Kanada arbetsvisum, brottsregister

kyvi

Medlem
"If you have a criminal record, you may not be allowed to enter Canada. People who pose a risk to Canada’s security are also not allowed to come to Canada."

Hämtat från http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/index.asp

När jag var 16 eller om jag tom var 15 år så åkte jag dit för olovlig körning(trimmad EU-moped). Nu när jag läser villkoren för att få arbetsvisum i Kanada blir jag lite nervig :rolleyes: Hur hårda är dem? Anses jag som ett hot mot nationen eftersom jag, 15 år skruvade lite på mopeden??

Finns det någon här som sitter på kunskap kring detta?

klassy

Aktiv medlem
Hur gammal är du?

Minns jag rätt så stannar sådana brott i 5 år, dvs brott som ger dig böter.
Fängelse etc stannar ju mycket längre.

Är du över 21 så är det lungan!
Om ditt brott nu är kvar så tror jag det är lugnt också.

Lycka till så kanske vi ses i Kanada-pudret!

Jag fick mitt arbetstillstånd för några månader sedan!

Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
Fråga ambassaden om du är osäker, men dom brukar mest vara intresserade av om du suttit i finkan?

Tekniskt sett har väl alla som har fortkörningsböter ett "Criminal record"?

kyvi

Medlem
klassy sa:
Hur gammal är du?

Minns jag rätt så stannar sådana brott i 5 år, dvs brott som ger dig böter.
Fängelse etc stannar ju mycket längre.

Är du över 21 så är det lungan!
Om ditt brott nu är kvar så tror jag det är lugnt också.

Lycka till så kanske vi ses i Kanada-pudret!

Jag fick mitt arbetstillstånd för några månader sedan!
Jag är 19 så det hinner tyvärr inte försvinna...

Ja det hoppas jag att vi gör! :)

kyvi

Medlem
Jibberisch sa:
Fråga ambassaden om du är osäker, men dom brukar mest vara intresserade av om du suttit i finkan?

Tekniskt sett har väl alla som har fortkörningsböter ett "Criminal record"?
Okej, ska kolla det.

Jo exakt! Man blir ju prickad för det med, och att man skulle bli nekad visum för att man kört för fort känns också lite överdrivet.

klassy

Aktiv medlem
Du får väl helt enkelt testa söka och se vad som händer.

En kompis till mig fick inte genomföra GMU (militärutbildning) av samma anledning som dig.

Hade jag suttit på CIC och hanterat ansökande hade jag gjort det lätta draget och nekat alla med något i sitt brottsregister eftersom det redan finns så många sökande, men nu får vi hoppas att de inte är lika lata som mig och att de kan ha överseende när det endast är något sånt litet.

Får man för nyfikhetens skull fråga vad det står på ditt utdrag ur belastningsregistret?

Zonnelied

Medlem
Ett tips är att skriva ett så kallat Letter of Explanation och förklara vad det är som finns i ditt brottsregister. Se till att smöra lite för dem och ursäkta dig mycket, så borde det vara ett stort plus. När du skickar in ansökan finns det en knapp för att bifoga ett sådant.

kyvi

Medlem
klassy sa:

En kompis till mig fick inte genomföra GMU (militärutbildning) av samma anledning som dig.

Hade jag suttit på CIC och hanterat ansökande hade jag gjort det lätta draget och nekat alla med något i sitt brottsregister eftersom det redan finns så många sökande, men nu får vi hoppas att de inte är lika lata som mig och att de kan ha överseende när det endast är något sånt litet.

Får man för nyfikhetens skull fråga vad det står på ditt utdrag ur belastningsregistret?
Jag minns faktiskt inte vad de skrev. Som jag har fattat det så måste man ansöka om belastningsregistret och väntetiden är upp mot 2 veckor(?)

klassy

Aktiv medlem
kyvi sa:
klassy sa:

Jag minns faktiskt inte vad de skrev. Som jag har fattat det så måste man ansöka om belastningsregistret och väntetiden är upp mot 2 veckor(?)
Ja det stämmer. Tog till och med längre tid än så för mig och min flickvän.

Jag sitter på kunskap om detta.

Jag ansökte om arbetsvisum i Kanada med mindre förseelse i mitt brottsregister.

I Sverige fungerar det så att när du beställer ditt utdrag från Polisen så kommer du att få två sidor. Första sidan förklarar (på svenska) att om du har gjort något dumt så kommer det att stå på sida nummer två, och har du inte gjort något dumt så finns ingen sida nummer 2. Sidorna är INTE numrerade så om man bara visar sida nummer 1 så vet dom aldrig om det fanns en sida nummer 2 eller inte.

(Det är därför svenska arbetsgivare vill ha hela kuvertet oöppnat, men detta vet inte Kanada om, eller för trixigt att administrera)

Detta finns JUST för att arbetsgivare och andra inte ska kunna kolla upp sånt om det inte verkligen behövs för jobbet. (Du vet, pedofil på dagis och sånt)

Så, det är bara att tuta och köra, inge problem!

kyvi

Medlem
mattiasstolt sa:

I Sverige fungerar det så att när du beställer ditt utdrag från Polisen så kommer du att få två sidor. Första sidan förklarar (på svenska) att om du har gjort något dumt så kommer det att stå på sida nummer två, och har du inte gjort något dumt så finns ingen sida nummer 2. Sidorna är INTE numrerade så om man bara visar sida nummer 1 så vet dom aldrig om det fanns en sida nummer 2 eller inte.

(Det är därför svenska arbetsgivare vill ha hela kuvertet oöppnat, men detta vet inte Kanada om, eller för trixigt att administrera)

Detta finns JUST för att arbetsgivare och andra inte ska kunna kolla upp sånt om det inte verkligen behövs för jobbet. (Du vet, pedofil på dagis och sånt)

Stort tack!

kyvi

Medlem
mattiasstolt sa:

Förresten, när var detta? Tänkte om det var så att det var för 10 år sedan kanske det inte var lika aktuellt...

klassy

Aktiv medlem
kyvi sa:
mattiasstolt sa:

Förresten, när var detta? Tänkte om det var så att det var för 10 år sedan kanske det inte var lika aktuellt...
Jag är tveksam på om detta stämmer.

Jag ansökte i år om ett utdrag ut brottsregistet som var gjort för visum, finns att välja på polisens sida, där fick jag bara en sida med allt på.

Du får försöka fixa fram ett sånt Mattias pratar om.

la_grave

Aktiv medlem
I grund och botten, fråga inte om saker du inte vill ha svar på. Skaffa ditt visum mer eller mindre ärligt. Vad är det värsta som kan hända? Att du blir satt på ett plan hem (och förmodligen slipper betala biljetten). Du kanske inte får komma tillbaka under några år. Jämför upp- och nersidan:

Uppsida
Du får en skidupplevelse, resa, livserfarenhet, nya vänner osv

Nedsida
Resan kanske blir väldigt kort, du får inte komma tillbaka under en karens, någon tjänsteman är otrevlig

Valet känns ganska givet om du frågar mig.

kyvi

Medlem
la_grave sa:
I grund och botten, fråga inte om saker du inte vill ha svar på. Skaffa ditt visum mer eller mindre ärligt. Vad är det värsta som kan hända? Att du blir satt på ett plan hem (och förmodligen slipper betala biljetten). Du kanske inte får komma tillbaka under några år. Jämför upp- och nersidan:

Uppsida

Nedsida
Resan kanske blir väldigt kort, du får inte komma tillbaka under en karens, någon tjänsteman är otrevlig

Varför skulle jag bli utvisad? För att endast befinna mig i Kanada krävs väl inte arbetsvisum?

bootfitta

Medlem
kyvi sa:
la_grave sa:

Uppsida

Nedsida

Varför skulle jag bli utvisad? För att endast befinna mig i Kanada krävs väl inte arbetsvisum?
Varför frågor du om arbetsvisum om inte för att åka dit och arbeta?

kyvi

Medlem
bootfitta sa:
kyvi sa:
la_grave sa:

Uppsida

Nedsida

Varför frågor du om arbetsvisum om inte för att åka dit och arbeta?
Aa okej, jag förstår. Om jag inte får arbetsvisum kommer jag att åka dit för att bara åka skidor, tänkte inte på att jag inte skrivit det.

Förra säsongen.

Dock så ansökte jag inte om något speciellt Visa-brottsutdrag som Klassy gjorde, utan jag tog bara ett helt vanligt.

