Kittelfjäll - vad är bra? Vad är mindre bra?

Magnlar

Medlem
Hej!
Vi är ett gäng grabbar som bokat en vecka på kittelfjäll v.12, bara för att testa ngt nytt. Men snöläget bekymrar mig lite. 60cm så här långt.. Känns lite tunt om man jämför med andra... Visst kan de hända mkt på några veckor..

Låt oss säga att det blir bra med snö när vi kommer upp. Hur är möjligheter att åka bra offpist utan topptur utrustningar (vi har inga tech eller shift bindningar).. Vi har vanliga bindningar på allmountains skidor = vi kan inte direkt tura och hitta fina orörda backar...

Om det blir mindre snö än normalt.. Hur bra är stället då? Jag menar, man har läst att stället är tråkigare än Romme Alpin vid ”snöbrist” .. Nån som kan intyga detta?

tacksam för era feedback

60 cm är ändå en hyfsad bas. Ett dump eller två så är det inga problem. Anläggningen består av två liftar (plus barnliftar) och en övre och en nedre transportsträcka. Det mesta är offpist mellan dessa transportsträckor. Inte jätte långa åk men ihållande lutning hela vägen. Ni klarar er bra utan turutrustning. Har aldrig varit där när det har varit riktigt skit, typ ösregn, då är det nog tråkigt men annars hittar man alltid roliga åk. Parken brukar vara OK vid den tiden på säsongen också. Möjlighet till dagstur till Hemavan/tärna finns om ni har bil, ca. 9 mil.

60cm är väl kanske en hyffsad bas, men det är ju ett ställe som behöver påfyllning då och då ivf liftnära, det är ju ingen stor anläggning och åkning i opreparerat har i alla fall tidigare varit deras nisch.
Innan begrepp som "flygskam" var dom bra och prisvärda på annan form av transport uppför fjället, då kan man ju åka ner på vad som helst. det finns mycke fin åkning mellan tex dem och borgafjäll.

är det klent med snö kommer ju stället inte direkt till sin rätt, då får ni åka vidare till tex. tärnaby eller hemavan.

Senast ändrad:
Kittel är väl som de flesta andra ställen - väderberoende för offpist. När det snöat är det ju fantastiskt, men är det skitväder är det ju värdelöst. Har haft fantastiska dagar i Kittel, men även en hel del bedrövliga. Är vädret som nu, varannan dag regn och varannan kallt så är det inte kul alls eftersom pisterna, enl min mening, inte är särskilt roliga. Kittels styrka är ju åkningen utanför pist, men då krävs ju att man får vädret med sig.

Att nu säga hur det är vecka 12 är ju omöjligt. ;)

Jag var där Juldagen. Då var det 85 cm enligt SMHI. Då var det en bra bas för säsongen men puder uppe på. (Hittade knädjupt i två åk). Sedan dess har det sjunkit ihop lite men i praktiken så är basen bra nu. Så just nu skulle jag inte vara orolig i huvutaget för v12. Allt handlar om hur mycket färskt som kommer just innan eller om ni har riktigt otur och det kommer en rejäl plusgraders period innan. Det löst som finns v 10 åker jag och grabbarna upp. I övrigt instämmer jag med tidigare inlägg. Kittel kan var vara rejält flip eller flopp.

Snödjup

Tillbaka
Topp