Kamera fråga!

SimonOlsson

Ny medlem
Kamera fråga!
Tja
Jag planerar att köpa en ny kamera
Jag ska framför allt filma med den men också kunna ta kort, därför vill jag gärna ha en systemkamera!

Så till frågan, vad ska jag köpa på en budget runt 5-6 lax?

Jag har läst andra trådar om sånt här och har fått fram 550D, men jag kollade runt lite på youtube och fotosidor och autofokusen verkar ju värdelös, men jag vet inte :)

Kom med förslag!

Simma lugnt // nån som har fått för sig att börja filma lite shit xO

Senast ändrad:
Kamera fråga!
550d är ett grymt alternativ. Filmar hur bra som helst och tar sjuka bilder.
Autofokus när du filmar är svårt att hitta i den prisklassen, då ska du ha en riktigt filmkamera. Sony har ju alternativ som heter A33 och A55 men tror dom är lite dyrare. Dom kamerorna har autofokus vid filmning men har hört att det ska funka sådär, sen blir även batteritiden mycket sämre.. Mitt tips är att du kör på en 550d sen får du helt enkelt lära dig att fokusera manuellt, du kan filma så sjukt mycket snyggare då också. Sen har den även rätt schysst skärpedjup! Har en 550d själv och är hur nöjd som helst.

Senast ändrad:
Kamera fråga!
Kolla på Sony a33 eller a55.. Har inte provat dom själv, men autofokusen ska vara grym.. Problemet är ju att objektiv och tillbehör är svindyrt..

Kamera fråga!
har för mig att folk rekommenderar framförallt 60d för film, eftersom du kan vinkla skärmen.

Men det är väl iofs en prisskillnad där också.

Vad gäller allt sånt här så är det väl också en del personlig smak inblandad, vad man tycker är viktigt.

Kamera fråga!
Kom sen också ihåg att du ska ha ett bra objektiv också... Det kostar!

Och om du ska filma, tror jag det är stor fördel att ha fast bländare. Annars kan det bli rätt cp när du zoomar tror jag.

Edit: Såg nu din budget på 6000 spänn... Då antar jag du kommer bli fast med kit-objektivet, så se till att du tänker igenom ordentligt vilket kit-objektiv du vill ha när du köper paket. Är ju oftast rätt risiga objektiv, men du får ta och börja plöja guider på fotosidor.

Senast ändrad:
Kamera fråga!
JSundvall sa:
Autofokus när du filmar är svårt att hitta i den prisklassen, då ska du ha en riktigt filmkamera. Sony har ju alternativ som heter A33 och A55 men tror dom är lite dyrare. Dom kamerorna har autofokus vid filmning men har hört att det ska funka sådär, sen blir även batteritiden mycket sämre.. Mitt tips är att du kör på en 550d sen får du helt enkelt lära dig att fokusera manuellt, du kan filma så sjukt mycket snyggare då också. Sen har den även rätt schysst skärpedjup! Har en 550d själv och är hur nöjd som helst.
det beror ju helt på objektivet.

Senast ändrad:
Kamera fråga!
Felixus sa:
JSundvall sa:
Menar med det objektiv som medföljer, sorry!

Senast ändrad:
Kamera fråga!
JSundvall sa:
Felixus sa:
JSundvall sa:
Menar med det objektiv som medföljer, sorry!
Man kan välja på många olika objektiv..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp