Keycards - helt värdelösa..?

HenningO

Ny medlem
Nya systemet som de allra flesta orter har i år med keycards som man har i fickan, verkar ju riktigt bra. Till en början.

Åker upp till Idre i kväll och tänkte, ja men då kan man ju använda keycardet man har i från Trysil, det är väl bara att ladda in informationen. Systemet är ju det samma, utvecklat av SkiData. Men icke sa nicke, utan istället blir det till att köpa att ett Idre keycard för 50 pix. Med andra ord kostar liftkortet 50 kronor mer. Är inte det helt värdelöst, att man inte kan använda samma kort på flera orter. Det förtar ju hela vitsen. Sen blir liftkorten dyrare också...

mm, jag håller med. helt värdelöst. jag saknar den gamla hederliga liftkortsfickan..
/S

Menar du att d inte funkar på olika orter. Här har man ett kort från Idre å tänkte glad i hågen använda d i Sälen nu i helgen. Verkar riktigt sniket av anläggningarna tycker jag.

I Zermatt fick man tillbaka en slant om man lämnade in lifkortet efter det hade gått ut.

Är det inte så i svenska fjäll?

Var i Hemsedal i helgen.
Keycard - kjempegrejt!
Det finns väl en massa olika lift/skidortsorganisationer som sammarbetar. Sällan alla åt samma håll.
Skistar-Keycard gäller i Hemsedal, Åre, Vemdalen och Sälen tror jag. Sen finns det säkert andra allianser. Kan va jäkligt bökigt det där...

Som sagt, kan vara jobbigt att hålla reda på vilka som kör samma kort. Men idéen med kortet är ju helt lysande. Allra helst för mig som har en liten fin ficka på vänsterarmen på min Dimensionjacka... På Trysils hemsida kan man dessutom ladda kortet men nya dagar och slipper således stå i kö för att köpa nytt kort...

Jag har bara stött på Idre och Flottsbro som har det systemet. I de andra systemen fungerar mitt gamla perfekt

Det är en standard från SkiData som är totalt dominerande. Samma system sitter i tex Swatch liftkortsklockor och vissa handskar. Jag har sällan haft några problem med mitt KeyCard. Hittills har samma kort fungerat klanderfritt i Sölden (där jag köpte det -99), Ischgl + alla andra Silvrettaorter, Graubünden (en hel drös med orter i östra Swhweiz), Verbier, Tre Dalarna, Stöten, Kläppen, Sälen*, Vemdalen, Åre mm. Den enda orten där jag har haft problem är Serre Chevalier som har ett annat system, men där fick man tillbaka hela pantsumman om man lämnade in kortet efter användning. Oftast beror det snarare på personalens ovilja eller okunnighet om hur det fungerar. Den enklaste lösningen om det strular är att ladda kortet med Swatch klockladdare som finns nästan överallt. Se bara till att du får ett kvitto på kortet om du inte får en direkt utskrift med kort-id på keycardet.

mitt KeyCard som jag köpte i Ruka funkar både i Tärnaby/Hemavan och på Dundret + alla anläggningar som har likadana kortapparater.. de där gröna eller en mordernare variant som fanns i Ruka.

Jag har ett KeyCard från hemsedal som jag nu tänkte använda i sälen men när jag kollar på deras hemsida ser jag att man kan ladda sitt Ski*Direct kort på nätet. Jag testar därför med mitt keycard nummer för att ladda det men det funkar inte.

Är det någon som vet var alla de olika korten funkar?

Joye

Ett litet kort som ser ut som ett kreditkort. Du kan använda upp till tusen omladdningar (?) Du kan ladda det på nätet och du slipper att dra det genom någon automat.

Joye

Ett elektroniskt kort som man har i fickan, behöver ej ta fram det utan man passerar bara en läsare som sitter vid liftspärren.

aha... har en liten ficka nere vid vänstra armen på min peak jacka, är det till för ett sånt eller?

låter smart.... har dom det nere i chamonix? hade inte det förra året ....

// bison.

Ja, fickan är till för det. Hade dem inte det förra året? Min kompis åkte där en vecka i våras och han sa att han hade det...

Nej vi fick iallfall ett sånt där vanligt med Fotografi som man visade upp för liftvakten varje gång man skulle till liften.
var där v.8

// bison.

Keycard är klockrent.. Och ingen kan komam och säga att det läser av dåligt genom t.ex. en skidjacka. Vart stopapr all med fartdräkt sina keycard? Jo i hälmen. Går ju genom plasten, så det fungerar garanterat. Sedan så var det det här med vart ett keycard fungerar. Ska fungera överallt där SkiData används och vad jag har erfarat så fungerar det klockrent. Dock kan det bli lite komlikationer och man har säsongskort på ena stället och sedan köper ett veckokort och säter ovanpå om man nu ska åka en vecka någon annan stans.

//brandt

Jag har ett par kort från St Anton och Serre chevalier och dessa fungerar då KALAS i de svenska fjällen. Jag har med fördel använt dem i alla sälenområdena utom Kläppen detta år. Riktigt bra genomtänkt! tar nog med korten ner till Italien senare i vinter också...

