Kittelfjäll i december?

Thunander

Ny medlem
Kittelfjäll i december?
Hej, jag och en polare funderar på att åka till Kittlefjäll den 26/12 till 30/12.
Jag ringde upp skidorten och pratade med en på hotellet, hon sa att det var drygt 30 centimeter snö och de hade följande liftar öppna:

Hotellet liften
Knappliften

Jag undrar om det är värt att åka dit?
Blir trots allt 100 mil med bil men vi är riktigt taggade på att testa kittlefjäll.
Vill dit för offpist åkning, sköna backar och testa något nytt.

Ifall ni inte tycker det låter värt kan ni väl rekommendera något annat relativt billigt.
Vi skulle betalat 1400 för boende och liftkort i fyra dagar, gärna något i nästan samma prisklass.

Peace.

Kittelfjäll i december?
Kan ni ha lite is i magen och vänta med att boka? Att bara hotelliften är öppen spelar i mitt tycke ingen avgörande roll, man når mycket åkning från den. Är man villig att hika en bit kan man ha roligt i tre-fyra dagar. 30 cm snö låter däremot för lite. Kommer det ett par rejäla snöfall innan ni åker (vilket väl inte tycks helt otroligt) borde det dock vara lugnt, åtminstone om ni inte har splitter nya skidor som måste vara tiptop när ni åker hem. Så som sagt, avvakta om ni kan.

Kittelfjäll i december?
Min erfarenhet är att det ska vara minst 75 cm snödjup enligt deras egen glädjemätning för att det ska vara möjligt att åka i de icke-preparererade nedfarterna. Då bör man som sagt heller inte ha finskidorna på fötterna. Ska det vara riktigt bra behövs mer snö. Jag skulle inte köra land och rike runt för några dagar i Kittelfjäll om det inte finns mer än tillräckligt med snö.

Kittelfjäll är himmel eller helvete, när det är dåligt så är det DÅLIGT. Men när det är bra så...

Kittelfjäll i december?
Kompoisar var där förra året samma tid och hade de grymt, kom ett dump på nästan en halv meter. Jag själv va där året innan då va de 65-70 enligt activeskis hemsida och de va fullt åkbart i offpisten då ;) så vänta lite med att boka, håll utkik efter snörapporter osv. Kommer de ett dump så åker jag nog dit också efter jul :P bara höra av er om ni behöver mer plats att dela boende ;)

Kittelfjäll i december?
enligt klart.se så verkar de komma ganska mycke snö i kittel i veckan och nästa. http://www.klart.se/väder-kittelfjäll.html ta millimeter nederbörd i regn gånger 10 så får man ungefär vad som kommer i snö ;) fan va sugen ja blev nu:P

43mm så verkar kunna bli lite bas att skida på även om de sjunker ihop en del också :) ber till vädergudarna!

Senast ändrad:
Kittelfjäll i december?
Att åka dit nu skulle sitta fint, halv meter snö på 2dagar har det kommit och det är över 1m i terrängen, tydligen 170cm på vissa ställen..sick =)

Kittelfjäll i december?
Nyårshelgen var riktigt snöfattig. Gick knappt att åka utanför pisten. Men sen snön kom nu så har det vart bland det bästa jag upplevt. Säkert upp mot en meter under helgen. Under mina 15 år som jag åkt till Kittelfjäll så är det bara ett fåtal gånger som kommer upp i samma klass. Å det fortsätter att snöa.....Måste dock tyvärr åka hem idag.......

Senast ändrad:
Kittelfjäll i december?
Ser nice ut, verkar slutsålt närmatse veckorna till Kittel med Active ski annars hade det varit perfa att dra dit, nu när alperna har snöbrist.

Tillbaka
Topp