Kändes som att det var dags att fråga..

Andreas89

Ny medlem
Har inte sökt runt så mycket, så ni har säkert svarat på det här förut...men hursomhelst, jag måste bota min nyfikenhet.
Jag har kollat runt rätt mycket på jackor och brallor, dem jag har nu funkar bra och är inte speciellt gamla...men iaf, man ser att det står t ex väderskydd 5000mm/5000g eller väderskydd 10000mm/10000g
Jag är smart nog att fatta att det handlar om väderskydd, och att 10000 borde vara bättre än 5000, men vad gör det för skillnad, mellan 5000 och 10000 och är det viktigaste när man kollar på jackor, just väderskyddet( förutom att dem ska se riktigt snygga ut förstås=D ) eller?
Jag känner att jag vill ha en jacka som andas bra, inte suger åt sig vatten som en trasa, håller en varm utanför stugan, och inte får mig och se ut som en byfåne/skogshuggare...

Förutom ett svar vore kul och höra lite kommentarer om vad ni tycker är viktigaste med en jacka och vilken ni tycker är skönaste just nu, själv är jag riktigt tänd på billabong jackan, trots att det finns hundratals,tusentals värstingar därute

När det står 10000 mm tror jag de brukar syfte på vattenpelare.
Materialet klarar en 10000 mm hög vattenpelare utan att släppa igenom vatten. Detta mäts antagligen fram i ett lab så hur bra det stämmer vet jag inte.
Ramlar du och sätter en armbåge i snön blir det ganska högt tryck och det inte säkert att en jacka klarar det. Samma sak om du sitter i snön. Trycket blir högre och materialet släpper lättare igenom.

Det finns några enkla samband jag tror kan appliceras här.

Tryck kan uttryckas som kraft genom area. Kraft är i sin tur massa gånger gravitationskonstant (9,81)
P = F/A

Vill du veta vilket tryck en viss vattenpelare motsvarar antar jag att du kan använda
P = (rå) * g * h
Där (rå) är vätskans densitet, vatten har ungefär 1, (rå heter en grekisk bokstav, vet inte hur man får fram den här), g är gravitationskonstanten 9,81 och h är höjden på vattenpelaren i meter.

Så en 10000 mm vattenpelare motsvarar 98,1 kPa övertryck (atmosfärstrycket är ungefär samma men jag vet inte om det ska räknas med då man kollar vattenpelare). Att trycka en armbåge i snön ger trycket:P = 20*9,81 / 0,02*0,02
P blir 490 kPa vilket är ungefär 5 gånger så stort.

Nu blev jag lite osäker på storleksordningen, så någon som kan detta får gärna kolla och se om det stämmer :)

va ?

edit: så det du menar är att 10000mm har lättare att hålla ifrån vatten (smält snö, haha)
än 5000mm? :P

Senast ändrad:
En jacka som har gore-tex är intressantare, då den andas bättre, den tillåter att luft och vattenånga passerar igenom, men inte vattendroppar.
Tillverkningen av jackor som har gore-tex är b la. vattentäta.
Men gore-tex kostar mer än en "vanlig" jacka, men i längden tjänar du på att ha gore-tex!

Odlader: 10000 är mer än 5000, så ja, det är bättre?

daviddani: Håller helt med. Gore-tex fick bäst resultat i Plus-testet på tv :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp