Kanada i vinter?

Niiiicke

Medlem
Kanada i vinter?
Jag blir då inte klok, har så fruktansvärt svårt att välja skidort i canada.
Ska jag ta:
1. Whistler
2. Banff
3. Fernie
4. Kombinerad resa med whistler, banff, fernie och kicking horse?

Eller finns det någon skidort jag har missat som är bättre?

Är bara ute efter MYCKET snö och HÖG fallhöjd, är en riktig offpistnörd kan man lätt säga. Och ja jag åker lång, bred snowboard! :-)

Kanada i vinter?
Mycket fallhöjd: Inte Fernie
Mycket snö: Inte Banff
Mycket egna spår utan hike: Inte Whistler, om du inte vet de bra spotsen som man inte lär sig på några månader utan snarare en hel säsong. Stället är enormt stort och har många möjligheter.

Jag säger varken bu eller bä men har konstaterat lite allmänt vetande ovan som kanske hjälper dig :D

Har förresten hört att Kicking Horse ska suga....Åk inte dit.

Senast ändrad:
Kanada i vinter?
whitewater är väl poppis bland puder folk?

Själv ska jag åka och jobba i sun peaks, inte jätte spännade ställe men lite bättre än här i sverige iaf.

Kanada i vinter?
Whislter är väldigt mycke Alperna... även så Banfff...

Välj Kicking Horse om du vill hikea eller Fernie om du villl ha lätt tillgängligt offpist..

Tex

Kanada i vinter?
Rydellen sa:
Mycket egna spår utan hike: Inte Whistler, om du inte vet de bra spotsen som man inte lär sig på några månader utan snarare en hel säsong. Stället är enormt stort och har många möjligheter.

Jag säger varken bu eller bä men har konstaterat lite allmänt vetande ovan som kanske hjälper dig :D

Jadu rydellen, du lär ju ha koll på whistler i alla fall när du har säsongat där. Var ska man ta vägen om man vill ha liftnära offpist i canada då, med prio på snö och fallhöjd? För canada spöar ju alperna lätt har jag fått för mig! :-)

Kanada i vinter?
Alltså för att vara rättfram så spöar Alperna Kanada terrängmässigt på alla sätt ganska mycket, det finns inget som är bättre terrängmässigt med kanada. Men det finns ett par viktiga punkter till kanadas fördel.

Kanada är lite snösäkrare, mjukare snö, i allmänhet mer snö, engelsktalande, ganska trevligt land och förhållandevis billigt.

Det gäller den liftburna åkningen. Det finns massor med bra ställen att åka på i Kanada om man kommer åt backcountryn med helikopter eller annat färdmedel. Och med en del knatande så finns det riktigt bra åkning att hitta bredvid skidsystemen.

Jag har bara varit i Whistler så allt jag kan säga med säkerhet är förhållandena där och det stämmer rätt bra in på ovanstående. Men det stämmer nog in rättså bra på andra orter med, dock så sägs Lake Louise ha fin brantåkning men där kommer det inte lika mycket snö heller.

Senast ändrad:
Kanada i vinter?
Rydellen sa:

Men dec - jan är tiden man ska vara i whistler för att komma åt snön och undvika förmycket folk eller går det bra i februari också? Hur mycket folk kan det vara på whistlers små kullar när det är som mest folk?

Kanada i vinter?
NP_Sweden sa:
Rydellen sa:

Men dec - jan är tiden man ska vara i whistler för att komma åt snön och undvika förmycket folk eller går det bra i februari också? Hur mycket folk kan det vara på whistlers små kullar när det är som mest folk?
Alltså det går i väldiga perioder hur mkt folk mdet är i whistler som alla andra ställen. Men när det är mkr folk så är det timmeköer på vissa liftar. Oftast är det mer turister på whistler än blackcomb. Alla helger är överbefolkade samt nyår och andra högtider. Fantastikt mkt slalom på transportsträckorna för att inte krocka med ngn...inte skoj alls.
Som Rydellen sa ang alla spots stämmer som fan. FÖRSÖK att bli polare med ngn local. Dom kan alla spots och är villiga att ge ut några. Jag fick åka ett snor roligt åk som vi inte sett under 5 månaders tid sista månaden tack vare att jag åkte med en local. That´s the way to go!

Kanada i vinter?
Rydellen sa:

JAg skulle säga att du hört fel... Var på en liten roadtrip i kanada förra vintern och som läget var då så var kicking horse bäst.
vi åkte inte till whistler för dyrt
det regnade i fernie
lake louise var stenhårt
kicking horse var bottenlöst! åk dit!

Kanada i vinter?
Axl sa:
Rydellen sa:

JAg skulle säga att du hört fel... Var på en liten roadtrip i kanada förra vintern och som läget var då så var kicking horse bäst.
det regnade i fernie
lake louise var stenhårt
IOFS hade kicking horse 170% snö där jämfört med ett normalt år...såatteh.

Senast ändrad:
Kanada i vinter?
Det är ju det som är det svåra med att säsonga. Man vet aldrig riktigt var snön kommer att falla... Det kanske är alperna som får all snö i vinter. Bestäm dig så sent som möjligt och åk dit där det finns snö. Men kicking horse med omgivning har i alla fall riktigt bra förutsättningar om det kommer snö.

Senast ändrad:
Kanada i vinter?
Axl sa:
Rydellen sa:

det regnade i fernie
lake louise var stenhårt
;D en diskret hint...Tolka det som du vill

Tillbaka
Topp