Keb classic

skanken

Aktiv medlem
Keb classic
Är det nån som gjort Keb classic och vill dela med sig om hur det var? Funderar mest på Alpina klassen. Vilka färdigheter som krävs, vilka färdigheter man bör ha förutom dem som "krävs"?
Jag har inga erfarenheter av isyxor & stegjärn. Har kört en del klättervägg, men det nått år sen. Använde då nån grigri å hink för att säkra, min skills är ganska sparsamma med andra ord.
Hur avancerade partier är det (när det gäller klättring med yxa/stegjärn)? vad måste jag lära mig innan osv?

Vilken utrustning man behöver? (Har kollat på deras hemsida, så jag har (typ) koll på det som står där)

Alla grejjer skall vara CE/UIAA certifierade. Black diamonds yxor bland annat verkar "bara" vara CEN-B certifierade. Är det "bättre" eller "sämre" eller nått helt annat?

Vad är bra att använda innan, vad är bra att hyra? Selen kan va värd att ha med egen känner jag spontant, pga risk för skavsår osv.

Som sagt, dela gärna med dig om du har erfarenheter/tips!

Senast ändrad:
Keb classic
Jag skulle kika på touring-klassen istället om jag var som du, men misstänker du redan fått det tipset på utsidan. Innan du går på alpina klassen ska du skaffa dig en lite mer gedigen bakgrund inom klättring och glaciärfärdsel, det är ingenting som är "köp och kör".

Finns ju inget som hindrar från alpina klassen om ytterligare ett år! ;)

Senast ändrad:
Keb classic
Vattendroppe sa:
Jag skulle kika på touring-klassen istället om jag var som du, men misstänker du redan fått det tipset på utsidan. Innan du går på alpina klassen ska du skaffa dig en lite mer gedigen bakgrund inom klättring och glaciärfärdsel, det är ingenting som är "köp och kör".

Finns ju inget som hindrar från alpina klassen om ytterligare ett år! ;)
;)
Nej jag misstänker att det är lite mer än köp å kör. Men touring-klassen verkar ju vara just det, touring. Jag vill ju gärna vara nöjd med min prestation när jag kommer fram. Annars åker jag ju hellre upp med en kaffetermos och turar i några dagar.

Hur pass gedigen bakgrund menar du man bör ha? Har du genomfört Kebclassic?

Keb classic
Du skall nog ha koll på mer än topprepsklättring inomhus för att vistas i den miljö som alpinklassens bana går genom..

Keb classic
Har du turat något förut?
Hur konditionsstark är du?
Hur bra är du på att åka i skitsnö?
Hur mycket vet du om glaciärfärdsel? Kan du kamraträddning?
Är du trygg att röra dig i brant och exponerad terräng?
Kan du navigera med karta och kompass på fjället? (Banan är inte markerad, mer än precis vid kontrollerna)
Har du en lagkompis (som kan nåt/allt av ovanstående)?

Jag har kört både Skitouring och Alpina klassen och det är f-n så mycket mer höjdmeter på långa banan. Både uppför och nerför och ska du inte vara ute jätteskitlänge behöver du orka stå på.

När det gäller märkning på yxor så är alla isyxor som säljs i "riktiga" outdoor/klätterbutiker (mark och online) UIAA/CEgodkända. T- eller B-märkning anger hur mycket yxan tål. Har du kollat på Black Diamond skulle Raven Ultra eller Raven Pro vara ett bra val. Eller kolla på Camps olika modeller. Kort (50cm) och lätt är ledorden. Ja, lätt är mantrat för allt du ska ha på och med dig.

Keb classic
antikvitet sa:
Har du turat något förut?
Hur konditionsstark är du?
Hur bra är du på att åka i skitsnö?
Hur mycket vet du om glaciärfärdsel? Kan du kamraträddning?
Är du trygg att röra dig i brant och exponerad terräng?
Kan du navigera med karta och kompass på fjället? (Banan är inte markerad, mer än precis vid kontrollerna)
Har du en lagkompis (som kan nåt/allt av ovanstående)?

Jag har kört både Skitouring och Alpina klassen och det är f-n så mycket mer höjdmeter på långa banan. Både uppför och nerför och ska du inte vara ute jätteskitlänge behöver du orka stå på.

När det gäller märkning på yxor så är alla isyxor som säljs i "riktiga" outdoor/klätterbutiker (mark och online) UIAA/CEgodkända. T- eller B-märkning anger hur mycket yxan tål. Har du kollat på Black Diamond skulle Raven Ultra eller Raven Pro vara ett bra val. Eller kolla på Camps olika modeller. Kort (50cm) och lätt är ledorden. Ja, lätt är mantrat för allt du ska ha på och med dig.
Tack för det svaret!

Konditionen är god. Är ingen turexpert men, 30 turdagar kanske jag har gått och som motion "turar" jag i den lokala skidbacken nåra dar i veckan. Skidåkningen tror jag inte skall vara ett problem.
Har varit på några kortare lavinkurser och 1 planera tur/lavin kurs med karta/kompass, men jag känner mig inte som nån expert på kartfronten häller.
Jag vet just ingenting om glaciärfärdsel. Min lagkamrat kan mindre än mig i samtliga frågor.

Skitouring klassen är ungefär samma höjdmeter som jag gått dem turdagar jag varit ute, jag vill ju ha en utmaning vilket jag inte klassar skitouring delen som, det skulle jag nog gissa på är en härlig upplevelse.

Hur som helst, om jag inte orkar, det är ju en sak, men om jag sullar ner i nån glaciärspircka, det är ju en annan. Jag är väl medveten om att jag kan för lite idag för att genomföra alpin klassen på ett säkert sätt. Men tips på vart jag kan lära mig det jag behöver mottages gärna. Kurser/litteratur osv.

Keb classic
Sist jag körde var 2002 tror jag ,men på den tiden var fanns det bara en klass och det var alltid övernattning i egen grävd bivack. Men som jag minns det var banorna alltid tillrättalagda dvs de upplevdes aldrig som farliga,då klättrade vi upp i hallspasset och gick kammvandringen över till sydtoppen ,klart att det är lite exponerat men om man vistas en del i alpin terräng är det inget märkvärdigt,det var många längdåkare med och tävlade på den tiden och det gick bra. Min uppfattning är att de flesta klarar av det.

Keb classic
DanielSoderlund1 sa:
Sist jag körde var 2002 tror jag ,men på den tiden var fanns det bara en klass och det var alltid övernattning i egen grävd bivack. Men som jag minns det var banorna alltid tillrättalagda dvs de upplevdes aldrig som farliga,då klättrade vi upp i hallspasset och gick kammvandringen över till sydtoppen ,klart att det är lite exponerat men om man vistas en del i alpin terräng är det inget märkvärdigt,det var många längdåkare med och tävlade på den tiden och det gick bra. Min uppfattning är att de flesta klarar av det.
Kul med en annan synvinkel. Var det bra eller dåligt väder? Antar att banan kan kännas mer oklar och lättare att hamna fel vid ruttet väder. Är det bra väder lär väl spåret och dem andra tävlanden va ett bra/enkelt riktmärke stor del av banan?

Senast ändrad:
Keb classic
skanken sa:
DanielSoderlund1 sa:
Kul med en annan synvinkel. Var det bra eller dåligt väder? Antar att banan kan kännas mer oklar och lättare att hamna fel vid ruttet väder. Är det bra väder lär väl spåret och dem andra tävlanden va ett bra/enkelt riktmärke stor del av banan?
Som jag förstått det motsvarar keb classic anno 02 mer det som idag är touring-klassen än alpin-klassen. Men jag var själv inte så väldigt gammal då och mängden info är sparsmakad, så någon med bättre koll får gärna bekräfta eller dementera.

Keb classic

@skanken, då är du inte helt renons på kunskap och ork. Bra. Tidigare år har fjällstationen kört nån form av clinics med bland annat glaciärräddning dagarna före. Kolla om de kör i år oxå. Försök även få tag på någon som kan ge en genomkörare på rephantering, snöpulsning och annat alpint. Det är som sagt ingen svår klättring, det är en skidalpin tävling.
Til syvende og sidst är det du och din kompis som ska bestämma er och känna er trygga på fjället. Skulle ni vara totaldårar och ställa helt fel frågor vid bangenomgångarna blir ni säkert nerklassade av säkerhetsansvarige till touringklassen. Med det sagt, träna på så ses vi kanske Kebnekaise i april.

Keb classic
Jag har kört långa Keb Classic ett par gånger, i modern tid. Jag rekommenderar verkligen tävlingen, men tipsar gärna att man börjar första året i touringklassen, även om man tycker sig rätt van att tura. Jag har genom åren sett många gå i mål efter en riktigt lång dag i Keb, som visserligen tagit sig runt i långa klassen men inte haft kul, låtit funktionärer varit ute en galet lång dag. Det ska inte vara minsta tvekan på att man klara 3000 höjdmeter med fart, att man kan hantera rep, rycka stighudar många gånger på en dag utan att det blir problem att att åter fästa dem på skidan, etc, etc.

Man måste inte vara elit, men jag kan tycka att kondis för att klara maran under 4 h är en lämplig referens, men framförallt vara van att gå med hudar. Snabbt. Den långa klassen har inte bara många höjdmeter, det är också lång sträcka. Rätt ineffektiva höjdmeter. Är man inte snabb, har lätta grejer blir det en lång dag. Att hålla på i 10 timmar är varken kul för den som sliter hela dagen eller funktionärerna som måste vänta ute på fjället.

Mitt tips är att gå 3000 höjdmeter nu på försäsongen, kolla hur lång tid det tar. Jämför med resultatlistan på Keb Classic. Om du går på en normal topp, typ tre vändor på Åreskutan, kan du dubbla den tiden för att det ska vara jämförbart med Keb. Mycket i Keb är flackare, tar längre tid, rephantering, firning, av och på med skidor. Efter din egen utvärdering kan du säker då avgöra om det är långa eller korta klassen som gäller?

Keb classic
Tack för svaren!
@antikvitet
@MP1

Hur mycket klättring/repfirning är det, fäster man eget rep överallt? Sitter det rep redan (kam vandringen,Halspasset, nån annanstans)? Hur avancerade är dem momenten? Om nån orkar får ni gärna beskriva lite hur dem momenten som är med ser ut så jag vet ungefär vilket träningsupplägg vi behöver ha.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning av enbart filmen tycker jag. 50m firning vid Duolbagorni? Nån form av klättring vid Halspasset? Är det nått annat, eller mycket mer?

Senast ändrad:
Keb classic
skanken sa:
Tack för svaren!
@antikvitet
@MP1

Hur mycket klättring/repfirning är det, fäster man eget rep överallt? Sitter det rep redan (kam vandringen,Halspasset, nån annanstans)? Hur avancerade är dem momenten? Om nån orkar får ni gärna beskriva lite hur dem momenten som är med ser ut så jag vet ungefär vilket träningsupplägg vi behöver ha.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning av enbart filmen tycker jag. 50m firning vid Duolbagorni? Nån form av klättring vid Halspasset? Är det nått annat, eller mycket mer?
Om man kan alpinklättring är det sjukt enkelt. Men är man inte van att sätta på stegjärn ståendes i lössnö, inte kan gå med stegjärn etc är det klart svårare. Jag tror att många tycker att det är lite vingligt. Det kan man se på hur enormt lång tid det tar för en del vältränade atleter att går runt banan, medan andra lika tränade men vana av fjällmiljö, alpinklättring, håller flerdubbla hastigheten på de tekniska partierna.

Alla exponerade delar av banan är säkrad, med fasta rep. Halspasset, Östra leden, en del av kammen mellan Nord och Sydtoppen. Man använder bara sitt eget rep för glaciärfärdsel. Deltagaren har en via ferrata-sele, klickar in sig i det fasta repet. Men till skillnad från via ferrata så är det statiska rep istället för vajer.

Firningen på Toulpa är egentligen kort del som är vertikal, kanske fem meter, sedan får man fortsätta fira i brant snö. Man får hjälp, att koppla i vid firningen (även skitour gör den), den är brandkårssäkrad nerifrån om någon får hjärnsläpp. Den är inte alls exponerad. Däremot är det mer exponerat vid halspasset, kammen mellan nord och sydtoppen och delvis östra leden. Där är det skönt att slippa krångel med stegjärnen.

Keb classic
MP1 sa:
skanken sa:
Tack för svaren!
@antikvitet
@MP1

Om man kan alpinklättring är det sjukt enkelt. Men är man inte van att sätta på stegjärn ståendes i lössnö, inte kan gå med stegjärn etc är det klart svårare. Jag tror att många tycker att det är lite vingligt. Det kan man se på hur enormt lång tid det tar för en del vältränade atleter att går runt banan, medan andra lika tränade men vana av fjällmiljö, alpinklättring, håller flerdubbla hastigheten på de tekniska partierna.

Alla exponerade delar av banan är säkrad, med fasta rep. Halspasset, Östra leden, en del av kammen mellan Nord och Sydtoppen. Man använder bara sitt eget rep för glaciärfärdsel. Deltagaren har en via ferrata-sele, klickar in sig i det fasta repet. Men till skillnad från via ferrata så är det statiska rep istället för vajer.

Firningen på Toulpa är egentligen kort del som är vertikal, kanske fem meter, sedan får man fortsätta fira i brant snö. Man får hjälp, att koppla i vid firningen (även skitour gör den), den är brandkårssäkrad nerifrån om någon får hjärnsläpp. Den är inte alls exponerad. Däremot är det mer exponerat vid halspasset, kammen mellan nord och sydtoppen och delvis östra leden. Där är det skönt att slippa krångel med stegjärnen.
Tack för dem tipsen
@MP1! Stegjärnsträning är värt lite engagemang då!
Läste nånstans att det är ca 3000hm och 5.5mil man tar sig igenom i alpinklassen per dag, kan det stämma?
Har du några andra feta tips/trix? :)

Senast ändrad:
Keb classic
Jag tror inte att 5,5 mil per dag stämmer, jag tror det är mindre. Men det är långt och mycket är flackt, platt, svagt utför stakandes så längdåkning är bra träning.

Mitt bästa tips är att nu under jul/ nyårshelgen lasta ryggan med 6 kg, gå 3000 höjd ena dagen. Sedan 3000 höjd dagen efter, känna hur det känns? Kanske boota 500 av de höjdmeterna? Om du inte har stegjärn, rätt grejor i ryggan spelar inte så stor roll. De ba å åk. Om du inte är på skidort/ fjäll så funkar det med en mindre backe också. Sveriges bästa skimokille har under 200 i fallhöjd där han tränar (inte optimalt, man det funkar). Du kanske är superstark, känner dig mogen för långa klassen, eller nöjer dig med touring? Jag kan garantera att båda klasserna är en fin upplevelse, bra gemenskap. Hur rolig tävling som helst. Ursäkta att jag kanske verkar lite negativ att testa långa klassen, det är inte meningen, men har på de tre eller fyra år jag gått KC sett fler än en som överskattat sin förmåga och fått slita ont.

Keb classic

@MP1

Tack för svaret än en gång!
Jag är ganska övertygad om att jag inte kommer tycka 3000hm x2 nu skulle vara så värst najs. Men det är ju några månader kvar till det går av stapeln så jag tänkte ju bättrapå kroppen tills dess.
Så nån överskattad förmåga råder ej skulle jag vilja påstå.

Jag har plågat mig igenom en "Klassiker" på tok får dåligt tränad, så jag vet att det inte blir kul om man inte är nog tränad. Så målet är ju att vara i form nog till att ha kul. Inte bara klara av det.

Så länge vi vet förutsättningarna något så när, så kan vi ju åtminstone försöka förbereda oss efter bästa förmåga.

Men visst skiter det sig med träning eller förberedelser så får man ju byta klass läste jag, så... Det är väl lugnt antar jag :)

Senast ändrad:
Keb classic
skanken sa:
@MP1

Jag är ganska övertygad om att jag inte kommer tycka 3000hm x2 nu skulle vara så värst najs. Men det är ju några månader kvar till det går av stapeln så jag tänkte ju bättrapå kroppen tills dess.

Jag har plågat mig igenom en "Klassiker" på tok får dåligt tränad, så jag vet att det inte blir kul om man inte är nog tränad. Så målet är ju att vara i form nog till att ha kul. Inte bara klara av det.
Skillnaden mellan en "klassiker" är att det inte finns någon buss att ta när kroppen packar ihop i Risberg. Som sagt tror jag många kan "ta sig runt" i Alpinklassen men att faktiskt ha lite marginal när utrustningen strular eller att det drar in dåligt väder, vilket är en realitet att verkligen ta hänsyn i det området.

