Kanada - BC 2022 jan-mars

Itzak

Aktiv medlem
Tjena,

Jag och min sambo är inställda på att dra till British Columbia nästa vinter! Vi har kikat på Kicking Horse och tänker oss att det får bli runt i trakterna. Vi är också öppna för andra förslag (gärna mindre resorts med mycket dumppp).
Vi kommer vara där 3 månader och planerar att inte arbeta. Vi vill också hyra bil samt ha någon fett all-pass så man kan åka runt på olika resorts.

-Hur löser man boende? Finns det någon FB-grupp där locals hyr ut lägenheter etc?
-Season pass, när och var köper man? Finns det någon form av "all-pass" till flera olika resorts?
-Budget för 3 månader?
-Övrigt att tänka på, som t.ex. visum eller annat?

Med vänliga hälsningar Isak & Ermina

peterski

Ny medlem
White Water är ett litet snödumpande ställe, bo i Nelson, som är en trevlig gammal gruvstad o då ligger RedMountain inom kanske 10 mil , då bor man i Rossland också en liten gammal gruvstad. Kolla på https://www.powderhounds.com/Canada/Resort-Comparisons.aspx där finns en massa info. Jag tror det är dåligt med liftkortssamarbeten så var det för några år sedan iaf.

Itzak

Aktiv medlem

Stuartsinc

Medlem
Tror turistvisa gäller upp till 3 månader så det ska vara lugnt. Ett tips är även att fixa ESTA till USA, så ni inte behöver sitta timmar i gränskontroll om ni ska dit.

Om ni kan ligga ute med pengarna, kolla då på alternativet att köpa en bil istället för att hyra. Det är olika regler stat för stat, men i BC är det väldigt enkelt och ganska billigt. Har för mig att jag betalade runt 22-23' för en mindre SUV + ca 10' i försäkring (en del av detta kan man få tillbaka beroende på när man köper/säljer bilen).

jung

Aktiv medlem
Tjena,

Jag och min sambo är inställda på att dra till British Columbia nästa vinter! Vi har kikat på Kicking Horse och tänker oss att det får bli runt i trakterna. Vi är också öppna för andra förslag (gärna mindre resorts med mycket dumppp).
Vi kommer vara där 3 månader och planerar att inte arbeta. Vi vill också hyra bil samt ha någon fett all-pass så man kan åka runt på olika resorts.

-Hur löser man boende? Finns det någon FB-grupp där locals hyr ut lägenheter etc?
-Season pass, när och var köper man? Finns det någon form av "all-pass" till flera olika resorts?
-Budget för 3 månader?
-Övrigt att tänka på, som t.ex. visum eller annat?

Med vänliga hälsningar Isak & Ermina

Har gjort ett par vintrar i Kicking, berget är bra och åkningen är framförallt väldigt rolig. Nära Revelstoke som också är jäkligt bra(mysigare stad än golden). Kanske lite mer konkurrens om snön där.

Rekommenderar att ni bara drar dit ni tänker er, lös boendet på plats. Det går alltid att deala med motellen, nöj er inte med första bästa boendet. Efter ett tag lär ni känna lite folk som kanske känner nån som känner nån som har något boende. Kanadensarna är väldigt väldigt hjälpsamma så de hjälper till med mer än man är van vid här hemma i Sverige. Så allt brukar lösa sig fint.

Brände mellan 50-60 000inklusive resa bil etc. Allt helt enkelt. Men jag unnade mig rätt mycket. När man väl är där vill man ju ha lite kul, inte snåla.

Köp liftkort early bird så fort de släpps. Blir inte billigare.

eTA söker du på https://www.canada.ca

Ett sista tips, åk inte dit för tidigt. Den bästa åkningen har jag haft i slutet på vintern dvs mars när alla åkt hem. Januari är ofta jäkligt kallt.

A_Scott

Medlem
Glöm inte bort och besöka Rogers Pass!
Kom in i turandet också! Det är där ni hittar dem bästa åken :)

Itzak

Aktiv medlem
Tror turistvisa gäller upp till 3 månader så det ska vara lugnt. Ett tips är även att fixa ESTA till USA, så ni inte behöver sitta timmar i gränskontroll om ni ska dit.

Om ni kan ligga ute med pengarna, kolla då på alternativet att köpa en bil istället för att hyra. Det är olika regler stat för stat, men i BC är det väldigt enkelt och ganska billigt. Har för mig att jag betalade runt 22-23' för en mindre SUV + ca 10' i försäkring (en del av detta kan man få tillbaka beroende på när man köper/säljer bilen).
Tack för tipset! :D

Itzak

Aktiv medlem
Har gjort ett par vintrar i Kicking, berget är bra och åkningen är framförallt väldigt rolig. Nära Revelstoke som också är jäkligt bra(mysigare stad än golden). Kanske lite mer konkurrens om snön där.

Rekommenderar att ni bara drar dit ni tänker er, lös boendet på plats. Det går alltid att deala med motellen, nöj er inte med första bästa boendet. Efter ett tag lär ni känna lite folk som kanske känner nån som känner nån som har något boende. Kanadensarna är väldigt väldigt hjälpsamma så de hjälper till med mer än man är van vid här hemma i Sverige. Så allt brukar lösa sig fint.

Brände mellan 50-60 000inklusive resa bil etc. Allt helt enkelt. Men jag unnade mig rätt mycket. När man väl är där vill man ju ha lite kul, inte snåla.

Köp liftkort early bird så fort de släpps. Blir inte billigare.

eTA söker du på https://www.canada.ca

Ett sista tips, åk inte dit för tidigt. Den bästa åkningen har jag haft i slutet på vintern dvs mars när alla åkt hem. Januari är ofta jäkligt kallt.
Tusen tack för utförligt svar!

50-60k för hela säsongen alltså?

Alright, när brukar det i regel börja dumpa ordentligt?

Itzak

Aktiv medlem
Glöm inte bort och besöka Rogers Pass!
Kom in i turandet också! Det är där ni hittar dem bästa åken :)
Tillagt på listan!

Nejdå, vi turar redan så vi är absolut öppna för både icke-liftburen åkning samt högre altitud också!

Har du några fler feta tips?

jung

Aktiv medlem
Tusen tack för utförligt svar!

50-60k för hela säsongen alltså?

Alright, när brukar det i regel börja dumpa ordentligt?
Det går absolut att göra billigare. Har hängt med folk som klarat sig på 30000. Jag konsumerade en hel del restaurangmat och öl. Äter man mackor i backen och lagar all mat hemma går det självklart att komma ner i pris. Jag åkte runt mkt och greja under mina säsonger vilket kostar en del. Är ni bara i Golden blir det lite billigare. Ni kan tex åka greyhound dit och lifta till backen varje dag. Det var det många som gjorde.

Det är väldigt olika när det dumpar så klart. Första vintern kom det inget dump förs i mars egentligen. -20 hela januari och sen regnade det till toppen i februari. Andra Vintern jag var där snöa det varje dag nästan. Beror på vad det är för vinter. Men det har alltid snöat satan i slutet av säsongen när jag varit där.

Om ni vill tura är Rogers pass mer än tillräckligt, otroligt stort område. Nere runt Nelson finns det väldigt rolig terräng att tura. Lite lägre berg och gles skog. Jag skulle gissa att det finns otroligt mycket runt golden också som inte jag vet om. Vi turade extremt lite, kicking berget går det att boot hika till allt man kan komma åt väldigt lätt. Bara att gå höger eller vänster och se hur långt du kommer egentligen.

A_Scott

Medlem
Tillagt på listan!

Nejdå, vi turar redan så vi är absolut öppna för både icke-liftburen åkning samt högre altitud också!

Har du några fler feta tips?

Alltid värt och gå en AST (avalanche safety training) kurs där uppe.

Inte bara för att fräscha upp minnet, men också hur snöförhållanden är, vilka sidor som har matnyttig info, samt annat gott (som regler som gäller i Rogers Pass).

Jag och mina Roomies (däribland stuartsinc i tråden) gick via dessa:

Hoppas ni får Bob som ledare. En riktig "Lokal legend" om man får säga så :D

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp