Kan man åka skidor utan att helprioritera det?

Anzom

Aktiv medlem
Det är ett välskrivet ämne. Men faktum kvarstår att liftbaserad skidåkning kostar mycket pengar, och ständig ökning mot jämförbara produkter visar sig. Det är någonting som får mig att alltmer må dåligt över plånboken som krävs för att åka skidor. Går det att vara en halvhjärtad skidåkare, som enbart åker en vecka om året? Kommer vi alla gå mot att åka allt mindre med tanke på prisnivå?

Dyrare att bo i skidorter, dyrare med liftkort och dyrare att transportera sig. Det gör mig ont att skidåkning alltmer går mot en St.Mortiz aura. Där endast medelålders+ snart har råd att åka. Det hade varit bra om skidåkningen haft mindre lyxstämning och mer Borgafjäll under en valfri kväll-stämning. Och låta bekvämligheten hitta sin plats på Visby istället, eller spa med tillhörande gourmetrestaurang. Låt skidorterna vara ifred! För åkningens överlevnad. Starta nya orter eller forma om dem mot skidåkare. För BARA skidåkare.

Det är ett välskrivet ämne. Men faktum kvarstår att liftbaserad skidåkning kostar mycket pengar, och ständig ökning mot jämförbara produkter visar sig. Det är någonting som får mig att alltmer må dåligt över plånboken som krävs för att åka skidor. Går det att vara en halvhjärtad skidåkare, som enbart åker en vecka om året? Kommer vi alla gå mot att åka allt mindre med tanke på prisnivå?

Dyrare att bo i skidorter, dyrare med liftkort och dyrare att transportera sig. Det gör mig ont att skidåkning alltmer går mot en St.Mortiz aura. Där endast medelålders+ snart har råd att åka. Det hade varit bra om skidåkningen haft mindre lyxstämning och mer Borgafjäll under en valfri kväll-stämning. Och låta bekvämligheten hitta sin plats på Visby istället, eller spa med tillhörande gourmetrestaurang. Låt skidorterna vara ifred! För åkningens överlevnad. Starta nya orter eller forma om dem mot skidåkare. För BARA skidåkare.
Alperna är fullt av små och medelstora (och ganska prisvärda) skidorter, långt ifrån glittriga lyxbutiker i St. Moritz, Zermatt och Megeve.:)

Går det att vara en halvhjärtad skidåkare, som enbart åker en vecka om året?
Ja, men det låter inget vidare roligt.

Skall man bara ägna sig åt något halvhjärtat, som att bara åka skidor på sportlovet, så tycker jag nog att det är rimligt att man får räkna med att betala ganska bra för det. För då plockar man ju russinen ur kakan.

Alperna är fullt av små och medelstora (och ganska prisvärda) skidorter, långt ifrån glittriga lyxbutiker i St. Moritz, Zermatt och Megeve.:)
I vissa delar av alperna är det lättare att få till, främst i Italien. Där kan man leva med 800fhm och några liftar för 30 euro. Men alltför ofta ligger orterna på lägre höjd eller solvänd sida vilket förkortar säsongen. I Sverige och Norge har alla ansenliga skidorter höjt priserna på dagskort till över 500 kr/dag.

Man kan väl också säga att ni som skrivit under här hitills inte berörs av målgruppen som inte har råd. I så fall hade det hörts betydligt mer. Men de som inte har möjlighet att få en röst här är ju de som vi behöver få in i åkningen, de som ännu inte börjat åka. Ser inget slut på den här ökade spiralen, och det gör mig orolig. Inte alltför många år bort innan Åre kostar 1000kr/dag.

Visst är det dyrt och nog kommer det finnas en gräns för där medelklassen tycker att priset är högre än glädjen. Den trånga sektorn är ju generellt tiden istället. Vi som har en dotter som nu går i förskoleklass har ju redan fastnat i att vi måste "skolka" med henne för att kunna åka vettigt. Vårt rektorsområde har nolltolerans mot ledighet så inte ens en weekend är möjlig. Det är ju inte priset över lag som är boven för oss med loven utan det är ju köerna. Så jag tror att skidorterna ligger sämre till om de inte klarar att anpassa logistiken på plats.