Fredbull

Ny medlem
Lite offtopic men sitter lite smått och panikar. Kommer hem efter ett litet tag utomlands, har tidigare accepterat mitt sånt där introduction letter och har således 20 dagar på mig att fixa färdigt ansökan. Hann inte göra något innan jag åkte iväg och nu har jag 12 dagar kvar, när jag slutgör första steget står det att jag behöver utdrag ur mitt brottsregister, vilket inte är något problem för mig förutom att det står att det tar minst två veckor att få?? Någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra? Kan man förlänga på något sätt eller vad fan ska jag göra, får lite smått panik då jag planerat en hel del inför detta men förbisett detta vilket e jäkligt klantigt.... HJÄLP

klassy

Aktiv medlem
Fredbull sa:
Lite offtopic men sitter lite smått och panikar. Kommer hem efter ett litet tag utomlands, har tidigare accepterat mitt sånt där introduction letter och har således 20 dagar på mig att fixa färdigt ansökan. Hann inte göra något innan jag åkte iväg och nu har jag 12 dagar kvar, när jag slutgör första steget står det att jag behöver utdrag ur mitt brottsregister, vilket inte är något problem för mig förutom att det står att det tar minst två veckor att få?? Någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra? Kan man förlänga på något sätt eller vad fan ska jag göra, får lite smått panik då jag planerat en hel del inför detta men förbisett detta vilket e jäkligt klantigt.... HJÄLP
Om du läser vad som står så hade du sett att de till en början godtar ett "bevis" på att du har begärt ett utdrag ur belastningsregistret. Vad detta bevis skall innehålla står ej, så det får du avgöra själv.

Jag hade gjort en skärmavbild på ditt mail du har skickat in där du begär utdraget, samt en bild på den blankett du har fyllt i digitalt eller i pappersform.
Eftersom att de endast tillåter en fil per dokument de vill ha, så får du sammanställa dessa till en pdf-fil.

Förmodligen hjälper det inte, men jag hade ringt och försökt påskyndat det hela.

Lycka till, klantskalle. ;-)

"If you have a criminal record, you may not be allowed to enter Canada. People who pose a risk to Canada’s security are also not allowed to come to Canada."

Hämtat från http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/index.asp

När jag var 16 eller om jag tom var 15 år så åkte jag dit för olovlig körning(trimmad EU-moped). Nu när jag läser villkoren för att få arbetsvisum i Kanada blir jag lite nervig :rolleyes: Hur hårda är dem? Anses jag som ett hot mot nationen eftersom jag, 15 år skruvade lite på mopeden??

Finns det någon här som sitter på kunskap kring detta?

Hur gick det för dig? Fick du godkänt även fast du var straffad? Min pojkvän är nämligen i en liknande situation men vi ska bara dit i två veckor och inte jobba.

Micke_P76

Medlem
Kanadensarna är hårda. Vet om amerikaner som nekats inresa pga rattfylla. (Fellony i vissa stater) men man får komma in på misdemeanor (typ bötesbrott)

Är det mindre brott som skett före han var straffmyndig så inga problem, då dessa inte syns i BR. Är det efter 18 års ålder så kan det bli problem.

Jag läste ovan, och ljug då aldrig för tullen i USA och Kanada. Konsekvenserna om de kommer på er kan bli riktigt hårda även på "skit saker".

Kanadensarna är hårda. Vet om amerikaner som nekats inresa pga rattfylla. (Fellony i vissa stater) men man får komma in på misdemeanor (typ bötesbrott)

Är det mindre brott som skett före han var straffmyndig så inga problem, då dessa inte syns i BR. Är det efter 18 års ålder så kan det bli problem.

Jag läste ovan, och ljug då aldrig för tullen i USA och Kanada. Konsekvenserna om de kommer på er kan bli riktigt hårda även på "skit saker".
Han blev dömd för olovlig körning för att han åkte på en trimmad moped när han var 17 år. Ska man trycka i ja (alltså skyldig för brott) på ETA ansökan för det?

Han blev dömd för olovlig körning för att han åkte på en trimmad moped när han var 17 år. Ska man trycka i ja (alltså skyldig för brott) på ETA ansökan för det?

Ni kan nog börja packa. Enligt informationen på polisen.se så syns inte olovlig körning om ni begär ett registerutdrag för att exempelvis resa in i ett annat land. Detta då jag förutsätter att han fick böter.

OskarSalonen

Ny medlem
Jag åkte dit för skadegörelse när jag var 15-16. Det finns inte med i brottsregistret längre så jag hade inga problem att få arbetsvisum.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp