Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Kasst isgrepp - Salomon Q115
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1082370" data-attributes="member: 12152"><p>Har du åkt 150 dagar på fabriksslip så skulle jag säga att det inte spelar roll om det så hade varit Anjas farsa som har handpolerat den med nätbrynja när den var ny. Det är dags för en slip ändå. Efter runt 30 åkdagar brukar det bli svårt att med vanliga handverktyg fixa till eggen. Den kan verka vass, men det är ändå något som gör att det inte bettar. Då är det dags för en planslip. Det är inte säkert att du behöver ändra några vinklar alls. Gör man en 115mm bred skida aggressiv är risken stor att det går över gränsen och blir svårhanterligt istället. Jag skulle föreslå att du börjar med att slipa 89/1 eller 88/1. En grad på sidokanten innebär ingen revolution om vi pratar nyslipat (dock kan slipningen i sig göra det). Neråt 0,5 på hängningsvinkeln däremot blir rejäl skillnad. Om du avverkar tillräckligt mycket för att verkligen få den plan plus hängning. Då får dom äta en del belag. Det räcker förmodligen inte med en standardvända i slipen för att du ska få full effekt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1082370, member: 12152"] Har du åkt 150 dagar på fabriksslip så skulle jag säga att det inte spelar roll om det så hade varit Anjas farsa som har handpolerat den med nätbrynja när den var ny. Det är dags för en slip ändå. Efter runt 30 åkdagar brukar det bli svårt att med vanliga handverktyg fixa till eggen. Den kan verka vass, men det är ändå något som gör att det inte bettar. Då är det dags för en planslip. Det är inte säkert att du behöver ändra några vinklar alls. Gör man en 115mm bred skida aggressiv är risken stor att det går över gränsen och blir svårhanterligt istället. Jag skulle föreslå att du börjar med att slipa 89/1 eller 88/1. En grad på sidokanten innebär ingen revolution om vi pratar nyslipat (dock kan slipningen i sig göra det). Neråt 0,5 på hängningsvinkeln däremot blir rejäl skillnad. Om du avverkar tillräckligt mycket för att verkligen få den plan plus hängning. Då får dom äta en del belag. Det räcker förmodligen inte med en standardvända i slipen för att du ska få full effekt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Kasst isgrepp - Salomon Q115
Tillbaka
Topp