Kittelfjäll?! whats going on?

BlingPling

Ny medlem
Hejsan!

Jag och frugan tänkte åka upp till kittelfjäll någon gång i Februari. Ingen av oss har varit där eller hört något direkt sägas om berget. Så jag skulle vilja veta vad ni tycker om orten i stort (jämfört med ex. Åre som är enda stället jag kan referera till i fjällen), hur är byn, pisterna, liftarna, boendet... ja allt som kan vara av intresse.

Av pistkartan att läsa så ser det rätt schysst ut, många nedfarter och stor chans till lite powpow om man har tur.

Vi skulle vilja ha lite tips och trix på vart man skulle kunna bo också, alltså inte för långt till liften eller överlag överprisade hotell.
Jag skulle även vilja veta hur det ser ut om man vill ta sig upp på kammen ovanför liftsystemet, för att få schyssta åk ner mot dalen igen. Eller om det är möjligt att ta sig ner på baksidan, och vart hamnar man då?

Som ort finns det en butik :)
Kittelparken Ski Lodge ca 100 m från backen.
Kittelfjäll hotell.

Det var Kittelfjäll som ort ;)

Ett hotell i backen + några olika annex och sovsalar.
Hotellet i backen har bra priser tex sö-to med liftkort.
Runt 60 meter till liften varav 20 som du måste staka :)

Angående skidåkningen går det inte riktigt jämföra med någon
annan ort egentligen, dom har 42 nerfarter men av dom är bara
5 pistade resten är opistat :) .

Har det snöat bra så har du bra offpist i princip överallt.

Just nu har dom fått ca 100 cm på ett par dagar enligt hemsidan...

Kammen ovanför får man gå till men den är brantare än det ser
ut på bild så det måste kommit mycket snö för att det skall bli någon
åkning ner från den. (Har aldrig varit över mot baksidan så jag vet inte hur det
funkar med åkning där)
Finns en annan väg ner som kallas norgesvängen (om jag kommer ihåg rätt)
men då går man först en bit snett uppåt vänster från huvudliften och sen
får man komma överrens med någon som hämtar en på vägen när man kommit ner.

Det finns även prisvärda heliturer om det är bra väder.

Åk dit! Ni kommer att bli positivt överraskade :)

En schysst hotellbar, bra bar på Kittelparken, trevliga människor som man kommer nära. GRYM åkning efter snöfall - billig heliskiing - blir man less så hyr en skoter eller par islandshästar!

Varit förälskad istället sedan min första trip dit 1996 :)

det låter ju som rena drömmen. varför snackar alla så mycket om Åre när Kittelfjäll verkar awsome?

tack för svaren!
är det någon som har något att tillägga så be my guest, alla info är tacksamt mottaget!

Ring Hotell Kittelfjäll. De har ett gäng privatstugor som de hyr ut. Har hyrt via dom förut och de har stugor i varierade prisklass. Googlade fram denna länk

Peboan har gett den viktigaste infon om Kittelfjäll. Underbar skidort som det är lite vilda västen över, i positiv mening. Om du och frugan har små barn med er, så är det eventuellt inte den bästa orten. Det finns få "enklare" nedfarter för mindre erfarna åkare.

Jag har varit i Kittelfjäll tre gånger och njutit stort av helikopterskidåkningen, som kostar runt 1500 kr för tre toppar. Ber du snällt så släpper piloten oftats av dig på sadeln för en extra hundring eller två. Då får du ett fantastiskt fint avslutingsåk.

De flesta som åker till Kittelfjäll bor på hotellet, som är av väldigt enkel standard. Själv har jag alltid bokat stuga via Kittelparken, vilket drivs av ett par sköna typer.

Jag har några bilder från Kittelfjäll i mina album.

Rekommenderas varmt!

"Juste, en sak till.... tips på någon som hyr ut lägenheter skidstugor som är billiga och schyssta!?"

Testa att kolla med helinord (tror jag de stavas) googla så hittar du, en ganska liten hemsida med lite info på. men de har bra stugor! Dock kanske lite stora stugor om ni är två som åker då de är till för typ 4-5 pers :)

Tillbaka
Topp