Kartellverksamhet i Göteborg!

carlmart

Medlem
vill bara uppmärksamma er skidåkare som ska montera bindningar att det numer endast finns ett någorlunda vettigt alternativ i Götet. Skistore tar 350 spänn (i värsta laget) för tjänsten medans alla andra aktörer som stadium, udens, adams, cykelspec osv tar 500 spänn för detta 15mintersjobb!

Jag fattar att de känner sig blåsta av alla webbutiker o freerides köp&sälj, men istället för att ta kampen försöker de blåsa konsumenterna. tänk dig själv om du kommit över ett par prisvärda lagg o du måste punga ut 500 för en simpel montering.

Stöd skistore i detta lämna hos dom, alternativt vänta tills du kommer till orten d ska åka på. i chamonix, som annars e svindyrt kosar exempelvis denna tjänst runt 100-200 beroende på hur mkt jobb det e med igenfyllning o dylikt.

ciao
calle

Eh, 350 spänn skulle jag aldrig betala... i cham kostar montering ca 8-10E, i Åre 150kr. Bojkotta överpriserna.

Senast ändrad:
Lär sig montera själv? Kan ju vara lite emotionellt jobbigt med de nya fetlaggen i ena handen och borren i andra, men det är smällar man får ta när man inte handlar i butik?

Bra skrivet! Har också uppmärksammat detta men även att prisättningen på övriga produkter/tjänster står i överpris:(

350 kr? Dom gjorde det gratis åt mig här i Luleå och andra gången 100 kr.
Och då var det inte nå bindning som ingick utan jag hade en egen skida och bindning som jag fick monterad.

/BigAir

BigAir: Va? Vart i Luleå fick du det gratis resp. för 100 spänn? Jag fick iaf betala 350 spänn hos adrenalin som jag, utan att veta att det var mkt, betalade gladeligen.

Fyndade iofs skidor och bindningar så jag var nöjd ändå.

stadium i sthlm tar ju typ 100 kr. o på alpint har jag fått det gratis ett antal gånger.

Jag fick lägga ut 500, men förklaringen till det priset var att de va tvugna att ha ett kapital ifall något skulle gå fel när de borra. Det är alltså nån form av försäkring skulle man kunna säga. När man har egna skidor som man vill att en butik skall montera, så försvinner möjligheten att man kan få nya ifall dom skulel tabba sig under monteringen. därav priset. sa de iaf...

EagleOne sa:
BigAir: Va? Vart i Luleå fick du det gratis resp. för 100 spänn? Jag fick iaf betala 350 spänn hos adrenalin som jag, utan att veta att det var mkt, betalade gladeligen.

Hägglunds. Tjatar man lite så är det inga probbs ;)
Ioförsig var det 3 år sedan.

Josslo: Haha, dom måste ha blåst dig. Dom om dom inte skulle kunna få fram pengar för nya skidor om dom inte tog 500 kr? Nä, det är bara för att tjäna money :P
SJÄLVKLART måste en butik som borrar skidorna (fast än gratis) betala nya skidor om något går fel!

Observera att dessa priser endast gäller om man INTE köpt skidan i butiken.

Hade jag varit butiksägare så hade jag inte heller varit så sugen på att borra massa tyskskidor för 100:- stycket. De svenska butikerna har ju helt enkelt allt att förlora i det läget. Att ta 500:- är bara ett annat sätt att säga "Ta er Conrad-skit nån annanstans..."

Helt rätt att dom tar så mycket. Eller I alla fall om du kommer in med nya skidor som är köpta på Internet!!

//H

Men hur ska man veta om skidorna är köpta hos Conrad eller inte?
Tar de samma pris för en ommontering? Ponera att man kommit över begagnade skidor här på Freeride men inte har samma skostorlek som säljaren, eller att man ärvt syrrans gamla lagg eller nåt... Sånt har ju förekommit i alla tider. Förstår tankegången hos butikerna när det är de som förlorar då Conrad härjar... Men synd att det ska behöva drabba alla andra såhär.

ja, då e det jag igen.
skistore tog 300 spänn, en lite för hög summa egentligen, men åtminstonde inte 500. måste montera innan torsdag och tänker inte försöka köra frihand med min bensin-hilti.

ok, jag förstår som sagt att butikerna känner frustration över att de säljer färre lagg pga conrad o liknande sajter. dock verkar det inte som att de går nån direkt nöd på dem, möjligvis på enstaka modeller i bredlaggssegmentet.

vad jag har svårt att förstå är varför man bestraffar kunder. det e klart som korvspad att ingen normalt funtad människa väljer att betala mer för ett par skidor om inte det ger en som konsument ngt mer. vid köp i butik kan man förvänta sig bättre service, lättare reklamationer, kortare leveranstider än internetbutikerna. om man e beredd att skita i de grejjorna, köp tyskt eller begagnat.

dessutom är det ju en service, montering som de erbjuder i deras skidverkstad. att man bjuder på den vid köp av skidor där förstår jag, men att höjja priserna i kartellstil för oss andra e bedrövligt.

som tidigare kund hos adams o udens i gbg förväntar jag mig bättre än så helt enkelt, trots att jag köpt mina lagg privat på freerides köp&sälj. En sak är säker, skistore har en ny kund och de andra har förlorat en! (än så länge, men snart blir vi fler...)

Orkar inte ens diskutera detta igen. Men om tar samma pengar för en skida som inte är ny då är det allvarligt iaf.

//H

Det fina med marknaden är att den är just fri. Butikerna kan bli sura på att folk får bättre priser på annat håll och reagera på det, men då tycker jag att det är en självklarhet att man som konsument ska komma upp med en motreaktion. Och det är givetvis att ta sina affärer någon annanstans. Montering är ingen direkt komplicerad procedur och att försöka "straffa" konsumenterna genom att chockhöja priserna med kartellbildning tror jag endast kommer slå tillbaka på butikerna.

Hasse sa:
Helt rätt att dom tar så mycket. Eller I alla fall om du kommer in med nya skidor som är köpta på Internet!!

//H
Kära Hasse, jag har sagt det förut och jag säger det igen i hopp om att du ska förstå. Butikerna tjänar inte NÅNTING på att vara giriga och bittra över att folk handlar sina prylar där det är billigast. Skidåkarna kommer bara att tycka att det är en skitbutik och sen inte gå dit när dom behöver nånting från butiken.

Om man inte handlar där det är billigast så är man dum i huvudet. Man kan inte lägga alla sin surt besparade pengar i nån butik bara för att gynna dom. Man måste va lite egoistisk. Kan man inte som butik konkurera mot andra butiker/webbutiker så är det bara att rätta in sig i ledet och göra det man är bra på (montera bindningar t.ex.).

Det är inte bara skidbranchen som lider av detta fenomen. ALLA brancher gör det. Det gäller att ändra synsätt och hitta nya lösningar. Detta är evolution och jag tycker inte man ska motverka vart världen tar oss. Det är alldeles för stort för att rå på.

Jag kan ditt argument om folk som kommer in och frågar om skidor i en ½-timme och sen går hem och beställer hos den onde Conrad men om det är så så är det väl bara att sluta sälja skidor och se vad folket säger då. Personer som min far, som inte orkar greja med internet utan VILL handla i butik, kommer alltid att finnas.

Sist men inte minst, jag håller med dig om en sak: ORKA TA UPP DETTA ÄNNU EN GÅNG.

Tack för ordet.

//J

Jocke: Tänker inte ta den diskusstionen i denna tråd då denna inte handlar om detta. Men som jag har skrivit förrut så håller jag med dig till viss del. Men bättre vi diskuterar detta i den tråden som finns om detta ämne. Sen att dom höjer priset och har "kartell" låter ju illa. Adams och Udéns förstår jag i och med att det är samma ägare.

Opps nu såg jag att du hade skrivit samma sak om att orka igen. ;)

//H

Edit: Anser att 350 kr är ett överpris oxå. Allt över 200 kr är ett sjukt överpris. Tar ca 7 min att montera ett par vanliga skidor max.

Senast ändrad:
det var fan det äckligaste, om dom tattarna sagt att dom skulle ha 500 och man nu inte hade något annat val hade jag fan gett dom en 5a med för slitaget på händerna.

högst 150 kr.

BigAir sa:
EagleOne sa:

Hägglunds. Tjatar man lite så är det inga probbs ;)
Ioförsig var det 3 år sedan.
Haha! Helst sjukt. Tjejen fick betala 300 spänn hos Hägglunds och då hade hon ändå köpt bindningen hos dom för 2400. Måste vart att hon inte tjatade tillräckligt...

Jag kan bara konstatera att priserna för detta varierar kraftigt. Jag står själv med två par skidor och lika många bindningar som behöver monteras inför vinterns övningar. Jag bor i Uppsala, men även Sthlm är tänkbart eftersom jag är där ibland.

Uppsala:
Ski Total: 450:-
Cykel- och skidstället: 250-300:- (den jag pratade med verkade inte ha koll)

Sthlm:
Alpint: 300:-
Alpingaraget: fr 300:- (enligt deras hemsida)

Erfarenheter och tips på ställen som gör ett bra jobb mottages tacksamt.

Man fixar skidorna när man kommer typ upp till Åre det gör jag iallafall för där kostar det bara 150 kr...Palla betala 350-500

liszt sa:
Uppsala:
Ski Total: 450:-
Cykel- och skidstället: 250-300:- (den jag pratade med verkade inte ha koll)

Sthlm:
Alpint: 300:-
Alpingaraget: fr 300:- (enligt deras hemsida)
I Sthlm idag tog jag mig till Alpingaraget för att skaffa vallningsutrustning (inspirerad av den utmärkta guiden här på Freeride). De tar 150:- för montering, vilket gör det värt resan från Uppsala.

Visst kan man vänta tills man befinner sig på ort och ställe, men det är skönt att ha det gjort innan så man slipper väntetiden.

Tillbaka
Topp