Jarle
Aktiv medlem
Kinapass
Efter många föfrågningar lägger jag nu ut en mycket enkel version, också något modifierad, av detta träningspass.
Du behöver:
- En längre sträcka motsvarande en gympasal lång.
- Ordentlig uppvärmning, välj efter tycke.
- Skor för att dämpa påfrestningar på fot och knä.
- Eventuellt en kamrat
Varje övning skall göras två längder, om inget anges, utan vila.
- Utfall
- Gå med benen <90 grader
- krabbgång
- utfall fast du går ner på ett ben så du nästan vilar på vaden, därifrån reser du dig och tar nästa utfall
- Grodhopp (har du dåliga knän bör du hoppa över denna övning då den påfrestar enormt)
- Sprinta med kamrat på ryggen (om ni är två)
- Jägarställning ,anpassa efter egen förmåga, du ska vara redo att ge upp, då gör du djupa knäböj på ett ben, sedan jägarställning och knäböjet igen
Välj själv hur många gånger du vill repetera, någonstans mellan 30 - 60 min är att rekommendera. Detta är dock långt ifrån ett kinapass, men det ger en liten föreställning om hur det är.
Mycket nöje
/Robert
Du behöver:
- En längre sträcka motsvarande en gympasal lång.
- Ordentlig uppvärmning, välj efter tycke.
- Skor för att dämpa påfrestningar på fot och knä.
- Eventuellt en kamrat
Varje övning skall göras två längder, om inget anges, utan vila.
- Utfall
- Gå med benen <90 grader
- krabbgång
- utfall fast du går ner på ett ben så du nästan vilar på vaden, därifrån reser du dig och tar nästa utfall
- Grodhopp (har du dåliga knän bör du hoppa över denna övning då den påfrestar enormt)
- Sprinta med kamrat på ryggen (om ni är två)
- Jägarställning ,anpassa efter egen förmåga, du ska vara redo att ge upp, då gör du djupa knäböj på ett ben, sedan jägarställning och knäböjet igen
Välj själv hur många gånger du vill repetera, någonstans mellan 30 - 60 min är att rekommendera. Detta är dock långt ifrån ett kinapass, men det ger en liten föreställning om hur det är.
Mycket nöje
/Robert