Justering av bindningar på Völkl RTM 84?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Köpte ett par Völkl RtM 84 med Marker ITP Wide 12 i den stora sportaffären som börjar på S (och då inte SC utan en svensk kedja). Bad dem montera bindningen till en pjäxa med sulmått 315 mm. Inte alldeles oväntat misslyckades detta ... går inte att få i skon, tycks som bindningen snarare är monterad för en sko med sula 310 mm eller något kortare.

Till saken ... normalt sett är det här inget problem för en händig brantåkare ... men det tycks som det behövs någon form av specialverktyg. Någon som har koll på hur man gör och vad man behöver? Glad om jag slipper släpa tillbaka skidorna till S.

/MM

PS! Var rätt monterat och justerat av S från början ... ber om ursäkt! Se nedan. DS

Senast ändrad:
Har för mig att det är en "snabb-bindning"...borde bara vara att antingen lyfta upp spännet i mitten eller möjligtvis lossa en skruv på samma ställe.

Annars tycker jag du borde gå tillbaka till S med skida och pjäxa så fixar de säkert till det om de inte är helt talanglösa;-)

/Ludde

Tryck på den vita knappen mellan tådel och häldel så öppnar sig ett lock , sen kan du ställa in den på vilken längd du vill

Ähumm ... visade sig vara lättare än lätt att justera. Dessutom får jag be om ursäkt till S, det var rätt monterat och justerat från början.

Jag trodde det behövdes ett specialverktyg, men det är bara att sätta en skruvmejsel i skruven till höger och vrida så flyttar sig tå- och häldel synkront. Det var de där små kugghjulen som gjorde mig förvirrad ... Kan inte bli mycket enklare.

/MM

PS! Hade varit extremt pinsamt att knalla in på S med skidor och pjäxor för att få bindningen justerad ... DS.

Senast ändrad:
Hmmm, MM... vad ska man säga?
Faktum är att dagens moderna bindningar är mycket lätta att justera! Ställdes lite inför samma problem med lilla Mrs Ace's nya Atommicar, det var skitlätt ...när man väl läst manualen! ;)
/A

Mountain_Man sa:
Ähumm ... visade sig vara lättare än lätt att justera. Dessutom får jag be om ursäkt till S, det var rätt monterat och justerat från början.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/8e549cd7573c9b6a578bbec75b2c9593.jpg[/url]

Jag trodde det behövdes ett specialverktyg, men det är bara att sätta en skruvmejsel i skruven till höger och vrida så flyttar sig tå- och häldel synkront. Det var de där små kugghjulen som gjorde mig förvirrad ... Kan inte bli mycket enklare.

/MM

PS! Hade varit extremt pinsamt att knalla in på S med skidor och pjäxor för att få bindningen justerad ... DS.
Du behöver inte använda skruven att skruva med.
Lättare att grabba tag i bakdel och framdel och skjuta den fram och tillbaka när luckan är öppen

Hehe, tycker ni detta var knepigt så försök er på de bindningar som kom till 2010/11 k2 apache... Marker mod 12. Otroligt korkad bindning

Va med skidor du köper då (fischer progressor, völkl code och nu rtm 84). Riktigt avundsjuk ;-)

Snödjup

Tillbaka
Topp