K2 Kung Fujas, längd för en 177 lång?

Kayle-Fayle

Ny medlem
Tja!
Skall hålla mig kort och koncis, hade tänkt inhandla ett par K2 Kung Fujas men kan fanimej inte bestämma mig för längd på dem. De skall användas för lek i parken, några större hopp samt lek i skogen och ute i pudret. Jag är som sagt runt 177 lång och väger runt 65. (Kan vara värt att tillägga att jag lär hänga utanför pisten mer än i parken)

Så! 169'or eller 179'or? Hjälp mig Freeride!

Senast ändrad:
179cm

Såvida du inte väger skit och ingenting. Skidorna bryr sig föga lite om hur lång du är.

Senast ändrad:
hade sjukt bråttom när jag skrev inlägget, jag väger som sagt 65kg (+-). Åkningen skulle jag säga äger rum 70% i skogen/offpist och 30% i park /pist.

Är bara rädd för att ett par 179'or blir lite för dryga att vända, men jag kanske bara inbillar mig.

169 orna kommer nog kännas lite för små i offpisten och med tanke på att du åker där mest är det kanske viktigast att dom funkar bäst där :)

kör på 179, jag tycker mina 168 känns alldeles för korta i parken också så (och då ska vi inte ens prata om hur de känns i offpisten!)

Jag tror att 179 cm lir för långa, och 169 blir för korta :/ Kolla om du kan hitta en liknande skida med andra längder, typ 174/175 ungefär!

Big_Mac sa:
Jag tror att 179 cm lir för långa, och 169 blir för korta :/ Kolla om du kan hitta en liknande skida med andra längder, typ 174/175 ungefär!
Håller med, om du ska leka runt så ska du inte ha för långa skidor, och om du ska åka offpist ska du inte ha för korta. 174 cm skulle jag leta efter.

Jag tror 179 kommer fungera utmärkt, har själv obsethed i 179, är 181 och väger typ 65 och upplever dem som ganska lättnsnurrade och sköna. Kör du på kung fujas 179, tror det kommer fungera alldeles utmärkt. Dessutom gör rockern att de känns kortare än vad de är.

Willlmutt sa:
Jag tror 179 kommer fungera utmärkt, har själv obsethed i 179, är 181 och väger typ 65 och upplever dem som ganska lättnsnurrade och sköna. Kör du på kung fujas 179, tror det kommer fungera alldeles utmärkt. Dessutom gör rockern att de känns kortare än vad de är.
de är väl inte rocker på kung fujas?? men jag skulle iaf ta 179... jar har ett par som är mittmonterare i samma längd som mig å de funkar perfa i offpisten

Jo det är rocker på årets modell. Och tack för responsen! Det blir ett par Fujas 179'or! Kollade upp de modellerna som du föreslog cingston men Fujas verkar fortfarande vara min skida. Nu återstår bara att vänta på att de kommer hem så man kan ta ut dem på en sväng!

Lånar tråden lite...
Funderar också på att köpa ett par Kung Fujas. Jag kör också mest utanför parken men vill ju ha de till parkåkning också.
Min kroppssetup:
Längd - 186 cm
Vikt - 85 kg

Jag antar att jag ska ha 179-modellen?

Hej!

Jag funderar på att köpa ett par Fujas -11 ifrån alpingaraget. Tror inte det är en jätteskillnad på årets modell och förra årets modell.

Jag är på jakt efter en allround skida som funkar i pist likväl som off pist (självklart blir det en kompromiss).
Hur har denna skida funkat för er?

Jag velar mellan K2 KUNG FUJAS med marker griffon eller ett par ROSSIGNOL S3 med freeski 110 XL

Någon som har erfarenheter av S3 eller kanske båda?!

Mvh //S

Wasti sa:
Hej!

Jag funderar på att köpa ett par Fujas -11 ifrån alpingaraget. Tror inte det är en jätteskillnad på årets modell och förra årets modell.

Jag är på jakt efter en allround skida som funkar i pist likväl som off pist (självklart blir det en kompromiss).
Hur har denna skida funkat för er?

Jag velar mellan K2 KUNG FUJAS med marker griffon eller ett par ROSSIGNOL S3 med freeski 110 XL

Någon som har erfarenheter av S3 eller kanske båda?!

Mvh //S
Jo Kung Fujas är en ny skida för i år, fetare. Mer lik gamla Seth, skulle man kunna tro, fast med rocker och kanske lite mjukare. Jag har inte åkt så mina kunskaper slutar här.
S3 ska du ha om du vill köra mer offpist, den har mycket mer rocker, men annars likvärdig bredd.

Senast ändrad:
Efter mycket velande har jag beslutat mig för att köra på ett par Kung Fujas och det kommer (med stor sannolikhet) att bli 179 och jag är själv är 175, 68kg

Anledningen till att jag tog dom längre var pga av rockern. Tror att det kan bli för lite skida i pisten om jag väljer kortare eller vad tror ni?

Wasti sa:
Efter mycket velande har jag beslutat mig för att köra på ett par Kung Fujas och det kommer (med stor sannolikhet) att bli 179 och jag är själv är 175, 68kg

Anledningen till att jag tog dom längre var pga av rockern. Tror att det kan bli för lite skida i pisten om jag väljer kortare eller vad tror ni?
ja, och iom rockern kommer det kännas som skidan är 145, typ. Om du köper 169, dvs.

Tillbaka
Topp