Edit: Jag tror inte du ska titta för mycket på 1-dagskorten. Den stora massan åker veckovis på loven. Där är ju inte priserna 500kr/dag

Sen är ju frågan om att ha råd eller inte lite beroende av massa saker. Svenskarnas disponibel-inkomst har ju ökat markant mycket mer än kostnaderna. På 80-talet när jag var barn fick ju en snittinkomstfamilj spara hela året för en veckas skidresa. Idag kan samma medelinkomstfamilj göra betydligt mycket mer. Skillnaden är dock att våra hjärnor dels inte följt med i hur mycket pengar vi har och dessutom så har vi vant oss vid att ha råd med mycket mer så vi tycker att utgiften är jobbigare. Titta t.ex. på bränslepriser. Drivmedelspriser har ökat i alla tider men fram till senaste pushen uppåt kunde man påvisa att kostnaderna per mil i relation till inkomsterna inte hade ökat sen 80-talet. Vi tycker dock att de ökat enormt. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Jag tycker den här frågan är jätteintressant generellt. Jag ser ju hur saker, säg skidor och utrustning kostar ungefär lika mycket idag som de gjorde när jag var barn. Våra löner idag är ju dock på en helt annan planet än vad våra föräldrars var.

Senast ändrad:
Visst är det dyrt och nog kommer det finnas en gräns för där medelklassen tycker att priset är högre än glädjen. Den trånga sektorn är ju generellt tiden istället. Vi som har en dotter som nu går i förskoleklass har ju redan fastnat i att vi måste "skolka" med henne för att kunna åka vettigt. Vårt rektorsområde har nolltolerans mot ledighet så inte ens en weekend är möjlig. Det är ju inte priset över lag som är boven för oss med loven utan det är ju köerna. Så jag tror att skidorterna ligger sämre till om de inte klarar att anpassa logistiken på plats.

Edit: Jag tror inte du ska titta för mycket på 1-dagskorten. Den stora massan åker veckovis på loven. Där är ju inte priserna 500kr/dag

Sen är ju frågan om att ha råd eller inte lite beroende av massa saker. Svenskarnas disponibel-inkomst har ju ökat markant mycket mer än kostnaderna. På 80-talet när jag var barn fick ju en snittinkomstfamilj spara hela året för en veckas skidresa. Idag kan samma medelinkomstfamilj göra betydligt mycket mer. Skillnaden är dock att våra hjärnor dels inte följt med i hur mycket pengar vi har och dessutom så har vi vant oss vid att ha råd med mycket mer så vi tycker att utgiften är jobbigare. Titta t.ex. på bränslepriser. Drivmedelspriser har ökat i alla tider men fram till senaste pushen uppåt kunde man påvisa att kostnaderna per mil i relation till inkomsterna inte hade ökat sen 80-talet. Vi tycker dock att de ökat enormt. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Jag tycker den här frågan är jätteintressant generellt. Jag ser ju hur saker, säg skidor och utrustning kostar ungefär lika mycket idag som de gjorde när jag var barn. Våra löner idag är ju dock på en helt annan planet än vad våra föräldrars var.
Och lägg därtill hur mycket större och finare skidområdena är nu, och hur mycket högre hotellstandarden är, jämfört med för en generation sedan när jag åkte skidor tillsammans med mina föräldrar.

Det har alltid varit självklart för mig att skidåkning är en lyx-sport. Dvs inget alla har råd med. Som född i arbetarklass har detta med skidåkning varit en lyx mina kompisar aldrig haft.

Själv sitter jag nu i den övremedelklassen och tycker det är dyrt och en ständig balansgång. Med tanke på var vi bosatt oss, för tillfället, är det även bökigt om man vill till nått ställe med lite mer fallhöjd.

Då man läser här på forumet verkar det som det för vissa inte finns nån övre gräns för vad skidåkningen får kosta i både tid och pengar. Men de fakto så är detta väldigt viktiga faktorer för gemene man

Nu tror jag dock inte att freeride som forum är riktigt rätt kanal att föra diskussionen på då många här har skidåkningen som sin livstil.

På större skidorter är min bedömning att tillgänglighetsfaktorn ( dvs möjligheten för alla) är låg. Fokus ligger på allt annat än själv åkningen och självklart kostar lull-lullet där omkring mycket.
Den standard min barndoms skidsemestrar hade tror jag ingen skulle klassa som semester mera, utan arbetsläger.... Då vår tid blivit mer dyrbar vill vi även ha ut mer av våra semesterdagar.

På mindre, ngt gudsförgätna, orter är det ännu ok att åka 3 timmar med skidor o pjäxor från -94. Där är prestigen bortsuddad och det är ok och ren åkglädje.

Sen beror mycket på var man råkar ha sin hemmabacke, om den e nästgårds eller 100mil bort

En helhjärtad satsning kan också vara för ngn att man just har råd med en vecka i året. Vem är vi att dömma det.

En helhjärtad satsning kan också vara för ngn att man just har råd med en vecka i året. Vem är vi att dömma det.
Det är väl ingen som ”dömmer”, faktum är ju att, som @Pillard skriver, det är väldigt många fler som har råd med det nu än för en generation sedan (vi har ju fått det ekonomiskt mycket bättre, även om det finns några här på forumet som inte gillar ekonomisk tillväxt).
En skidresa (av mindre lyxig sort) kostar inte mer än en charterresa till Medelhavet, vilket numera verkar betraktas som en ”medborgerlig rättighet”.

Poänger åt båda håll, men som pillard skriver styrs många in mot lovveckorna, och då är priserna höga nästan oavsett vart man åker. Då blir det troligen en prioriteringsfråga för många familjer- åka skidor en gång per år och sen dra in på annat typ sommarresa, eller kunna åka två ytterligare resor med helt annat syfte på andra lov/sommaren när inte priserna har så stora differenser över året. Där tappar man ju troligen potentiella framtida skidåkare.

Ser man till de större orterna (främst skistar) så har ju kapacitet ökat (sovplatser) men främst i ett relativt högt prissegment och eftersom efterfrågan fortfarande är högre än tillgången i fjällen under högsäsongsveckor är ju prisbilden generellt ganska hög även på boende med lägre standard.

Vet inte vad man kan göra åt det här, bergen ligger där de ligger och loven likaså så är nog tyvärr (tycker jag) en svårvänd utveckling.

Poänger åt båda håll, men som pillard skriver styrs många in mot lovveckorna, och då är priserna höga nästan oavsett vart man åker. Då blir det troligen en prioriteringsfråga för många familjer- åka skidor en gång per år och sen dra in på annat typ sommarresa, eller kunna åka två ytterligare resor med helt annat syfte på andra lov/sommaren när inte priserna har så stora differenser över året. Där tappar man ju troligen potentiella framtida skidåkare.

Ser man till de större orterna (främst skistar) så har ju kapacitet ökat (sovplatser) men främst i ett relativt högt prissegment och eftersom efterfrågan fortfarande är högre än tillgången i fjällen under högsäsongsveckor är ju prisbilden generellt ganska hög även på boende med lägre standard.

Vet inte vad man kan göra åt det här, bergen ligger där de ligger och loven likaså så är nog tyvärr (tycker jag) en svårvänd utveckling.
Det där med extremt överprisade sportlovsveckor gäller Sverige och charterresor till Alperna. Om man bokar själv i Alperna är det inte alls de skillnaderna.
Svenska turistskidbranschen styrs av svenska turister som står för lejonparten av besöken. Turismen i Alperna är mycket mer diversifierad.

Det är väl ingen som ”dömmer”, faktum är ju att, som @Pillard skriver, det är väldigt många fler som har råd med det nu än för en generation sedan (vi har ju fått det ekonomiskt mycket bättre, även om det finns några här på forumet som inte gillar ekonomisk tillväxt).
En skidresa (av mindre lyxig sort) kostar inte mer än en charterresa till Medelhavet, vilket numera verkar betraktas som en ”medborgerlig rättighet”.
Må vara att jag bor under en sten, men här under min sten är varken skidresor eller charter till Kreta en mänsklig rättighet. Men lyxfällan har inte säkert heller haft problem med rekryteringen. Jag frivilligarbetar en hel del, främst bland ungdomar och speciellt där ser man nog snarare att klyftorna ökat än minskat. Medelklassen har det nog bättre ställt nu än för 30 år sedan men att fler nu har råd vet jag inte vad baserar sig på. Men orkar nog inte gräva fram nån statistik. Men låt oss säga att jag sett en del skuggsidor.

Och det jag egentligen försökte svara på;
Ja troligen blir det mindre skidåkning framöver. Priserna o klimatångesten ökar och vi får prioritera

Senast ändrad:
Det där med extremt överprisade sportlovsveckor gäller Sverige och charterresor till Alperna. Om man bokar själv i Alperna är det inte alls de skillnaderna.
Svenska turistskidbranschen styrs av svenska turister som står för lejonparten av besöken. Turismen i Alperna är mycket mer diversifierad.
Absolut är det så, och föredrar själv av en mängd olika skäl att undvika charter. Men det kräver också sitt av den oerfarne. Jag tycker det är kul att planera resor, upptäcka nya orter och kunna bestämma själv hur man tar sig fram, men det är en hel del att tänka på som kan kännas övermäktigt om man inte har gjort en sådan resa förr. Eller för den delen bli väldigt dyrt. Men håller absolut med om att det går att ta bilen och få ett pris som inte har lika stor differens som i Sverige.

Är man ute i god tid, och kan tänka sig charter, tycker jag Langley har bra priser till bra orter som Chamonix ,Val Thorens m. fl. Flyg, halvpension, liftkort, transfer. Man kan komma till Chamonix för en så billig penning via Langley att det är snart sagt omöjligt att pussla ihop det billigare själv.

Finns möjligheten att undvika de svindyra 5-6 veckorna per säsong, och kan leva med enkelt boende utan bastu och annat lull lull så kan man få till riktigt många skiddagar för en ganska begränsad budget. Förutsätter säsongskort och egna prylar som köpts begagnat. Att åka den för många klassiska "en vecka om året" och hyrt allt liftnära, ja då blir det ruskigt dyrt. Min personliga känsla är att det ändå finns ganska många "budgetskidåkare" på de svenska destinationerna jag åker på.

Det är ju inte priset över lag som är boven för oss med loven utan det är ju köerna. Så jag tror att skidorterna ligger sämre till om de inte klarar att anpassa logistiken på plats.
Ja, det är ju helt obegripligt att vi fortfarande har enormt långa sommarlov och sedan skall trycka in skidåkningen under tre sportlovsveckor för de flesta.

Finns möjligheten att undvika de svindyra 5-6 veckorna per säsong, och kan leva med enkelt boende utan bastu och annat lull lull så kan man få till riktigt många skiddagar för en ganska begränsad budget. Förutsätter säsongskort och egna prylar som köpts begagnat. Att åka den för många klassiska "en vecka om året" och hyrt allt liftnära, ja då blir det ruskigt dyrt. Min personliga känsla är att det ändå finns ganska många "budgetskidåkare" på de svenska destinationerna jag åker på.
Säsongskort är verkligen en räddare där. Går att se en väldigt stor prisvariation i alperna. Allt från 3000 till 20 000 kr per säsong. Jag undrar när ekonomerna sätter tänderna i det härnäst. Alla underprissatta varor brukar man se över, särskilt om det innebär att konsumentgruppen man då stödjer knappt äter ute eller alltid bor särskilt liftnära.

Utbudet söderöver är en skillnad. Om regeringen vill att skidåkning ska bli bredare och mer prisvänlig (folkrörelse) måste fler fjäll byggas ut. Kanske dags för SLAO att se över i "fjällvision 2030" med potentiella toppar och områden? Sen momsskatten på liftkort förändrades har lobbyverksamheten därifrån varit alltför låg. Vilket såklart dess medlemmar inte vill stötta eftersom det på kort sikt tar andelar, men på lång sikt skapar den konkurrens och bredd som behövs för att få fler till backen och medlemmarnas anläggningar.

Må vara att jag bor under en sten, men här under min sten är varken skidresor eller charter till Kreta en mänsklig rättighet. Men lyxfällan har inte säkert heller haft problem med rekryteringen. Jag frivilligarbetar en hel del, främst bland ungdomar och speciellt där ser man nog snarare att klyftorna ökat än minskat. Medelklassen har det nog bättre ställt nu än för 30 år sedan men att fler nu har råd vet jag inte vad baserar sig på. Men orkar nog inte gräva fram nån statistik. Men låt oss säga att jag sett en del skuggsidor.

Och det jag egentligen försökte svara på;
Ja troligen blir det mindre skidåkning framöver. Priserna o klimatångesten ökar och vi får prioritera
Jag kan inte nog varmt rekommendera denna https://www.bokus.com/bok/9789177032632/det-kapitalistiska-manifestet/

En väldigt kort sammanfattning är att vi de tre senaste seklen fått en generell välståndsökning som är närmast löjlig, för alla grupper i samhället. Sen har ökningen varit ännu högre i vissa. Inkomstojämlikheten har alltså ökat något men det betyder inte att vissa grupper fått det sämre eller eller ens lika bra. En stor faktor är bostadsvinster dessutom och de åker man inte till fjällen för generellt.

I en del andra länder går det utmärkt att sprida ut en veckas ledighet på ett dynamiskt sätt. Men man får ju en rejäl portion läxor med sig.

Högre hotellstandard är väll bara ett sätt att höja priserna på? Finns det ens enklare boende att få tag i nära stora skidorter idag?

Men bra utrustning tycker jag aldrig har varit billigare ännu, speciellt beg.

Å har du turen att bo på västra sidan av landet så behöver du inte köra långt för att nå stora åk och mycket att välja på utan att drabbas av flygskam å kör du du fosilbil tankar du billigare utan att lägga ditt stöd till Putin.
Kör du elbil. Grattis!!!!

Högre hotellstandard är väll bara ett sätt att höja priserna på? Finns det ens enklare boende att få tag i nära stora skidorter idag?

Men bra utrustning tycker jag aldrig har varit billigare ännu, speciellt beg.

Å har du turen att bo på västra sidan av landet så behöver du inte köra långt för att nå stora åk och mycket att välja på utan att drabbas av flygskam å kör du du fosilbil tankar du billigare utan att lägga ditt stöd till Putin.
Kör du elbil. Grattis!!!!
Vi var i Åre v11. Tror att vi betalade typ 5000:- för en lägenhet i Björnen med tre sovrum, 6 bäddar och bastu. Det skulle inte jag kalla speciellt dyrt. Visst lite halvgammal standard men som sagt ganska billigt

När vi planerar brukar vi börja med hur man kan maxa liftkort på bästa sätt. Kolla rabatter o s v. Det blir en del kompromisser redan där.

Sen delar vi upp resorna där vi gör skillnad på semester och vanlig snösportsresa. Semesterresa får kosta lite mer. Oftast tar vi det i slutet av säsongen och bokar ett boende med altan och solläge. Oftast ingen idé att betala för en altan för tidigt på säsongen när vädret är trist och solen går ner 15.00. På en sån tripp tar vi några restaurangbesök, kanske en eller annan 80 kronors öl o s v.

På de andra resorna vill vi gärna bo liftnära så att man kan käka lunch i boendet och låta bilen stå. Resten av standarden på boendet är inte så petig. Ofta kör vi värmestugelunch eller grillar på någon grillplats när vädret är på det humöret. Mackpaket i bakluckan o s v. Middag i boendet. Något lättdiskat oftast. Åker vi to-sön så gör jag en stor Bollnäs (vegebolognese) på onsdagskvällen som jag lägger i kylbox eller takbox. När vi åker bil eller tåg har vi egna mackor och termos. Billigare, godare och nyttigare än max eller SJ. Och spar dessutom tid som tusan. En macka behöver ju inte vara Skogaholm med hushållsost. Och om man åker tåg på den där semesterveckan!! SJ säljer Mariestads 50 CL burk för 80 spännish. På bolaget 15 spänn. 2 såna kalla i kylväskan så har man sparat 130 spänn till!! Just saying! Diskretion lönar sig! (Det klart att SJ byter leverantör av burköl förr eller senare men det har funkat några ggr hittills) Jaja det jag vill komma till är att man kan tjäna mycket på de små kostnaderna...

Sen när man har ruinerat sig på ytterligare en snösportssäsong så ska ju båten i sjön. Tur att det är en så jäkla billig hobby i jämförelse! I brevlådan ligger det räkningar på sommarens ridläger, hoppcamps o s v.....

Hur man än vrider och vänder på det så är det värt varenda spänn!

Hej! Vilka länder menar du?
T ex Italien och Australien, vilket iofs är de enda länder som jag har förstahands -erfarenhet från. Plus Sverige under min egen skoltid (främst 70- och 80-talet).
Jag tycker iofs inte att man ska ändra svenska skolregler bara för att underlätta skidturism, men det hade underlättat.

T ex Italien och Australien, vilket iofs är de enda länder som jag har förstahands -erfarenhet från. Plus Sverige under min egen skoltid (främst 70- och 80-talet).
Jag tycker iofs inte att man ska ändra svenska skolregler bara för att underlätta skidturism, men det hade underlättat.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ledighet-i-skolan

Våra ungar brukade få ledigt för 2 st träningsläger och 2-3 st to-sön trippar per år. Någon gång var det mitt i ett nationellt prov. Men läraren fixade så att han kunde skriva vid ett senare tillfälle...

Finns ju komvux!

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ledighet-i-skolan

Våra ungar brukade få ledigt för 2 st träningsläger och 2-3 st to-sön trippar per år. Någon gång var det mitt i ett nationellt prov. Men läraren fixade så att han kunde skriva vid ett senare tillfälle...

Finns ju komvux!
På min tid var vissa syskonpar plötsligt bara "sjuka" en vecka... Man läser om allt fusk med VAB, säkert massa folk som bara tar barnen och drar även nu för tiden?🤷‍♂️

På min tid var vissa syskonpar plötsligt bara "sjuka" en vecka... Man läser om allt fusk med VAB, säkert massa folk som bara tar barnen och drar även nu för tiden?🤷‍♂️
Man har ju lekt med tanken. Men med mitt flyt är det väl den gången man hamnar i bakgrunden på någon bild som chefens bästa vän lägger ut på Facebook.

Man har ju lekt med tanken. Men med mitt flyt är det väl den gången man hamnar i bakgrunden på någon bild som chefens bästa vän lägger ut på Facebook.
Ja, den risken var väl minimal på 80-talet... :ROFLMAO:
Edit: tror inte föräldrarna skolkade, de tog nog semester. Jämförde med VAB eftersom det visar att vissa inte har några skrupler.

Senast ändrad:
Kruxet är väl att det skiljer enormt mellan skolområden. Jag har hört flera där man har en veckas flexibilitet per år. Vi har dock en skola där man har uttryckt nolltolerans mot ledighet. Det rimliga vore förstås att som lärare säga till föräldrarna hur barnet ligger till och utifrån det rekommendera att kanske inte vara ledig om det är så. Men för att slippa sådana diskussioner är det lättare att säga blankt nej.

Har en bekant som är lärare, och ett större problem för dem är tydligen att allt fler föräldrar gärna vill ta med (eller skicka iväg) barnen på betydligt mer än en veckas vistelse utomlands. Vilket har lett till "uppstramning" etc
Att detta funkar annorlunda i en del andra länder beror kanske på att man där får ta större eget ansvar för sina egna (och sina barns) skolresultat. På gott och ont - går det för dåligt i skolan i Italien t ex så får man helt enkelt gå om samma årskurs ett år till. Händer typiskt ett par-tre elever i varje klass på gymnasiet.

Jag skulle tro att en stor del i problemet är att boendet i fjällen har blivit så dyrt. Titta på alla Zlatanstugor som byggs i Åre, dessa svindyra vidunder driver också upp priserna på liftkort. Det byggs inte längre några billiga boenden för lägre medelklassen. När var senast ett prisvärt alternativ likt Björnrike centrat eller Hotell Tänninge byggdes?

Jag tror att allt som behövs för att göra skidåkning folkligt igen är en stor, billig betongkoloss.
1648644103979.png

Jag skulle tro att en stor del i problemet är att boendet i fjällen har blivit så dyrt. Titta på alla Zlatanstugor som byggs i Åre, dessa svindyra vidunder driver också upp priserna på liftkort. Det byggs inte längre några billiga boenden för lägre medelklassen. När var senast ett prisvärt alternativ likt Björnrike centrat eller Hotell Tänninge byggdes?

Jag tror att allt som behövs för att göra skidåkning folkligt igen är en stor, billig betongkoloss.Visa bilaga 17683
Vad anses vara dyrt?
Är 7.000-8.000 kr för en vecka i en fräsch 2-rums lägenhet för 4 pers i en österrikisk skidort för dyrt?
Problemet är väl att svenska skidorter skyfflar upp priserna med flera hundra procent just under sportlovsveckorna.

Byggnaden på bilden ser ut som en DDR-kasern för semestrande partimedlemmar och deras familjer, i Harz någon gång på 70-talet.

Vad anses vara dyrt?
Är 7.000-8.000 kr för en vecka i en fräsch 2-rums lägenhet för 4 pers i en österrikisk skidort för dyrt?
Problemet är väl att svenska skidorter skyfflar upp priserna med flera hundra procent just under sportlovsveckorna.

Byggnaden på bilden ser ut som en DDR-kasern för semestrande partimedlemmar och deras familjer, i Harz någon gång på 70-talet.

Enkelt svar. Ja, det är dyrt. Och ska du bo liftnära vid en Österrikisk ort som inte ligger med dalstation på 600 m.öh och topp på 2000 så behöver du lägga på ytterligare tusenlappar.

Lite trött på hyllningen av att alperna ska vara räddningen till allt och att Åre är onda. Åre är en del av det onda, men högst inspirerade av en lyxtrend satt i alperna. Om vi nu ska vara nyanserade.

Det här är inte en ännu alperna vs fjällen (åre). Det är dyrt mot billigt och vilka trender som skapar det.

Enkelt svar. Ja, det är dyrt. Och ska du bo liftnära vid en Österrikisk ort som inte ligger med dalstation på 600 m.öh och topp på 2000 så behöver du lägga på ytterligare tusenlappar.

Lite trött på hyllningen av att alperna ska vara räddningen till allt och att Åre är onda. Åre är en del av det onda, men högst inspirerade av en lyxtrend satt i alperna. Om vi nu ska vara nyanserade.

Det här är inte en ännu alperna vs fjällen (åre). Det är dyrt mot billigt och vilka trender som skapar det.
Marknaden bygger och erbjuder det som efterfrågas. Det är nog inte konstigare än så.
Skidåkning är ingen billig semesteraktivitet för den stora majoritet som bor långt ifrån skidområdena. Även om boendet skulle vara gratis, så kostar resa fram och tillbaka, liftkort, utrustning mm. ändå en hel del för en familj.

En vanlig "svensson-charterresa" till Medelhavet kostar väl totalt sett ungefär lika mycket som en skidresa med ett lite enklare boendealternativ.

Och nybyggda "budget-semesterbostäder" skulle inte bli billiga ändå. Det är dyrt att bygga.

Vad anses vara dyrt?

7-8000 tusen är in i helvete mycket pengar för många svenskar!

Man kan välja att kasta skällsord över hotellet som du gör, eller så kan man se det som en byggnad som möjliggjort billig skidsemester för många, många tusen svenskar under åren.

Man kan givetvis ha åsikter om hur väl det passar in i naturen men jag tror att den frågan hör någon annanstans.

7-8000 tusen är in i helvete mycket pengar för många svenskar!

Man kan välja att kasta skällsord över hotellet som du gör, eller så kan man se det som en byggnad som möjliggjort billig skidsemester för många, många tusen svenskar under åren.

Man kan givetvis ha åsikter om hur väl det passar in i naturen men jag tror att den frågan hör någon annanstans.
Jag är ledsen, men det går inte att bygga nya semesterbostäder till en kostnad som skulle medge att en familj kan bo i en vecka för ett par tusenlappar.
Det är fakta och det behöver du inte bli arg på mig för.

Jag är ledsen, men det går inte att bygga nya semesterbostäder till en kostnad som skulle medge att en familj kan bo i en vecka för ett par tusenlappar.
Det är fakta och det behöver du inte bli arg på mig för.
Det där är en viktig sak även när det gäller bostäder. Det är inte det nybyggda som är billigt. Det billiga är ”alltid” det äldre

Om kassan är skral så är det nog inte veckolånga vistelser på skidort långt bort som är lösningen utan att med kollektivtrafik kunna ta sig över dagen till närliggande backe där man hyr utrustning. Men även det kan tyvärr bli ett för dyrt äventyr för en dels familjeekonomi.

Problemet är samma i fjällen som övriga Sverige, det byggs på tok för dyrt.
Det byggs antagligen den typ av boenden som efterfrågas, eftersom de blir uthyrda. Folk är vana vid högre standard idag. När jag var ung och åkte med mina föräldrar till Österrike så bodde man ofta på hotellrum med bad och wc i korridoren, men den typen av standard skulle knappt gå att hyra ut numera (i förhållande till dåvarande köpkraft var det antagligen inte billigare än nu heller).

Vilken veckohyra för en familj tycker du är rimlig, och vilken typ av nybyggnation anser du skulle kunna uppfylla det?

Snödjup

Tillbaka
Topp