"Slalomskidor" avser vanligen på detta forum antingen ett par renodlade raceskidor för slalom, dvs en racestockskida, eller en butiksvariant av samma skida. Två andra vanliga begrepp för samma sak är SL eller SL-race för tävlingsslalom eller slalomcarver för butiksskidan. Det är oklart om det är den skidtypen du menar när du säger just slalomskidor, och jag får uppfattningen om att det inte är det. Det låter istället som att du menar ett par smala pistskidor i allmänhet i och med att du säger "jag har hyrt slalomskidor i alla år". Den typen av skidor som jag menar när jag säger SL-skidor är oftast inget får på en uthyrning om man inte uttryckligen ber om det. Det är betydligt vanligare med mer allroundinriktade pistskidor.
Om jag fritt antar att du menar top of the line pistskidor av mer allmän art så är skillnaden mot Karman ganska bra sammanfattat av Carl H ovan. Med ett par (bra) pistskidor får du framförallt ett aggressivare beteende med ett bättre isgrepp, en mer skärsökande skida och ett rappare beteende överlag. I en hård pist kan inte Karman mäta sig med en påkostad pistskida, men Karman är å andra sidan betydligt mer allround. Kosta på dig en service på Karman så har du en skida som klarar de flesta pistförhållanden utom de allra hårdaste.