Kamerafäste till surfboard?

koffe80

Ny medlem
Hej!

Har precis köpt mig en ATC 9K Action Cam med förhoppning att kunna ta lite sköna surfbilder/actionfilm när jag åker ner till Portugal för att surfa i sommar. Har dock ett stort problem. Till skillnad mot GO PRO-kamerorna ingår det inget fäste avsett för surfboarden. Har kollat på en sugkoppsvariant, Fat Gecko Mini, men det känns sådär halvsäkert och har ingen större lust att kameran ska försvinna till botten vid en wipe out/duck dive.

Tycker att det självhäftande fästet för GO PRO verkar vara det som är bäst och smidigast, tyvärr har det dock ett annat fäste än ATC:n. Är det någon som vet om det finns något universellt sådant? Eller har ni några andra smarta lösningar för att fästa kameran på brädan?

Alla tips är välkomna!

Mvh
Christoffer

Vet att även vissa som använt GoPro:s fäste för surfbräda har mist sin kamera vid en wipeouts eller för kraftig duckdiving :( så det fästet är inte optimalt ännu. En enkel lösning till detta problem är väl precis som surfaren har kvar sin surfbräda vid en wipeout via ett gummiband (leach) mellan benet och surfbrädan. Även kameran borde kunna ha en säkerhetslina och kanske även livbojshölje runt för att överleva en wipeouts om kamerafästet släpper samtidigt som kameran kan flyta och surfa på egen hand. :) Just nu har inte GoPro uppfunnit denna lösning för surfare men jag väntar ivrigt på det. :)

När det gäller din kamera ATC 9K Action Cam så vet jag att det finns ett slags surfbrädefäste som på bilden nedan
copy-of-dsc7100-800x600.jpg

eller

eller som på videoklippet

Av vissa försäljare ingår detta fäste eller köpas till som tillbehör. De kallas då för:
Windshield suction cup mount, flexi-mount, Handle Bar Mount
Här finns en instruktionsfilm för hur såna fungerar
instämmer att fästena för surfbrädan ser lite klena ut. Kanske du kan uppfinna ett eget fäste.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Finns en flytväst för GoPro kameran;)
Flyter den bra Hasse?

Flytväst borde ju kunna fixas själv även för ATC 9K, bara och ta spänna fast lite flytmaterial på/runt kameran tycker jag. Fram med kreativiteten alltså. Och enligt en av mina bilder såg jag att kameran satt fast av ett gummiband men kan säkert förstärkas av lite mer fästanordningar.

Koffe80 har du köpt till GPS Modulen till kameran? För om den är installerad så är det ju lätt att söka reda på vart kameran flytit iväg om du inte har livlina till kameran d.v.s.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp