Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kan man åka skidor utan att helprioritera det?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1258709" data-attributes="member: 83225"><p>Visst är det dyrt och nog kommer det finnas en gräns för där medelklassen tycker att priset är högre än glädjen. Den trånga sektorn är ju generellt tiden istället. Vi som har en dotter som nu går i förskoleklass har ju redan fastnat i att vi måste "skolka" med henne för att kunna åka vettigt. Vårt rektorsområde har nolltolerans mot ledighet så inte ens en weekend är möjlig. Det är ju inte priset över lag som är boven för oss med loven utan det är ju köerna. Så jag tror att skidorterna ligger sämre till om de inte klarar att anpassa logistiken på plats.</p><p></p><p>Edit: Jag tror inte du ska titta för mycket på 1-dagskorten. Den stora massan åker veckovis på loven. Där är ju inte priserna 500kr/dag</p><p></p><p>Sen är ju frågan om att ha råd eller inte lite beroende av massa saker. Svenskarnas disponibel-inkomst har ju ökat markant mycket mer än kostnaderna. På 80-talet när jag var barn fick ju en snittinkomstfamilj spara hela året för en veckas skidresa. Idag kan samma medelinkomstfamilj göra betydligt mycket mer. Skillnaden är dock att våra hjärnor dels inte följt med i hur mycket pengar vi har och dessutom så har vi vant oss vid att ha råd med mycket mer så vi tycker att utgiften är jobbigare. Titta t.ex. på bränslepriser. Drivmedelspriser har ökat i alla tider men fram till senaste pushen uppåt kunde man påvisa att kostnaderna per mil i relation till inkomsterna inte hade ökat sen 80-talet. Vi tycker dock att de ökat enormt. <a href="https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel" target="_blank">https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel</a></p><p></p><p>Jag tycker den här frågan är jätteintressant generellt. Jag ser ju hur saker, säg skidor och utrustning kostar ungefär lika mycket idag som de gjorde när jag var barn. Våra löner idag är ju dock på en helt annan planet än vad våra föräldrars var.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1258709, member: 83225"] Visst är det dyrt och nog kommer det finnas en gräns för där medelklassen tycker att priset är högre än glädjen. Den trånga sektorn är ju generellt tiden istället. Vi som har en dotter som nu går i förskoleklass har ju redan fastnat i att vi måste "skolka" med henne för att kunna åka vettigt. Vårt rektorsområde har nolltolerans mot ledighet så inte ens en weekend är möjlig. Det är ju inte priset över lag som är boven för oss med loven utan det är ju köerna. Så jag tror att skidorterna ligger sämre till om de inte klarar att anpassa logistiken på plats. Edit: Jag tror inte du ska titta för mycket på 1-dagskorten. Den stora massan åker veckovis på loven. Där är ju inte priserna 500kr/dag Sen är ju frågan om att ha råd eller inte lite beroende av massa saker. Svenskarnas disponibel-inkomst har ju ökat markant mycket mer än kostnaderna. På 80-talet när jag var barn fick ju en snittinkomstfamilj spara hela året för en veckas skidresa. Idag kan samma medelinkomstfamilj göra betydligt mycket mer. Skillnaden är dock att våra hjärnor dels inte följt med i hur mycket pengar vi har och dessutom så har vi vant oss vid att ha råd med mycket mer så vi tycker att utgiften är jobbigare. Titta t.ex. på bränslepriser. Drivmedelspriser har ökat i alla tider men fram till senaste pushen uppåt kunde man påvisa att kostnaderna per mil i relation till inkomsterna inte hade ökat sen 80-talet. Vi tycker dock att de ökat enormt. [URL]https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel[/URL] Jag tycker den här frågan är jätteintressant generellt. Jag ser ju hur saker, säg skidor och utrustning kostar ungefär lika mycket idag som de gjorde när jag var barn. Våra löner idag är ju dock på en helt annan planet än vad våra föräldrars var. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kan man åka skidor utan att helprioritera det?
Tillbaka
Topp