K2 Domain - Bra park skida?

Scarcity

Ny medlem
Tjaa,

Är en tjej som har på sistone fått ett större intresse för park åkning. Har provat köra på hopp, rails och boxar och är sugen på att införskaffa ett par twintips. Har kollat runt lite, och några av dom som verkar populära och bra är: Armada AR6, AR7, Salomon Suspect, Atomic Punx, k2 domain och k2 revival. Finns såklart säkert flera, men det va dom som jag har på minnet just nu. Är dock mest sugen på K2 Domain:en, men är fortfarande rätt lost. Några frågor:

1. Är 168 cm lång och väger 54 kilo, vilken längd ska jag välja (om jag nu skulle välja k2 domainen), 159 eller 169?
2. Är K2 Domainen en bra park skida?
3. Vad är dom stora skillnaderna mellan K2 revival och domain?

Dela gärna med er av era åsikter och om ni har några förslag på en bra park skida, som helst inte kostar mer än 4000kr:)

Valet är nog AR7 eller Punx. K2 gör tunga och livlösa skidor.
Kört på både domain och punx. Domain är som att ha två betongblock på fötterna som bara fladdrar runt.

Punx om du tänker mittmontera. AR7 funkar över hela berget och har styvare flex.

Längre skida ger mer stabilitet, kortare är kvickare och enklare i parken.

kan inte hålla med om att domainen är livlös!
perfekt parkskida för den som vill ha lite mjukare och lekfulla skidor.

domain: symetrisk
revival: lite bredare i nosen

Bjo-rnR sa:
K2 gör tunga och livlösa skidor.
Kört på både domain och punx. Domain är som att ha två betongblock på fötterna som bara fladdrar runt.
Det känns som en högst personlig åsikt, som förmodligen grundar sig i din teknik och inte på skidorna ifråga.

Lima-ko sa:
Bjo-rnR sa:
Det känns som en högst personlig åsikt, som förmodligen grundar sig i din teknik och inte på skidorna ifråga.
Har du testat och köra med de i pisten? Platt spann och rocker. Skidan ger ingen feedback när man ligger i skär och knappt någon användbar kant. You tell me...

Senast ändrad:
Bjo-rnR sa:

Punx om du tänker mittmontera. AR7 funkar över hela berget och har styvare flex.

1 Doamin är Lätta! Svaga ben?
2 Domain är lekfull parkskida!

Bjo-rnR sa:
Lima-ko sa:
Bjo-rnR sa:
Har du testat och köra med de i pisten? Platt spann och rocker. Skidan ger ingen feedback när man ligger i skär och knappt någon användbar kant. You tell me...
Ajaa.. har hört från de flesta att domain är en mjuk och lekfull skida. Har dessutom bara kört med platta slalom skidor innan, så för mig kommer de nog definitivt vara mjuka och flexiga. Dom jag har nu är styva och tunga som fan.

Kör på domain! Jag har ett par såna, och dom är guddomliga! :) Kom bara ihåg att mittmontera eftersom skidan är 100% Hel symmetrisk.

3m1l sa:
Bjo-rnR sa:

1 Doamin är Lätta! Svaga ben?
2 Domain är lekfull parkskida!
Har du testat punx då? Skidan väger ju ingenting och har ett mjukare progressivt flex.

Kör med SFB i parken, och den skidan är kvickare och lättare än domain.

Går skidgym i Malung, åker alltså väldigt mycket! Jag hade K2 Disorderly förra säsongen, de är lite styvare än Domain, och har ett vanligt spann (ingen rocker). Jag tyckte skidorna var sköna i hoppen och till rails. Sen denna säsongen köpte jag Domain. Efter en dag i backen med de skidorna så var jag förälskad. Helt klart skönaste skida jag någonsin har åkt på! Rockertekniken gör skidan riktigt lättsvängd, sen är skidan otroligt mjuk. Det gör att den är väldigt lättåkt och är otroligt lekfull! Men även fast den är så pass mjuk så sviker den aldrig i svarta hoppen. Det är alltså en otroligt bra och lekfull skida som passar så gott som överallt! KÖP KÖP KÖP!

Jag har nu denna säsong kört ca 2 månader på ett par Line Mastermind innan dom gick sönder. Masterminden är som domain också en väldigt lätt, mjuk och lekfull skida.
Då jag körde med dom tyckte jag att dom var sjukt bra och att dom funkade bra i större hopp, men sen gick dom sönder (såhär) och jag fick dom reklamerade och jag köpte upp mig till ett par Armada AR7.

Det var STOR skillnad på hur dom kändes! AR7orna kändes mycket stabilare, det känndes säkrare att åka med dom och man kände att man hade mycket mer kontroll. Att få rotation med mina mastermind var väldigt enkelt då dom var så lätta, med ar7orna gick det minst lika lätt, men det känndes mycket mer stabilt och kontrollerat i luften med dom.
I landningarna har ar7orna funkat sjukt mycket bättre än mastermind då dom är lite styvare. Både på rails och i hopp har det varit bättre.

Jag ser ingen mening med att ha mjuka skidor annat än för då man gör butters och sånt. Vilket inte är ofta (för mig i alla fall). Hänt flera gånger att jag fått lite bakvikt som sedan gjort att jag ramlat bak för att skidorna var så mjuka.
Detta problemet har jag inte haft med ar7orna.

Lätta skidor vill man väl ha, men ändå inte för lätta! Känns inte lika kontrollerat i hopp med för lätta. Enda fördelen med riktigt lätta skidor är när man kör rails och enkelt vill kunna få rotation. Vilket ändå såklart funkar med med ar7!

Jag säger inte att ar7 är en tung jättestyv skida. Den är ganska lätt, och lagomt hård för mig som väger 60kg.

Jag skulle säga att du inte borde köra på en mjuk lekfull skida som domain (testat den också litegrann).
Armada AR7 är en sjukt skön skida som jag tror du skulle bli nöjd med!

Jävla mycket text det blev, haha!

OVesterlund: Det är sant det du säger om att landingarna och stabiliteten blir lättare med en styvare skida. Dock beror det på hur Scarcity är som åkare, Rocker gör det hela lite lättare, Scarcity kanske inte ens kör svarta hopp. K2 har även satt två nitar på både tip och tail, vilket gör att man inte kan få samma problem som med mastermind. Riktigt smart av K2! Sedan får vi ju inte glömma att K2 även gjorde en styvare modell, nämligen K2 Recoil! Jag själv har blivit helt insnöad på K2! Kommer köra med deras skidor nästa år med!

K2 domain väger nästan 500g mer per skida än Mastermind. Ganska stor skillnad och nitarna i spetsarna hjälpte inte mig, 6 dagar och nosen delammade.

Okej, för mig har skidorna fungerat felfritt, och jag har ändå kört relativt hårt med dom! Jag rekommenderar Domain starkt!

Hoppen i min hemmabacke är väl typ som röda hoppen i bräcke. Men sen känns det även stor skillnad i landningar på rails och små hopp.

En annan skida jag tror kan passa bra är Line Afterbang! Tillräckligt styv för att ta landnigar bra, men ändå en lätt, lekfull skida med sina butterzones (eller vad det nu hette) och den är riktigt tålig. Väger ca 350g mer än mastermind per skida, alltså är den då ca 150g lättare än domain. Riktigt skön skida imo!

Men sen om man ska ha för ca 4000kr kanske AR7 och afterbang blir för dyra. Jag hade riktigt tur och fick totalt betala 4100kr för mina ar7or med marker griffon bindnigar!

Bjo-rnR sa:
K2 domain väger nästan 500g mer per skida än Mastermind. Ganska stor skillnad och nitarna i spetsarna hjälpte inte mig, 6 dagar och nosen delammade.
No offence men det känns (från vad jag har läst på olika trådar här) som om alla skidor/bindningar du provat va jättedåliga eller att nån polares gick sönder efter andra åket/något lossnade/bröts osv. Eller att så fort nån tipsar om nåt (som de flesta verkar tycka gott om) så tkr du alltid tvärt emot haha

------

Taack för alla svaren! Blir nog ett par Domain med tanke på att jag ändå inte kommer hoppa på några svarta hopp inom en snar framtid.

Scarcity: Du gör verkligen rätt med att köpa Domain, jag kör så gott som bara svarta hopp i Kläppen, och för mig har skidorna aldrig krånglat! Får jag fråga vad du har tänkt att du ska ha för bindning till?? :)

AntonioByberg sa:
Scarcity: Du gör verkligen rätt med att köpa Domain, jag kör så gott som bara svarta hopp i Kläppen, och för mig har skidorna aldrig krånglat! Får jag fråga vad du har tänkt att du ska ha för bindning till?? :)
Vet faktiskt inte:/ Men har inte råd att köpa några över 1500 spänn (max typ). Men funderade på typ dom hära: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/4591/2/1/5/446/6/4/8/2 men vet inte om dom är nå bra. Vilka bindningar kör du med?

Scarcity sa:
AntonioByberg sa:
Vet faktiskt inte:/ Men har inte råd att köpa några över 1500 spänn (max typ). Men funderade på typ dom hära: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/4591/2/1/5/446/6/4/8/2 men vet inte om dom är nå bra. Vilka bindningar kör du med?
finns en del bra beg. bindningar här på freeride, kan vara betydligt mer värt än att köpa nya.

Okej det finns K2 Domain skidor på Staidum m Marker Squire 11 för ett bra pris.. hur är dom? Bindningarna asså. Har hört att dom inte är så bra, men tror ni att dom är ok? Om jag väger 54 och inte kör aggressivt?

scarcity har tänkt lite på hur jag ska göra också. Även om marker squire 11 inte skulle va så bra så tjänar man ju ändå på det, eftersom dem kostar 4k på andra sidor + mer för bindningarna, men även om marker squire 11 inte skulle funka, så t.ex. köper man andra bindningar för 1,5k så tjänar man ju 2000 om du skulle köpt domain på internet för 4k + bindningar för t.ex. 1,5k

Det fanns även andra sköna skidor, som K2 Revival och head skidor

Senast ändrad:
Brisseee: Okej aa jo sant, as bra pris även om de kanske inte är världens bästa. Jag menar 2 papp för ett par riktigt schyssta park skidor + bindningar, är as bra. På sports conrad kostar bara domain skidorna + frakt (utan bindningar) runt 2400 kr. Tjänar alltså 400 spänn, plus att man får bindningar plus att det antagligen är lättare att reklamera dom om nåt skulle hända än om man beställt från sports conrad.

Jag kör med Marker Jester, kostar dock 2700kr. Salomon sth 12 ska inte vara särskilt bra vad jag har fått höra, ska tydligen börja lösa ut efter ett tag. Squire ska tydligen var helt värdelösa! Bindningar jag tipsar om är Griffon och sth 16!

STH16 börjar på 9 din, inte det mest passande till såpass lätt person.

STH12 Driver har samma tådelskonstruktion som 16 men mer plast. STH12 utan driver ska man hålla sig undan.

Kan inte tänka mig Squire är mycket sämre än Griffon. Båda har plast på ställen som slits och båda har likadan skistopper.

Ajaa, har för det mesta bara hört gott om dom, kanske bara han som hade otur.. .Ska hur som köpa dom imorn, la undan dom idag, på stadium, 2000 spänn m bindningar. Det blir 159 cm skidan och dom var fett lätta. Så ser sjukt mycket framemot att få testa dom snart:)

Kul! Men asså jag börjar bli lite osäker nu.. för expediten sa att jag inte skulle ta längre längd än 159 cm skidan, men från vad jag har läst verkar det som om folk säger att det är lika bra att ta en längre skida. Mer stabilt osv. Men jag vet inte..

Jag är 166 cm nu, nybörjare, jag kommer inte direkt kötta svarta och röda hopp.. inte nu i iaf och jag kommer definitivt inte växa mer. Han sa att det är roligare med en kortare skida om man är nybörjare, lättare att snurra med i hoppen och hantera. Mer lekfull helt enkelt, lättare att trixa med (om man inte kör på as stora hopp). Men en längre skida ska tydligen vara mer stabil? Vad tycker ni? Ska jag välja 159 cm eller 169 cm? Ska köpa dom imorgon så vore sjukt tacksam för ett snabbt och bra svar :D

Om du fortfarande växer och ska ha den till nästa år skulle jag nog kanske ta 169 men då måste du också växa lite. Hur länge skidan är desso svårare åkning blir det. Visa gillar kortare skidor, andra gillar längre. Men eftersom det är rocker på den så funkar 159 utmärkt såvida du inte blir 1,80 tills nästa år.

skakar liv i tråden lite. Funderar på att köpa ett par K2 Domain till min son (bra pris hos Conrad). Han åker nu på Salomon Suspect och de känns både tunga och hårda, men stabila i hopp. Sonen åker mest park och en del offpist, 165 lång, ca 50 kg.
I parken är det rails och hopp med snurrar som gäller - även i de stora hoppen. Inga butters men det kanske beror på skidorna. Han växer fortfarande - ska jag gå på 164 ändå?

Tillbaka
Topp