Kan man åka skidor i alprna vecka 3?

WadBat

Ny medlem
Jag har varit i Österrike, Frankrike och Italien vecka 5, 6, 12, 15, 16 och 17. Men aldrig tidigare. Det har alltid varit fint väder med mycket sol och mer än tillräckligt med snö, även om det blir lite mosigt på sena vårkanten.

Är det lika bra vecka 3 är frågan. Eller måste man välja en skidort med glaciär? Är lite sugen på att resa till Champoluc i Italien som ligger på endast 1500 meters höjd.....

helt klart en fördel med glaciär, men de beror ju helt på när snön kommer iår,,

lycka till

Visst kan man det. Men välj ett ställe med glaciär. Själv jobbade jag som skidinstruktör i Saas-Fee i Schweiz från den mitten december till mitten av april och det va inga problem trotts snöbristen i år.

mvh Johan

Faktum är att det händer att de stora snöfallen låter dröja på sig och att v3 ibland kan vara snöfattigt. Det är dock vanligare att det dumpar ganska kraftigt under januari i samband med ganska låga temperaturer. Kombinationen är ganska uppenbar: Schysst puder!

Om du inte är en "vackertväderåkare" utan skidåkningen i sig är den viktigaste, då tycker jag absolut att du ska testa v3,

Det funkar!

Har varit i alperna 2 ggr och båda v.2.
Första gången i Val Disere där vädret var kanon och snötillgången bra.
Andra gången i Bad Gastein...där var det sämre med snö men nuförtiden finns det snökanoner överallt så det är inga problem..kanske inte får bästa offpisten men de får man leva me!

Absolut!!!!

Jag och min sambo brukar åka tidigt i Januari,måste säga att det e bättre än att åka i Mars som jag oxå åkt.

Det gäller i och för sig att ha tur med snödump........men Österrikarna är mästare på att öppna upp pisterna även vid plusgrader.

Var i flachau nu i vintras och är mycket imponerad av deras fina jobb med backarna!

Men tror att det var en ytterlighet i vintras med snötillgången taskiga förhållanden andra år har det varit kanon!!!!!!

Man bör tänka på att det bara är i kall Januari man kan få den fina offpisten ....kall och lätt snö underbart.........sen skall det vara lite kallt på en vintersemester tycker jag!!!!!

Det hör till..................!

Lycka till att hitta nått bra.....själv tänkte jag dra till Livingo tidigt i Januari och pricka in en fin vecka...........som sagt det e ett lotto men nån måste ju vinna..............

Tillbaka
Topp