Kalfjäll

Kalfjäll
Har en djup förtjusning över kalfjäll, både sommar som vinter. Åker knappast norr om Härjedalen och var i vinter på Vemdalsskalet och Björnrike som både bjuder på trädlöst. Men finns det backar för uppe som har än mer pist på kala delar?

Kalfjäll
I Mellansverige ligger trädgränsen på ca 1000 möh och det är ju inte många orter där som har liftar som går mycket högre än så. Lofsdalen är väl en ort, annars är det ju Åre som har mest trädfri skidterräng.
Om det är det du är ute efter så kan jag rekommendera en tur till Röldal i Norge 700-1300 möh i helt trädfri terräng och stora ytor för pist och offpist. 600 fhm åkbar fallhöjd.
Bilderna nedan tog jag Påsken 2022.
1685351436566.jpeg

1685351538266.jpeg

1685351604886.jpeg

Kalfjäll
Det räcker med Hemsedal för att komma över trädgränsen. Om du vill ha skapligt höga fjäll annars Hardangervidda där det är plattare å trädfritt

Kalfjäll
Förutom Hemsedal tycker jag Norefjell med inkl "massivet" med Högevarde, Ranten och Gråfjell erbjuder generös mängd kalfjäll inom rimligt avstånd. Speciellt om baslägret är Göteborg/väst. Dock med fördel med turpryttlar på fötterna, även om det det finns lite liftar i ena hörnet.

Tillbaka
Topp