kan man tjäna pengar på freeride

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 136817
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 136817

Guest
jag satt precis och kollade på en video och då kom jag på att det alltid är annonser innan videon, har inte lagt upp någon video själv men undrar om den som har lagt upp videon får ett antal pengar för varje visning som på youtubes intäcktsgenerering, det vore rimligast så.

EAarup sa:
jag satt precis och kollade på en video och då kom jag på att det alltid är annonser innan videon, har inte lagt upp någon video själv men undrar om den som har lagt upp videon får ett antal pengar för varje visning som på youtubes intäcktsgenerering, det vore rimligast så.
Varför skulle det vara rimligast?

Vattendroppe sa:
EAarup sa:
Varför skulle det vara rimligast?
Att det vore rimligast kanske jag inte håller med om. Men finns videotjänster som fungerar på det viset så förstår att han undrar. Man bidrar ju ändå till att videosektionen är välbesökt och genererar trafik till sidan, utan videon inga views och inget att ha reklam för. Men sen behöver ju freeride tjäna pengar så det är ju därför dom säljer reklam men att öppna för att videor över x antal views börjar tjäna några kronor kanske inte är en idiotisk idé för att få fler att ladda upp filmer exklusivt här (tänker på produktionsbolag typ).

Jag är lite fundersam om vad freeride har för avtal när dom lägger upp t.ex traveling circus eller nimbus filmerna i sin egen videofunktion? Har dom rättigheterna till att använda det materialet, och i så fall att sätta reklam före dessa edits? Är bara nyfiken, inte kritisk.

Jag gillar freerides videofunktion och hade varit överlycklig om man kunde slippa reklamen helt innan filmerna. Kanske att man kunde donera för att slippa eller vad som helst.

Intäkterna från annonser tar Freeride AB hand om.
Freeride är ett aktiebolag som omsätter många miljoner om året.

Freeride har reklamen för att kunna skapa innehåll på sidan medan youtube ger sina användare en liten morot, i form av några ören per visning, just för att google tjänar så galet mycket när internetanvändare laddar upp och tittar på videor där istället för t.ex vimeo. Det blev en lång mening!

-

Senast redigerad av en moderator:
EAarup sa:
som august skrev så är det ju de som lägger upp videorna som gör så att videofunktionen blir använd och därmed att folk kollar på annonserna, därför borde det ju vara rimligt att de som lägger upp videorna borde få en liten del av reklamintäckterna(menar inte att allt ska gå till medlemmarna). eller så skulle man kunna ha en slags premiumfunktion som spotify så att du betalar kanske 100 kr i månaden och så slipper du reklamen.
Fast intäckterna kanske går att hålla freeride i drift, det är visserligen förhållandevis billigt med serverutrymme och bandbredd, men det är ju inte gratis.

Personligen tycker jag det är en rimlig eftergift mot att få hosta sina filmer här där någon kanske kollar på dem, jämfört med youtube där de garanterat kommer försvinna ner i ett hål av brus och skit.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp