Kittelfjäll snöläge?inför premiärhelgen?

Fredag 8/12
-2 grader, 90cm snö. Kraftigt snöfall.

Saxat från www.kittelfjäll.com

2dagar gammalt men visst finns det snö :>

Mermy sa:
Fredag 8/12

Ja läskunnig har ja varit några år så det där har jag läst....
Därför jag frågade efter liveinfo eftersom dom är ganska duktiga på att skarva sitt snödjup i kittel, inte alltid det stämmer ;)

Micke54 sa:
Mermy sa:
Fredag 8/12

Därför jag frågade efter liveinfo eftersom dom är ganska duktiga på att skarva sitt snödjup i kittel, inte alltid det stämmer ;)
Och det går man ibland på, förra vintern t.ex. enligt deras beskrivning: 50cm snö, -10
När jag kom dit: 0-5cm nere i dalen, gräsen framme, stenar lite här och var i backen, STENHÅRD snö, storgrova = sten. Men kul vare.

Hur som helst verkar det riktigt bra i kittel nu, så åk upp/ner, man blir aldrig besviken på kittel.

The_teo sa:
Micke54 sa:
Mermy sa:
Fredag 8/12

Och det går man ibland på, förra vintern t.ex. enligt deras beskrivning: 50cm snö, -10
När jag kom dit: 0-5cm nere i dalen, gräsen framme, stenar lite här och var i backen, STENHÅRD snö, storgrova = sten. Men kul vare.

Hur som helst verkar det riktigt bra i kittel nu, så åk upp/ner, man blir aldrig besviken på kittel.
haha ja ja måste bara slänga in några kittel minnen från i vintras! Första gången vi åkte upp var utgångsläget typ lika, skulle vara 60cm kom fram å det såg bra ut andå fram till dikanäs ungefär där slutade snön. Var bara skridskois i ravinerna typ. Resultatet blev självklart två karatefyllor i kittelparken den helgen.

Vi försökte faktiskt få åka helikopter för det var bra förhållanden på marsfjäll enligt ryktena, men tror helt seriöst att helikopterpiloten hade börjat supa för dagen så han sa att det var kasst där och att vi bara skulle slänga bort pengarna. Pratade med några som hade åkt med hotellets heli sen och det hade såklart varit grymt haha. Så vi krökade på parken istället:)

Andra gången var det faktiskt mycket snö hade dumpat 3-4dm men vi kom några dagar försent det mesta i ravinerna var uppkört men helin rockade! Det enda lilla felet då var att vi skulle sova i filadelfialängan då hotellet var fullt, när vi kommer fram 3 grabbar sisådär 0030 på natten så är det bara 2 sängar på vårat rum!? Men vadå en säng kan väl alla bomma i bokningen eller? *asg*
Men nån hade ju såklart supit bort en nyckel till ett rum som stod tomt så det var ju bara att rycka några madrasser och sova på golvet, man får inte vara kräsen om man ska till kittel! :)
Den helgen rockade både åkningen och kittelparken ;P

Nog om detta vill ändå ha snöinfo

Kittelfjäll har den bästa försäsongen på många år, så snö finns det. Har själv åkt två helger redan och förutsättningarna för en rekord vinter finns verkligen det är redan mer snö på kalfjället än vad det var på hela förra säsongen. Hur snöförhållanden ser ut precis just nu vet jag inte men det var bar i helgen som gick och ryktet säger att snön är fin även nu, men om du verkligen vill ha en färsk rapport så slå en signal till hotellet och om du inte litar på dem ring Dan på kittelparken. Jag åker upp dit i morgon kan be någon lämna en en aktuell rapport från mig då.

Dan på kittelparken is tha man. han prutade konkuränternas helikopter åt oss när vi supt upp nästan alla våra pengar :D

Daniel-Forsberg sa:
Kittelfjäll har den bästa försäsongen på många år, så snö finns det. Har själv åkt två helger redan och förutsättningarna för en rekord vinter finns verkligen det är redan mer snö på kalfjället än vad det var på hela förra säsongen. Hur snöförhållanden ser ut precis just nu vet jag inte men det var bar i helgen som gick och ryktet säger att snön är fin även nu, men om du verkligen vill ha en färsk rapport så slå en signal till hotellet och om du inte litar på dem ring Dan på kittelparken. Jag åker upp dit i morgon kan be någon lämna en en aktuell rapport från mig då.
Bad gun dan is tha man :P
verkar inte hinna med att åka upp nu ändå men uppskattar svaren, ringer parken och frågar när det är dags:)

Fick uppleva premiärdagen för säsongen, och 95cm angivet på hemsidan var inte överdrivet!
Har sällan (aldrig) varit med om sådant snödjup. Inte närheten av stenkänning. MorronZoo nypistad! och krokarna monterade i nya liften, bara att starta upp. Vet ej om den kördes under helgen, blev endast en endagsvisit under Fredagen.
Dock kom ej hotell liften igång förrän vinden avtog under eftermiddan, men barnliften har vi åkt puder i förr!

Helt fantastiskt bra i helgen, har aldrig set så mycket snö i Kittelfjäll i december. Får nu den här snön ligga kvar så kan det bli en av Kittels bättre vintrar. Dock så rinner det vatten i slutet av många raviner och det var antagligen ganska lavinfarligt, såg en del mindre ras. Hoppas bara det kommer kyla och ett dump mellan dagarna så blir det bra igen efter tövädret som kommer i veckan.

johanhedman sa:
Var inte hotellliften öppen på premiären???
På fredagen kom den inte igång förrän vid två tiden. Resten av helgen var den dock igång hela tiden. Lyxigt för oss som var tvungen att slava på kontor underfredagen ;)

I övrigt så kan jag bara hålla med om att det var otroligt bra med snö. Som nån sa, när Kittelfjäll är bra så är det bäst i Sverige. Det var det verkligen i helgen.

tagit ledigt 5/1 nu så det blir en 3 dagars på trettonhelgen så hoppas det dimper ner snö i massor!!!

Det är inte varje dag man bilar 68mil för några timmars åkning, då dessutom liften står en stor del av dagen. Men med hudar och barnlift så blev det ändå 68 positiva mil!
Kördes nya liften under helgen?

Senast ändrad:
Det var nå strul med nån kylfläkt, men i övrigt så var den fit for fight så den är nog i gång snart. MorgonZoo backen var slätpistad som ett salsgolv så dom verkar beslutna att öppna den så fort det går

Tillbaka
Topp