K2 eller salomon?

oak2

Medlem
K2 eller salomon?
Jag skall till och köpa mig nya skidor.
Tittar just nu på 2 olika, k2 annex 98 eller salomon q98.
Jag är 180 cm och ca 80 kg
Vilken skida skulle ni rekommendera och är det någon som kan förklara skillnaden?
Tanken med skidan skall vara att kunna åka pist men även utanför pisten samt lite puder av det som erbjuds i norden:-)
Tack på förhand

K2 eller salomon?
Om du föredrar skidor som är något mer dämpade i karaktären och har lite mer chargeig känsla, är mer tipdominerade och har mer klassisk skärning -> annex 98. Om du föredrar skidor som har en mer uttalad 5-punktsprofil, är mer centerstyrd och är lite lättsammare i karaktären -> q98.

Om du inte vet, den som är billigast!

K2 eller salomon?
Och om vill du ha ännu lekfullare, Rocker2 100... Jag hade väl inte kallat Q98 för uttalad 5-punktsprofil utan mer modern friåkningsskida med tiprocker, men det är en annan femma.

K2 eller salomon?
Carled sa:
Och om vill du ha ännu lekfullare, Rocker2 100... Jag hade väl inte kallat Q98 för uttalad 5-punktsprofil utan mer modern friåkningsskida med tiprocker, men det är en annan femma.
Men vi kan vara överens om att den har en shape som är mer åt fempunktshållet än annex 98? ;)

K2 eller salomon?
Föredrar du skidor som är Made in China eller Handcrafted in Austria?

Går du igång på prylar tillverkade i Kina, så är det K2 du skall välja.
Om du däremot tror att Österrikisk skidproduktion är bättre, då slår du till på Salomon.

K2 eller salomon?
Daniel-LAB sa:
Föredrar du skidor som är Made in China eller Handcrafted in Austria?

Går du igång på prylar tillverkade i Kina, så är det K2 du skall välja.
Om du däremot tror att Österrikisk skidproduktion är bättre, då slår du till på Salomon.
Nu är väl iofs just Q98 byggd i Salomons lågprisproduktionsanläggning i Bulgarien? Det är jag inte helt hundra på iofs, men jag tror det.

K2 eller salomon?
Jag provade både Annex 98 och 108 i sälen. Båda var extremt trevliga att åka på. 98:an ersätter Hardside och 108:an Sidestash om jag inte är helt ute och cyklar.

Tyckte 108 var så pass trevlig så jag beställde mig ett par. Åkte tyvärr aldrig öl Salomonen men en bekant gjorde det och han gillade dem skarpt.

K2 eller salomon?
Provade bl.a. SGN Rakkar i helgen som gick och rackarns vad den var trevlig
Skulle jag vara tvungen att bara ha ett par skidor så tror jag i dagsläget att det skulle vara ett par sådana.
Mjuk, lätt, lekfull skida som hela tiden uppmanade till att åka på trotts att lårmusklerna brann

/GC

Tillbaka
Topp