K2 Obsethed eller Dynastar Legend Pro Rider

emil_w

Ny medlem
Jag har åkt ett par säsonger på K2 Seth Vicious (omstartade min skidkarriär på dem) och har älskat varenda dag på dem. Dock börjar de bli slitna och jag tänkte köpa nytt. Jag har hört så jäkla mycket gott om Dynastaren men jag har också hört att de är bångstyriga och svårmanuvrerade även om man kör aggressivt.

Någon som har personlig erfarenhet? Och någon som har personlig erfarenhet av årets (eller motsvarande förra årets) obsethed och rocker? Jag har själv aldrig kört på rocker.

Hoppas någon har något bra att ge mig, jag har inte riktigt råd att göra fel...

e.

Har inte kört de nya sethen, eller de gamla, bara kört Pistolerna, misstänker att de inte har mycket gemensamt. Men jag misstänker att det fortfarande är klassiskt K2 om man läser recensioner på den. Då är ju LP och Seth två helt olika skidor.

Jag upplever inte LP'n som varken bångstyrig eller svårmanövererad, trots min ringa vikt på ca 74 kg till min 170 höga hydda till kropp, i varken 186 eller 194 längden. Testade båda längderna ett par dagar i Ramis och det var inga problem att mata på i skogen med någon av längderna även fast jag hade föredragit 186 för skogsåkning, hade dock hellre haft 194 som allround. Detta var förra årets LP vilka ska vara styvare än årets, dessutom ett par meters större radie... Tycker helt enkelt det är en grym varjedagskida...

Förra årets seth hade inte speciellt mycket rocker, har svårt att tänka mig att man märker av det så jättemycket så länge man inte straightlinar på hårdpack...

Tänk över lite vad du vill ha ut av din skida och väg för/nackdelar med en styv/mjuk skida, stor radie vs snäv radie och allt där emellan...

Mjuka skidor:
+ Lättåkta
+ Lekfulla
+ Bättre flyt i puder gentemot en likadan skida som är styvare

- Oftast sämre stabilitet
- Risk att "trampa igenom"
- Ofta sämre isgrepp

Styva skidor:
+ Stabila
+ Kantgreppet är oftast bättre

- Kräver mer aktiv/starkare/mer teknisk åkning
- Känns lättare "klumpiga"

EDIT
Vad väger du? Vart och hur åker du?

Senast ändrad:
Jarle, tack för ett genomtänkt svar. Jag väger 81 kg och gör allt för att slippa stå i pisten. Åker hellre än bra, aggresivare än snyggt och hoppar/droppar gärna.

Även om lekandet/hoppandet är en ganska liten del av min åkning så är jag väldigt rädd för att tappa just det. Om det blir piståkning så är det det enda som jag tycker är kul. Finns det risk för det?

//emil

Om lekfullheten i skidan försvinner kan jag tyvärr inte svara på då jag som sagt inte kört seth, misstänker dock starkt att seth är betydligt lekfullare. Men det går ju fortfarande att åka lekfullt på LP även fast det finns bättre skidor till det, årets LP är nog lite mer lekfull då de har gjort den mjukare och har kortat ner radien något men det finns ju fortfarande mer lekfulla skidor (186 är ju definitivt mer lek än 194 pga att den är mjukare och kortare radie). Om du med lek och hopp menar park så är ju inte LP någon skida att langa sw10'or med men någon 360, bakåtvolt osv klarar den nog galant. Är med i någon skidfilmt från tgr f.ö. när någon drar en trippel bakåtvolt från en klippa på just LP om jag inte missminner mig. I pisten, även fast du kanske inte prioriterar den egenskapen, går LP som på räls, den relativt stora radien märkte jag inte av, beter sig som en stor GS-skida.

Vart i världen kommer du åka?

Senast ändrad:
nja, parkåkning är jag inget fan av utan mer att den ska vara ganska rapp och lätthoppad (jag gör inga sw10 direkt) så att jag kan göra det lilla snurrande jag kan på den både i terräng och mindre hopp. Jag får nog helt enkelt försöka få mig en provdag på dem innan jag bestämmer mig.

I vinter kommer det till största delen bli åkning i Chamonix men en sväng till Italien och Kittelfjäll blir det också. Även om det inte blir en säsong så ska jag försöka få så mycket tid på de nya skidorna som möjligt. Tack för all input, nu ska jag försöka sortera alltihop och förhoppningsvis komma fram till det rätta. LP kommer närmre och närmre...

Ett svar som kommer förbrylla dig ytterligare lite är att Goodha 191, i det styvare flexet (medium), hamnar lite mer mitt emellan LP och seth (lite mer åt LP hållet dock, flexa lite gran som gamla Kneissl Tanker), styv nog att brassa på med men lekfullare än LP och twintip om du skulle vilja utforska baklängessaker lite mer. Lätta är dem också och billiga. 36 m radie gör dem lite småtråkiga i pist dock.

Ska du vara i cham kommer du stormtrivas på Legend Pro. :) den är som gjorde för bergen där, bokstavligt talat. :) Visst är Sethen mer lekskida, men tycker de gamla var ganska ostabila i hög fart jämfört med legenderna.

Senast ändrad:
Eric_W sa:
Ska du vara i cham kommer du stormtrivas på Legend Pro. :) den är som gjorde för bergen där, bokstavligt talat. :) Visst är Sethen mer lekskida, men tycker de gamla var ganska ostabila i hög fart jämfört med legenderna.
Ryktet på TGR går att Obseth är ett par blad styvare än Seth.
att årets 179 är lika styv som 189an. Så årets 189 kanske är en riktigt hyffsat charger/lek

Mmm, så nya Seth med rocker och en aning styvare?
Hehe, låter inte så tokigt alls faktiskt.. :)
Nu blev de lite svårare =)

Tillbaka
Topp