Jag har själv gått ski touringklassen och det är främst längden samt att det är 2 dagar på alpinklassen som avskräcker mig. Hade det varit en dag hade jag helt klart hoppat på den men personligen brukar jag vara rätt sliten efter gjort +2500 hm på en dag och inte så sugen på att göra om det dagen efter.

Så bästa rådet jag kan ge är att verkligen ut och gå +3000 hm två dagar i rad och känn hur det känns.

Även om ski tour klassen är kortare så lyckas man få med många fina åk i området bl a firningen ner i Tuolpagorni samt att det ger också en bra känsla för kommande år och Alpinklassen.

Keb classic
Piglet55 sa:
skanken sa:
@MP1

Skillnaden mellan en "klassiker" är att det inte finns någon buss att ta när kroppen packar ihop i Risberg. Som sagt tror jag många kan "ta sig runt" i Alpinklassen men att faktiskt ha lite marginal när utrustningen strular eller att det drar in dåligt väder, vilket är en realitet att verkligen ta hänsyn i det området.

Jag har själv gått ski touringklassen och det är främst längden samt att det är 2 dagar på alpinklassen som avskräcker mig. Hade det varit en dag hade jag helt klart hoppat på den men personligen brukar jag vara rätt sliten efter gjort +2500 hm på en dag och inte så sugen på att göra om det dagen efter.

Så bästa rådet jag kan ge är att verkligen ut och gå +3000 hm två dagar i rad och känn hur det känns.

Även om ski tour klassen är kortare så lyckas man få med många fina åk i området bl a firningen ner i Tuolpagorni samt att det ger också en bra känsla för kommande år och Alpinklassen.
Nu säger vi samma saker med andra ordval tror jag
@piglet55. :)

Keb classic
Vi bokade om oss till touring klassen, det var rikigt kul! Väl på plats vart det ganska tydligt att dem som körde alpina klassen är i en annan klass än oss. ;) Men vi tog oss upp på sydtoppen i alla fall. :)

Keb classic
Alpinklassen: Enligt min klocka gjorde vi ca 2800 höjdmeter och 27 km på fredagen. Lördagen bjöd på ca 2700 hm och 26 km. Tror det stämmer hyfsat med verkligheten.
Fin bansträckning med några skojiga tekniska moment, dvs rephantering, firning, stegjärn och scrambling.
Banan dag 1: från station upp i Jökelbäcken, vidare mot Kebnetjåkka, ner i ränna till Storglaciären, över densamma, vidare via Isfallsglaciären till Tarfalastugan, upp Kaskasetjåkkaglaciären, över Kaskasetjåkka, ner i hacket mellan K-tjåkka och Lilietoppen, ner till och över Tarfalasjön och förbi stugorna, upp Storglaciären mot Björlings glaciär, vidare ner Jökelbäcken til Kaipak, kort firning och i mål vid station.

Dag 2: Upp Jökelbäcken och via östra leden till Sydtoppen, ner östra, över Björlings glaciär och ner till Storglaciären, till västkanten på Södra Klippberget och sen upp till topps (scrambling), kort firnining in i ränna, ner till Tarfalastugan och sen upp igen på Storglaciären och stegjärnstrampa upp samma ränna vi åkt ner på fredagen, urtoppning på Kebnetjåkka och skidor ner i Jökelbäcken mot station, kort bootpack upp till 800metersnivån i Personalbacken en bit under Storsten och sen in i mål. Puh.

Det finns mycket bilder på https://www.facebook.com/kebclassic/

Keb classic
Mysklassen:
Dag 1, ca 14km & 1500hm. Uppför Personalbacken och ner för halva Hydrolog rännan, sen upp till Kebnetjåkka och Jökelbäcken ner till Kaipak för firning å sen in i mål.

Dag2, ca 15km & 1800hm. uppför Jökelbäcken via östraleden till Sydtoppen & samma tillbaka, liten repa upp i Personalbacken sen in i mål.

Riktigt kul att prova på "klättring" med stegjärn och firning. "Clinicsen" dagen innan var oxo kul, även om jag skulle behöva träna mer så var det kul med "glaciärräddning" och fira lite.

Tillbaka
Topp