Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Kasst isgrepp - Salomon Q115
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1082387" data-attributes="member: 12152"><p>150 dagar med enbart sidokantsslip är förklaringen. Det är omöjligt att få dom att betta då även om kanten känns rakbladsvass. Fråga mig inte varför, men det bevisas gång på gång. De måste planas och gärna ordentligt som sagt. Ibland kan det krävas lite extra omvårdnad från sliparen för att breda skidor ska bli riktigt bra. Jag hade tex ett par Line Opus som var som tvålkoppar på allt underlag som inte visade någon större förbättring efter ett standardprogram med planing och kantslip i en vanlig robotmaskin. Efter en rejäl genomgång i Alpingaragets slip där den gick motsvarande 20 omgångar eller nåt sånt blev det en helt annan skida. Nu spårar den kanonbra och bettar även på isiga områden, trots att kanten numera har tappat nyslipsskärpan. </p><p></p><p>Jag skulle gå till någon seriös butik och förklara problemet. Se om du kan få lite gräddfil och att dom kan låta skidan gå några extra varv i maskinen. Efter 150 dagar krävs det lite avverkning för att du ska få ett bra resultat och ett standardprogram tar inte ens en tiondels millimeter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1082387, member: 12152"] 150 dagar med enbart sidokantsslip är förklaringen. Det är omöjligt att få dom att betta då även om kanten känns rakbladsvass. Fråga mig inte varför, men det bevisas gång på gång. De måste planas och gärna ordentligt som sagt. Ibland kan det krävas lite extra omvårdnad från sliparen för att breda skidor ska bli riktigt bra. Jag hade tex ett par Line Opus som var som tvålkoppar på allt underlag som inte visade någon större förbättring efter ett standardprogram med planing och kantslip i en vanlig robotmaskin. Efter en rejäl genomgång i Alpingaragets slip där den gick motsvarande 20 omgångar eller nåt sånt blev det en helt annan skida. Nu spårar den kanonbra och bettar även på isiga områden, trots att kanten numera har tappat nyslipsskärpan. Jag skulle gå till någon seriös butik och förklara problemet. Se om du kan få lite gräddfil och att dom kan låta skidan gå några extra varv i maskinen. Efter 150 dagar krävs det lite avverkning för att du ska få ett bra resultat och ett standardprogram tar inte ens en tiondels millimeter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Kasst isgrepp - Salomon Q115
Tillbaka
Topp