med åkaren och han är nöjd. Det ser dessutom bättre ut också.

Tejpningen är såklart en sålänge-lösning. Att plana av dojorna är det slutgildiga men inget man gör så länge barnet växer. Så fick jag förklarat för mig iaf.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp