kan en skida spricka om man ommonterar?

K.Ström

Medlem
jag hade tänkt att ommontera ett par k2 public enemy, men jag har hört att skidan kan spricka då!
hur stor risk är det egentligen att skidan spricker om man ommonterar bindnigen och sedan åker hårt?

Ja om du åker väldigt hårt så finns det säkert en chans, hur stor vet jag tyvärr icke. Beror vell på hur man landar/krashar?

Ingen fara alls! Normalt brukar man kunna borra en skida två-tre gånger utan problem. Oftast går det ytterligare någon gång. Gör det inte själv bara. Få hålen pluggade och se till att de nya hålen inte sitter för nära de gamla (minst 5 mm, helst >10 mm ifrån).

Lämna in skidorna till en vettig butik så ska du se att löser det sig.

Det brukar gå det med, se bara till att droppa lite lim i hålet först (gäller även nya hål). Varför ska du montera om bindningen?

Ja, det kan hända om du kör väldigt hårt men risken är näst intill 0% att det skulle hända och händer det så är det bara att köpa nytt skit =))

Avoriaz

lämnade in mina skidor på ommontering häromdan o nu monterade dom ena bindning 1 cm fel mot den andra och måste nu antagligen ommontera igen. blir altså 2 ommonteringar på ena skidan och 1 på andra detta måste påverka skidan styrka va?

jo_wel sa:
lämnade in mina skidor på ommontering häromdan o nu monterade dom ena bindning 1 cm fel mot den andra och måste nu antagligen ommontera igen. blir altså 2 ommonteringar på ena skidan och 1 på andra detta måste påverka skidan styrka va?
Kräv nya skidor:)

Mina Fischer Addict gick sönder på Freeride i Åre i våras. De sprack mellan de gamla och de nya borrhålen och hela bakdelen av bindningen lossnade. Nu vet jag inte om det var endast pga ommonteringen som detta hände, men det känns i alla fall som en bidragande orsak.

Jens8703 sa:
T3nggren sa:
jo_wel sa:
Kräv nya skidor:)
Eh ja, instämmer helt..
Ja dom har ju förstört dina skidor.. kan du ju säga iaf... nån kompensation måste du ju få!

Tillbaka
Topp