K2 Fujative vs. Rossignol Bandit B1 vs. Salomon 720 vs. Salomon Crossmax 8 Pilot vs. Atomic SX=7

Muerto

Ny medlem
K2 Fujative vs. Rossignol Bandit B1 vs. Salomon 720 vs. Salomon Crossmax 8 Pilot vs. Atomic SX=7
Hej!
Mitt första foruminlägg, det här...

Har läst recensioner på dessa skidor men kan inte bestämma mig ändå!

Jag åker ett par veckor varje vinter och vill ha ett par skidor att växa med som åkare. Jag anser mig höra till dom bättre åkarna med så få åkdagar per år och klarar alla backarna i Åre med blandat resultat men kommer alltid ner helskinnad... Åker mest Pist men offpisten och Parken lockar! Drar på i både stora svängar och lugnar ibland ner med lite kortare.

Är 182 lång och väger strax under 70kg.

Nu undrar jag vilken skida jag ska välja:

(Alla priser med bindning)

K2 Fujative: 3500kr (169/179cm), lagom prisläge för mig.
Ross Bandit B1: 3999kr(176cm), 499kr för dyr eg.!
Salomon 720(171cm): 4000kr, 500kr för dyr eg.
Salomon Crossmax 8 Pilot(175/180cm): 3191kr, lagom. Förra årets modell.
Atomic SX=7 (170/180cm): 3191kr, lagom. Förra årets modell.

Vilken ska jag välja/vilken skulle ni valt om ni var jag. Och i vilken längd?

Tack på förhand!

Edit: Mer info om min åkning!

Ross B1 är inget dålit köp! Men vill du ha en olraund skida så ska du statsa mer på salomon 1080 visserligen har du inte med den men salomon 720 är en ganska så mjuk skida, vilket inte alltid är det roligaste att åka på. Atomicen funkar kanon i pisten men vill du utanför eller till parken så suger den riktigt mycket. Så köp 1080 eller Ross B2 istället då har du något att utväklas meed också!.

Har tittat på 1080 och B2 också men uteslutit dem pga priset... Är bara 17år så det finns ekonomiska gränser...

K2 Fujative!

Det är ju, som sagts så ofta förr, svårt att kombinera pist, park och puder. Därför tycker jag att du ska välja bort parkegenskaperna och satsa på B2, cross max eller SX. Då får du stabilare skidor som alla är riktigt bra i pisten och funkar i pist. Visst är det lättare att snurra med twin tips, men du kommer klara dig utmärkt i parken med dessa ändå. Dessutom är de nog alla bättre kvalitèt än 720 och Fujative och borde därför hålla bättre för railande om du är lagd åt det hållet

Jag var i samma sits som dig inför förra säsongen, 180 lång och omkring 70kg. Jag köpte ett par B1 170cm just för att jag ville ha en mångsidig skida. Visst är det alltid svårt att kombinera pist, park och puder men jag tycker rossignol har gjort ett bra jobb. I pisten agerar enligt mig minst lika bra som crossmax 8:an möjligtviss tappar dom på att dom har tendens till att släppa lite när det blir allt för isigt och i puder flyter den på riktigt fint trots sin smala midja, men i parken har den sin största fördel enligt mig. Den beter sig riktigt bra både i luften och landningen mycket tack vare den soppas tilltagna tailen ,funkar även finfint och raila med.

Ett par Ross B1 176cm är nu införskaffade. Ska hämta dom från butiken på tisdag... Tack för tipsen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp