Kan inte bestämma mej

Hoffa

Ny medlem
Kan inte bestämma mej
Hej alla glada. Behöver lite hjäp känner ja...
Har kört telemark nu i 6 år tror ja. En vecka om året. Älskar den nya utmaningen efter att åkt slalom sen ja lärde mej gå. Hyr alltid grejer men e nu trött på d o vill köpa.

Va uppe i Lindvallen över nyår o hyrde NTN på Alpint i STHLM. Läste igenom allt ni har skrivit ang NTN här på forumet, o JA dom e sådär. Tunga, stabila, enkla att ta på sej, men tappar känslan. Ska tillägga att min fysiska kondition inte va beredd på NTN, så d blev sådär. Vill ändå inte släppa NTN helt o hållet men tror att jag väntar ett par år innan ja köper.

Så om jag nu vill ha en lätt, stabil o bra utrustning, va ska ja skaffa mej då?

Kan inte bestämma mej
Beror väl på vad du ska använda prylarna till. Är det massa turande eller enbart liftburen åkning? Min röst faller som alltid på hammerheads med lämplig skida beroende på vad du prioriterar pist/offpist ( Detta är då för liftburen åkning och kortare hajkning). Själv har jag inte ens ett par hudar och slänger alltid skidorna på ryggan!

Axl verkar schysst och du ska tura! 3 pivot points på den tror jag och 5 på HH allt från väldigt aktiv till neutral!

Skida, ja vad åker du? Svenskt allround 100-115, ställen med mer snö 110-120 kanske även 130 midja. Har du massa skidor med dig så kan du ju fetta på ännu mer om du vill.

Pjäxa går det väl inte att säga speciellt mycket om, du måste prova dig fram men går du på en fetare skida så bör du ju gå på en högre och stabilare sko. Jag gillar mina ener-g men det går ju omöjligt att veta om dom passar din fot eller ej. Glid in på någon butik och testa lite

Kan inte bestämma mej
D blir inte mycke tur för min del. Lägger laggen på axeln som du om d ska bestigas nåt. Så visst e d liften som gäller för min del.
D e mest pist ja åkt. Men ska ner till Österrike i mars så lite puder blir d.

Dom NTN ja körde tror ja va Atomic skida me bred midja (träskida). Mycke bredare än ja e van vid me den "gamla" bindningen.
Pjäxorna va Scarpa TX Comp Thermo o den nya plösen dödade mina smalben. O Rottefella NTN orange bindning.

Tror ja vill ha en hög, stabil pjäxa. Till skida o bindning borde d bli en bra allround som funkar i både pist o lite puder.

Senast ändrad:
Kan inte bestämma mej
Man hyr väl för tusan inte thermofit-pjäxor? Jag förutsätter att dom stoppat i en annan innersko, annars har du förklaringen till dina besvär där. Thermofitdojor ska thermoformas. Då passar dom. Råkar du vara storlek 27? Skicka mig ett PM i så fall så ska du få en grym deal på ett par flång nya TX Pro.
Vill du inte köra NTN trots allt så kan jag nog ha skidor med 7tm-bindning som kan vara till salu.

Senast ändrad:
Kan inte bestämma mej
e så jäkla svårt när man åker så sällan. men ack så viktigt. trött på hyra o vill köpa men vet ju inte vad.
ska ta o ring Alpint o kolla va d va för nåt

Tillbaka
Topp