KingPin med utbytbar tådel?

drm70

Ny medlem
Alltså, jag är egentligen alldeles för okunnig... och räknar med att bli hårt sågad, vlket är OK.

Har testat touring så smått och gillar det verkligen. Vill helst undvika rambindning och tyckte pin var grymmebra, trots min oförmåga att kliva i rätt emellanåt (någon Dynafit Radical vare nog på de jag lånade).

Men - jag har sällan lust/möjlighet att släpa två par skidor till diverse resmål så det blir ett par som får funka till det mesta. Har spanat in olika bindningar, vill gärna gå mot pin men är inte sugen på att köra det de där dagarna det blir enbart piståkning. Och att hålla på och byta bindningar med sådana däringa quiverkillers och liknande orkar jag inte. Och vet att jag kommer strula till det. Som att borra igenom skidan vid montering av inserts.

Så till min tanke. Borde inte Marker släppa en variant av KingPin med utbytbar tådel? Touring och freeride = standard KingPin. Pist = byt ut tådelen mot typ Jester. För bakdelen är väl ändå som en "vanlig" alpinbindning, om än lättare? Häpp. Touring- och alpinbinding i ett fint litet paket.

En platta med samma hålbild eller två skenor på framdelen så ere klart. Kanske omöjligt för att det blir fel med förspänning och allt det där som jag inte kan något om.

Eller så är KingPins tådel helt enkelt såpass bra att jag kan bränna runt med den i pist och inte oroa mig för tjuvsläpp eller trasiga knän?

Och ja, jag har sett "Pindung" men orkar inte vänta.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
drm70 sa:
Häpp, tack för den länken!
Varsågod! Jag har två polare som kör det, den ena är jättenöjd, den andra är inte alls nöjd. Den som är onöjd lyckad dock ha sönder all form av teknik han ens sneglar på, så tror det är största anledningen till hans missnöje. Dock ska det vara bökigt att få rent systemet vid omskiftning om snön är klistrig.

FredAsp

Medlem
Nu svarar jag med en fråga men... är inte Kingpin såpass stabil att den ska fungera som "enda bindningen" som man läst?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
FredAsp sa:
Nu svarar jag med en fråga men... är inte Kingpin såpass stabil att den ska fungera som "enda bindningen" som man läst?
Min erfarenhet: Nej.

Eller ja, snarare är väl svaret: Inte mer än en dynafit radical eller annan klassiskt snittad techbindning.

Senast ändrad:
Kör Diamir Vipec 12 som enda bindning & det har funkat mkt bra.
Ca 20 dagar i backen & 15 turer.

Senast ändrad:

gubbfan

Medlem
Har kört tech de senaste 10 åren utan problem aldrig tjuvlöst eller andra.problem. är det snorbrant lås tådelen.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd

@Jibberisch: Som sagt, inte mer än vilken annan techbindning som helst. Funkar kingpin till dig kan du lika gärna köra någon annam techbindning. Du kan läsa mer om mina erfarenheter på Freerides test av kingpin som kom ut när den var purfärsk, kan rota fram länk åt dig nångång när jag har tillgång till datorn :p

Kan tillägga att min teori är att det har att göra med att det är tådelen som är den svaga länken, och den är ju inte någon egentlig skillnad från en vanlig techbindning. Personligen tror jag Dynafits roterande tådel är ett större framsteg för den biten, men den har jag inte haft möjlighet att testa.

Senast ändrad:

Von_vettet

Medlem
Har själv provat CAST, såhär såg min dag ut:

Första skiftet: "Det här är ju ganska smart idé!"

2:a "Fast det är ju lite bökigt med allt pillande, istället för att bara snurra runt på tornet (dynafit)"

3:e och 4:e " Vilket skit! Jag slänger skidorna till Kattla och ersätter ägaren med nya skidor och riktiga bindningar!"

5:e " Okej, Jag börjar få häng på det här, nu är jag bara 60% långsammare än vanligt!"

6:e "Sålänge jag använder kraft och brukar våld för att slå ut is/ få i rätt tådel så går det bra!"

Summa summarum: Om du inte har något emot att bli lika snabb som en splitboard åkare och gärna fipplar lite vid byte så funkar det utmärkt! och känslan att köra pist påväg hem genom systemet på isiga pucklar med hjälp av en STH-setup kontra dynafit var mycket mer förtroende ingivande

/J

pete22

Ny medlem
Har kört Kingpin i två år nu utan några som helst problem. Kom precis hem inatt från Italien och avslutade med Champoluc sista dagen. Om man kan köra dom isiga och ganska branta pisterna utan några tjuvsläpp så funkar det var som helst.
Möjligen med undantag då för alla tuffa grabbar med massor av hår på bröstet som behöver din 18 bindningar dragna i botten för att dom ska vara nöjda.
Men för oss vanliga dödliga så funkar det hur bra som helst.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp