Kan inte åka på mina nyslipade skidor!

Gå i skidskola gå i skidskola gå i skidskola!!!!

Hur faaaan kan ni snöa in på ett så tråkigt ämne???

Kan någon förklara för mig hur det här med antal grader vid slipning och hängning hör ihop? Är ett par skidor som är slipade 88 grader med 2 graders hängning vassare eller slöare än ett par som är slipade 89/1? Vad är det för skillnad på hängningvinkel och kantvinkel och vad avgör hur svårkörd skidan blir?

Mountain_Man sa:
88/0 är en riktigt tuff slipning. Ett par skidor utan hängning greppar direkt vilket gör att de känns oroliga plana och bara fungerar på skär. Är antagligen förklaringen till att du tycker de är svårkörda. Be att få dem omslipade till 89/1!
Ok, så 89/1 är alltså den bästa kompromissen mellan kantgrepp och lättåkthet?

Denna tråd verkar ha spårat in alldeles för mycket på kantvinkel och slipning och för lite på åkteknik. Tag några lektioner och kom till rätta med tekniken. Läraren kan säkert tipsa om slipning oxå.

Lite basics från min gamla dagar då jag hade mycket filspån i mina fingrar.

Normalt sett skall kanten alltid ha 90 graders vinkel mella undersida och stående kant. För friåkning skall det alltid vara så. Sedan kan skidan vara konkav, plan eller konvex i undersidan. Konkav är rätt vanligt på gamla dåligt skötta skidor (belaget slits mer än kanterna) och gör skidan helt omöjlig i pist. Att planslipa är således ingen bra ide då skidan endast går från plan till konkav vid slitage. Det bästa är att slipa skidan konvex och då är mountain mans tips om 89/1 grad alldeles utmärkt. Ger väldigt lättsvängda skidor och bra bett.

Sedan är det bara att jobba på tekniken

icemann sa:
MarkusO sa:
Du har fel.

Du ska alltid ha "vassa skidor", oavsett om det är hårt eller mjukt.
Ändrar inte världscupåkarna slipningen på skidorna beroende på om det är mjukt eller hårt i backen?
Jo. De ändrar slipningen. Helt sant. Därmed inte sagt att det inte är vasst. Det handlar mer om hur sjukt aggressivt vasst det är. Du och jag skulle fortfarande relatera till allt som jävligt bra bett. Och "mjukt" i WC-sammanhang är då inte samma som mjukt i den verklighet vi lever i...

Sen snackar du ju fortfarande om ett par Sceneo 200! Förstår du hur brutalt lättåkt den skidan är? Kan den överhuvud taget bli för aggressivt slipad? Inte i min värld iaf. (Alltså verkligen inte, långt från tomma ord där). Tryck på lite och låt skidorna jobba för skråen? Kant till kant! Mata! Njut av bettet så länge det varar. Det är ju en lyx, inte en fiende!

Steepndeep sa:
Att planslipa är således ingen bra ide då skidan endast går från plan till konkav vid slitage. Det bästa är att slipa skidan konvex och då är mountain mans tips om 89/1 grad alldeles utmärkt. Ger väldigt lättsvängda skidor och bra bett.

Sedan är det bara att jobba på tekniken
Wuat? Lite basics? Ehh ehh...

Ice: Du kan alltså bortse från det där. Skidan ska slipas plan, inget annat. Herregud. 89/1 är en bra rekommendation, men inte på ovanstående grunder...

Ok, lutar nästan åt att jag lämnar in skidorna igen och får dom omslipade till 89/1.
Kan någon förklara för mig hur det här med antal grader vid slipning och hängning hör ihop? Är ett par skidor som är slipade 88 grader med 2 graders hängning vassare eller slöare än ett par som är slipade 89/1? Vad är det för skillnad på hängningvinkel och kantvinkel och vad avgör hur svårkörd skidan blir?

Hängningsgraden är vinkeln stålkanten avviker från det plana belaget. 0 grader gör skidan väldigt orolig för normalåkaren. Därför "hänger" man kanten. 0,5 grader eller normalt 1 grad.

Sidokanten slipar man så att man uppnår 90 grader mellan hängd kant och sidokant (eller vassare).

90 grader anses normalt ge "hållbarast" kant, dvs den blir inte lika snabbt slö som en vassare kant.
Detta är alltså kombinationen 89 sida/1 grad häng

Kombinationen 88/1 ger 89 grader. En vassare kant - med risk att den ev. blir lite snabbare slö.

Ju mer du hänger kanten desto mer "lättåkt" blir skidan. 2 grader hängning är för turister som inte förväntas vilja åka med skärande sväng. (Ju mer hängning du har desto mer måste skidan up på kant för att den skall ge grepp). Du har säkert märkt att med carvingskidor så är det svårare att glida plant på skidan. Skidorna riskerar att gå åt varsitt håll med ofrivillig split som resultat :-)

88/1 är vad du vill ha (eller 89/1). Det är den bästa kompromissen mellan lättåkt och prestanda.

87/1 eller 87/0,5 ger en aggresivare skida.

Köp en slipvinkel för den vinkel du tänker köra på samt ett diamantbryne. Då kan du enkelt underhålla sidokanten och behålla skärpa på kanten utan att behöva lämna in den.

Friska_Viljor sa:
Hängningsgraden är vinkeln stålkanten avviker från det plana belaget. 0 grader gör skidan väldigt orolig för normalåkaren. Därför "hänger" man kanten. 0,5 grader eller normalt 1 grad.

Sidokanten slipar man så att man uppnår 90 grader mellan hängd kant och sidokant (eller vassare).

90 grader anses normalt ge "hållbarast" kant, dvs den blir inte lika snabbt slö som en vassare kant.
Detta är alltså kombinationen 89 sida/1 grad häng

Kombinationen 88/1 ger 89 grader. En vassare kant - med risk att den ev. blir lite snabbare slö.

Ju mer du hänger kanten desto mer "lättåkt" blir skidan. 2 grader hängning är för turister som inte förväntas vilja åka med skärande sväng. (Ju mer hängning du har desto mer måste skidan up på kant för att den skall ge grepp). Du har säkert märkt att med carvingskidor så är det svårare att glida plant på skidan. Skidorna riskerar att gå åt varsitt håll med ofrivillig split som resultat :-)

88/1 är vad du vill ha (eller 89/1). Det är den bästa kompromissen mellan lättåkt och prestanda.

87/1 eller 87/0,5 ger en aggresivare skida.

Köp en slipvinkel för den vinkel du tänker köra på samt ett diamantbryne. Då kan du enkelt underhålla sidokanten och behålla skärpa på kanten utan att behöva lämna in den.
Tack för denna information, bra att veta :) Slipvinkel och diamantbryne vart köper man sånt? När man pratar om att "hänga av kanterna 1 grad" gör man det då längs hela skidan eller bara längst fram och längst bak?

Slipvinkel (alltså filhållare med vinkel) och bryne hittar du i valfri värsorterad skidbutik. Jag har själv inte hittat nån riktig favorit, så jag avstår att tipsa rörande specifika modeller. Ett generellt tips är dock att köpa hållare med fast vinkel från nån av de stora tillverkarna snarare än en modell med variabel vinkel. Det finns kanske bra variabla filhållare, men jag har inte hittat nån än. Har man en 87, en 88 och en 89 fasta så täcker det ju ändå allt.

Hängningen av kanter görs vid slipen normalt längs hela skidan. Sen kan man dock vid personlig intrimning senare såklart välja att hänga lite mer, nån halvgrad extra eller så, fram eller bak beroende på vad för egenskaper som man vill trimma fram.

1 grad är ganska lagom faktiskt. Det är alltid lockande att gå på 0,5 såklart, i sökandet efter bett. Med bitiga skidor slipade med 0,5 grader (typ GS racestock) tycker jag dock då att kantväxlingen kan bli lite ... fördröjd, eller obekväm kanske jag ska säga. Jag kör 0,5 grader på mina Blizzard GS Racestock nu och är väl iofs nöjd med det, men jag tror ändå att 1 grad hade gett en lite följsammare skida utan att offra för mycket av bettet. Vid nästa slip kommer jag nog att ..... trots allt köra på 0,5 igen när det kommer till kritan (eller stenen rättare sagt). :-)

Förväxla inte heller hängning med att slöa ner kanten ("runda av", "bryta", etc) fram och/eller bak. En hängd kant är fortfarande alltså helt vass, det är bara vinklarna som är omlagda. Att runda kanterna var väldigt vanligt tidigare, och görs väl en hel del fortfarande på turistslipar. Sånt ska man akta sig för tycker jag, det gör bara att skidan tappar spårvilja. Visserligen bidrar det väl till att lugna ner skidan på transportsträckor och dylikt, samt att skidorna möjligen blir lite mer "lättsvängda" (läs "lättsladdade").

Därmed inte sagt att du inte skulle uppskatta en rundning både fram och bak på Sceneon, men det är inte rätt väg att gå! Våga vasst! Hela vägen.

Tillägg:

Om du köper en hållare, se till att du flyttar filen efter typ varje drag. Annars blir det bara runt. Filen ger sämre skärpa för varje mm den flyttas längs stålkanten om man hårddrar det, kanten skapar en "ränna" som blir större och större, och djupare och djupare.

Ett eller ett par drag, sen flytta filen lite, sen nåt drag igen, sen flytta igen. Så får man hålla på.

Oh, intressant tråd!

Jag tycker inte du bör gå tillbaka till en alladeles för lätt slipning, det är inte särskilt utvecklande.
Ett tips är att du ber dom slipa ena sidan tex 89/1 och andra 88/0, vilket gör det lättare att vänja sig samt ger dig möjligheten att köra på den lite enklare slipningen om den tyngre skulle bli för jobbig fysikst (det kan hända om man är otränad nämligen).
Sattsa på att lära dig köra med lite vassare slipning, så får du garanterat en mer gedigen skidupplevelse!

Tillbaka
Topp