Okej, kanske det inte går att använda samma kort på alla ställen men det är fanemej ett smart system.

Inte lika stor risk att man tappar kortet eftersom man slipper ta fram det varje gång man ska upp i liften.

Jag testade det för första gången i Serfaus i Österrike år 2000 och det var coolt då :)

hmm nu fattar jag.. var i gränsen och dom har börjat med skidatas keycard... funkar ju bra for fan!! måste ha det i vänster byxficka för annars kommer man inte igenom.. inte där iallafall..

På Idre Fjäll får man tillbaka 30 av de 50 kr man betalar extra för keycard (som för övrigt är obligatoriskt).

Mitt keycard fungerade i Bydalen, Tänndalen, Ramundberget och det fungerar nog på fler ställen än så men alla kanske inte har den funktionen.

mitt keycard har funkat i alla anläggningar jag besökt de senaste åren, du måste göra nåt fel...

keycard e fläskit grymmt!! du kan alltid ha det i fickan och behöver aldrig dra fram de och tappa bort de.. jag åker bara i finska backar, och finska är något som man INTE vill prata, så därav vill man inte tappa bort kortet, och tvingas till äckliga konversationer på mitt hemlands allmänna men mycket svårförstådda modersmål... hur e de nu 3 år efter att senaste svaret i denna tråd kom, har allmänna opinionen och vetskapen om keycarden blivit bättre eller är alla fortfarande lika negativa till denna grymma tingest som man inte tappar bort..?

joo om man lämnar tillbaks kortet så får man tillbaks peningan,,

finns ju 2 olika modeller av keycard.
ski direkt och keycard.
skidirekt korten funkar i skidirekt anlägningar och
keycarden i keycard anlägningar..

MEN DITT SMOCK!

när man köper keycard så kan du välja mellan ifall du vill köpa ett för 50 kr som bara gäller vid den anläggningen eller ifall du vill ha ett som kostar 80 kr som du kan använda vid alla keycard anläggningar som har samma system!!!..

Peace

själv tycker jag att det är mycket bättre än det gammla för att man slipper krångla med liftkortet efter varje åk, at det bara att gå igenom.

men helt klart håller ja också med att det är mycket dåligt att det inte funkar på alla ställen och att man måste köpa nytt varje år.

men när du vart överalt så slipper du köpa nytt:)

troNi sa:
MEN DITT SMOCK!

när man köper keycard så kan du välja mellan ifall du vill köpa ett för 50 kr som bara gäller vid den anläggningen eller ifall du vill ha ett som kostar 80 kr som du kan använda vid alla keycard anläggningar som har samma system!!!..

Peace
Stämmer inte alls tyvärr...

//H

nehe? det avr det som står och det dom sa till oss när vi handlade, men eftersom jag inte åker så mycket på andra platser än i hemmabacken så var det ganska meningslöst att köpa det för 80

men hur fungerar det då?

troNi sa:
nehe? det avr det som står och det dom sa till oss när vi handlade, men eftersom jag inte åker så mycket på andra platser än i hemmabacken så var det ganska meningslöst att köpa det för 80

men hur fungerar det då?
på skistars anläggningar, dvs tandådalen/hundfjället, lindvallen/högfjället, åre och trysil, kan man använda samma kort, bara att fylla på. sen finns det massa olika lokala anläggningar som har något eget system, tex gesundaberget, deras keycards tror jag bara går att använda där.. antagligen något mer ställe kanske men vet inget som har samma som dom.

Det finns två system som används mest i Europa:
Axcess och Keycard.
Skistars anläggningar och Idre kör med Axcess om jag inte missminner mig...

Så oftast räcker det med ett kort av varje som man kan ha i sin ägo och tar med sig vart man åker och laddar på. Man kan ladda upp 4 eller 5 olika liftkort (från olika anläggningar) på samma kort... Skitsmart om man bara kommer ihåg att ta med dem när man åker iväg :)
Dessutom kan man spara kvittot när man laddat på det, så om man då tappar bort kortet kan man spärra det och får då oftast köpa ett nytt keycard/axcesskort men behöver inte betala liftkortspriset igen.
Det kan vara så att de äldre keycarden inte fungerar i de nya systemen men annars brukar det fungera klockrent!!

jag hoppas att det klarnar lite ibland frågetecknen!

Senast ändrad:
Det där med att det KeyCards bara fungerar på ett ställe är i de flesta fall båg och beror på ovilja eller ovetande av de i kassan. Jag fick använda mitt KeyCard från Laax i Davos, men tvärtom gick inte.. mitt Säsongskort som gäller i Laax, Davos och Lenzerheide är också bara ett kort!

Det finns mycket riktigt två system, Skidata och Axess. Skidata är mera utbrett (vad jag vet), men det går att ladda båda systemen på ett kort! (Se http://ferien.graubuenden.ch/pdf_doc/Bestimmungen_SnowPass.pdf om ni kan tyska..)

Ofta får man tillbaka pengarna för kortet om man ger tillbaka det, men inte alltid (t. ex Laax, det går dock att använda det igen)

Tillbaka
Topp