Kampen mot innerskorna

Alfakrull

Aktiv medlem
Kampen mot innerskorna
Hej!
Köpte i början nya pjäxor (dalbellos krypton-serie) med ID/intuition-liners och det sitter ganska fint utöver en lite udda detalj - det är för tajt för stortårna, på höjden. Efter en del åkommor efter förra säsongen och betydligt fler skiddagar väntandes är jag ganska mån att lösa problemet. Efter lite undersökning verkar det vara i innerskorna det klämmer(det är helstorleken på skalet och tådelen av innerskon går med mycket kraft att röra i höjdled någon mm även när pjäxorna är knäppta). Innerskorna är såklart formade och jag har gjort lite försök att i efterhand göra en tåbox i innerskon utan något direkt resultat. Kruxet är att sömmen går precis över tån, något som jag misstänker minskar formbarheten just där. Vad tror ni om att sprätta något stygn över stortån? Kan de få dåliga konsekvenser? Har ni någon annan idé?

Kampen mot innerskorna
Min bror hade samma problem och då tog skistore (där pjäxorna är köpta) och slipade ner sulan någon mm framme i tån.

Kampen mot innerskorna
Knuta sa:
Min bror hade samma problem och då tog skistore (där pjäxorna är köpta) och slipade ner sulan någon mm framme i tån.
Jag har faktiskt klippt lite i sulan idag, men det var mer för att anpassa till innerskons storlek (sula från annan pjäxa) Du menar alltså bara att tunna ut sulan där fram? I nuläget är den inte mer än 3-4mm tjock...

Kampen mot innerskorna
Knuta sa:
Nu vet jag inget specifikt om din brors pjäxor, men att ta bort material under foten bör vara absoult sista greppet för att åtgärda det problemet.

@Alfakrull - Klipp tånaglarna. Om det inte funkar, så känn efter med handen i på den delen där pjäxan trycker. Sticker något ut? Finns det mycket material? Om ja, slipa ner lite.

Kampen mot innerskorna
bootfitta sa:
Knuta sa:
Nu vet jag inget specifikt om din brors pjäxor, men att ta bort material under foten bör vara absoult sista greppet för att åtgärda det problemet.

@Alfakrull - Klipp tånaglarna. Om det inte funkar, så känn efter med handen i på den delen där pjäxan trycker. Sticker något ut? Finns det mycket material? Om ja, slipa ner lite.
Det klämmer även med välfriserade tånaglar och jag har inte känt något i innerskon, som sagt ligger det precis vid en söm så den håller materialet ganska tunnt

Senast ändrad:
Kampen mot innerskorna
Nu blev jag lite fundersam, har innersulan framme vid tårna någon fantastiskt stor funktion egentligen? Längre bak, tårnas infästning i foten och bakåt, förstår jag givetvis att den stabiliserar osv.

Kampen mot innerskorna
Har du en formgjuten sula? Är den bra? I vilket fall hade jag inte rekommenderat att bråka med den ännu.

Jag menade alltså att du skulle känna efter i skalet, slipa inte på innerskon...

Kampen mot innerskorna
bootfitta sa:
Har du en formgjuten sula? Är den bra? I vilket fall hade jag inte rekommenderat att bråka med den ännu.

Jag menade alltså att du skulle känna efter i skalet, slipa inte på innerskon...
Nej, bara en sula som ger lite mer stöd än dalbellos.

Ah, där kan det kanske finnas material, det ska jag kolla på.

Kampen mot innerskorna
Hade samma problem i ett par tidigare pjäxor. Slipning av plastsulan i pjäxorna funkade bra i mitt fall även om det inte löste problemet helt

Tillbaka
Topp