KKK i svt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mans_Hilling

Ny medlem
KKK i svt.
Någon som såg dukumentären?

"När jag var sju år mördade tre negrer min syster vid ett rån."

Varpå grabben bestämmer sig för att hata runt en miljard eller två.

"Att vara rasist är att vara stolt över sin vita hudfärg.", varpå han på frågan: "Är negrer rasister?" svarar "Ja."...

"Negrer är dummare än vita"

Bra, här har vi undantaget som bekräftar regeln. Att de inte har samma traditioner på att studera vidare som vita, har inte det minsta med detta att göra.

Människorna säger att de vill hålla den ariska rasen fläckfri. SKulle vara intressant att göra en undersökning vad deras egen ras har för inställning till rasen "idioter".

Slutligen, en generalisering från min sida.
Suck, Amerikaner

KKK i svt.
Jag tycker att du dömmer välldigt orättvisst! Jag är själv amerikan och så långt i från rasist och dumm i huvudet! jag såg dokumentären i kväll och blev otroligt ställd! Tänk att männikor kan ha sådanna tankar om sina egna medmänniskor.. Jag kan verkligen inte förstå det! För så som jag ser det tillhör vi alla människor på jorden samma ras! Vi är alla människor och värda precis lika mycket!

Tillsist vill jag bara säga till dej att det inte bara är i USA dessa tankar om människor finns... Så vi amerikaner är inte så dumma som du vill få fram!

Tack och hej från mej

KKK i svt.
Malin_L>

"Slutligen, en generalisering från min sida.
Suck, Amerikaner"

som sagt generaliserar han lite, jag tolkade det iaf inte som att han anser att alla amerikaner är idioter. snarare som en pik till
"Varpå grabben bestämmer sig för att hata runt en miljard eller två."

men jag vet inte, det var ju min tolkning :)

"Tillsist vill jag bara säga till dej att det inte bara är i USA dessa tankar om människor finns... Så vi amerikaner är inte så dumma som du vill få fram!"

jag tror inte han försöker framställa amerikaner som dumma, snarare KKK som dumma. och att folk i allmänhet bara tittar bort när dom ser sånt här. dom vet om det, men struntar i att engagera sig.
för övrigt förhåller det sig antagligen likadant i dom flesta andra flerkulturella länder, som i usa.

men visst, det är sjukt som fan.

KKK i svt.
Såg tyvärr bara slutet av dokumentären men blev mycket imponerad av det jag såg med barnbarnet, tänk att växa upp och under hela ens barndom få höra att negrer och judar är det värsta som finns etc. och sen säga emot sina föräldrar och hela sin släkt.

Även om rasismen breder ut sig (gör den det?) så finns det hopp.

Angående amerikaner; den bild jag och antagligen de flesta svenskar har fått av amerikaner är inte så positiv. Men den bilden kommer från främst tv och är ju inte hela sanningen. Även om jag inte känner någon amerikan personligen så tycker (eller åtminstonde föreställer) jag att vi har något sundare livsstil i Sverige. Dock så tror jag att rasismen är lika utbredd här...

KKK i svt.
Det är synd att man får se en sån sida av amerikanerna... Massmedia älskar att kränka människor! Det är bara så det är! Det är därför jag blir så upprörd... Det är hemskt att det ska vara så här i vårt samhälle! /malin

KKK i svt.
Kan du förklara hur du anser att massmedia i detta fallet kränker människor? Genom att få folk att tycka illa om människor som helst av allt skulle vilja avrätta ett folkslag? (De tror i alla fall att de vill det, när det väl kommer till kritan tvivlar jag starkt på att de skulle vilja hålla i yxan själva och bloda ner sina fina vita rockar).

Fegis: "Hon är bara ett barn, hon kommer komma till insikt."
Ball för tjejen på 15 vårar att vara psykiskt mer mogen än sin mormor... :)

KKK i svt.
Jo jag såg 3/4 av den och det är ju fan skrattretande. Sällan man ser sådana nötter, där sitter han på sin veranda ute i bushen och säger att alla svarta och judar är dumma i huvudet.. Vad skulle han sagt om det var 3 vita killar istället? och att dom fortfarande springer runt i sina lakan och bränner kors är ännu mer tragiskt....

Sen det där om amerikaner....det finns dumma människor i alla länder, sen att media ofta fäster sig vid det negativa är något man måste lära sig. Så om man vill skapa en egen riktig uppfattning ska du åka till USA och snacka med varenda människa i landet.

jaja, vet inte vad jag skrivit, men det blir säkert jättebra.... det enda jag vill säga är att KKK och alla andra trångsynta människor är sorgliga + att det finns alla slags människor i alla världens länder.

// bison.

KKK i svt.
intressant att se vad som skulle hänt om det var tre vänsterhänta som mördade hans syster...

"njao, vi brukar hänga på bingohaken. där kan man kika ut vilka som duttar med vänsterhanden. sen följer vi efter dom och klubbar ner dom med spikpåkar."

för mig känns det som en lika idiotisk generalisering som att alla svarta skulle vara... elaka, korkade, idioter, whatever - bara för att det råkade vara tre sånna som hade ifjäl syrran.

slutligen: jag ogillar oxå starkt alla uttalanden som "jag tycker om alla människor, oavsett ras..." vadå ras?! vi är för fan alla samma ras!! bara för att vi råkar ha hängt på lite mer nordligare breddgrader och inte naturligt behöver mörk hy så är vi väl för helvete samma ras. *phew*

KKK i svt.
Det kan kanske ha att göra med att de bor där de bor...
De kanske inte hade haft samma inställning om de hade bott i en annan del av landet, säg New York... kan man hoppas iallafall.

Men jag kan inte säga annat än att jag är imponerad av att vissa människor är så inskränkta och har så svårt att köpa att det inte är hudfärgen eller religonen som avgör om man är en bra människa.

KKK i svt.
jag såg den också och ja tycker att den tjejen var nog en av dom starkaste tjejer ja sett å hört... gå emot hela sin släkt så där, och när alla hennes kompisar vill träffa Daniel Carver (hennes morfar) bara för dom tycker han är så häftig... alla hennes kompisar tycker säkert hon är dum i huvet bara för att hon inte är stolt över att ha honom som morfar...

och det är så sjukt att dom bränner kors, för dom säjer sig vara kristna och då fattar ja inte var dom fått det ifrån, och sen tar dom bara vissa saker från Bibeln, precis som många andra sekter, dom tar det som passar dom, det som passar deras livssyn, dom sa att Jesus hade sagt att man ska gifta sig med nån inom sin egen ras och massa sånt skit, men det står inte i Bibeln... Jesus sa ju även att man ska älska alla människor men det har dom stykit med tippexpennan....

ni som har sett American History X så är likheten mellan den "bossen"i filmen (kommer inte ihåg vad han heter) och Daniel Carver väldigt stor... jag tyckte det kändes som att dom hade tagit en kille som var lik honom bara för att folk skulle förstå att det är verkligt, och inte bara nåt påhittat Hollywood drama...

//Danne

KKK i svt.
Vad jag vet så var det deras egna "förfäder" som tog dit de svarta. Känns inte som om dom bestämde sig för att göra en säsong och plocka bommul i USA.
Sen en grej till. Dom verkar var JÄVLIGT religiösa, säger inte bibeln att man ska älska alla människor? Just det svarta var ju inte människor....

Mata hajarna med rednecksen....

KKK i svt.
Korkek: Det är synd att behöva säga det men svarta och vita är per definition två olika raser.

d.c.: Jag vet inte men jag tycker svenska kyrkan är rätt bra på att utelämna saker ur bibeln också, kompisen läste ur den häromkvällen, det var lite om hur kvinnor skulle hållas, tjejkompisen höll fan på att storkna!

Och vad gäller amerikaner så vet i.a.f. jag att dom har otroligt dålig koll på omvärlden eftersom dom inte får höra vad som händer i övriga världen över huvud taget. Dumma eller oupplysta... ni får välja själva!

KKK i svt.
Tänkte på hur det ligger till i sverige, som enligt alla ministrar hela tiden skall vara bäst i världen enligt statistik. Jag skulle vilja se hur stor smygrasismen i sverige är.
Inskränktheten finns här också dock inte i sån fanatism.

Jag har träffat på en del amerikaner när jag rest och tyvärr kan jag inte säga allt för mycket gott om dem. Ett mer insnöat och kaxigt folkslag får man leta efter.
Gjorde bl.a. utlandstjänstgöring i kosovo och jag skojar inte när dom allra flesta vi träffade på var som hämtade ur Rikki Lake.

KKK i svt.
Tillägg angående rasism, läs koranen dom första surorna så skall ni få se på förföljelse av dom otrogna och med dagens tolkning även surorna hur kvinnorna skall behandlas.
Dock ligger inte bibeln särskilt långt efter....

KKK i svt.
Danne, nu när du säger det, de är rätt lika. Tänkte inte ens på det.
Smygrasismen här i sverige är rätt stor, men som tur är så minskar den ju mer upplysta människor man umgås med (i regeln så är folk rätt upplysta på en högskola) Märkte verkligen skillnad när jag gick i från Gymnasiet till Linköpings universitet. Numera har jag en smygrasist i klassen (smyg och smyg, han är rätt bordus när det gäller dessa frågor) jämfört med i alla fall en 4-5 i den tidigare klassen. Kanske borde tilllägga att i min gamla klass var 1/4 invandrare, vi var sammanlagt 24 stycken, i min nya klass är vi 35 pers och en invandrare... Så procentuellt sett...

KKK i svt.
suck hela västvärlden.... "alla muslimer är ONDA människor!" onda?! vem fan tror fortfarande på onda och goda människor? shit alltså. fuck bush och hans krig mot terrorism (en galen värld vi lever i där frihetskämpar kallas terrorister och terrorister kallas frihetskämpar). Å nu minsann bara MÅSTE man bomba Irak, för där lever de farliga och onda människorna. Visst Saddam är helt åt helvet, men tror man att USA gör saker och ting för den goda sakens skull (som någon slags storebror) så tror man fel. på reagan tiden då minsann gav man sitt stöd åt saddam. inga problem. nu e han ond, för nu e han ett hot mot USAs intressen. ja alltså, alla handlar i och för sina egna intressen. det kommer alltid människor att göra. att motsättningar (tex rasism av diverse slag) finns beror inte på att människor är oupplysta och onda, de har alla en egentlig orsak. tex folkmorden i rwanda, det var inte vilda afrikaner som dödade varandra helt utan orsak, det var ett folk som varit underkuvat i flera hundra år som reste sig. finns massa exempel. religion är åt helvete, men det är igen lösning att förbjuda den direkt.
personligen tror jag att det bästa är total demokrati, på alla plan inte bara det politiska, all makt åt folket så att säga. så länga klasskillnader finns kommer konflikterna att finnas. därför växer också smygrasismen i sverige, i takt med att klasskillnaderna växer..........

KKK i svt.
Är inte ett skvatt intresserad av politk, därför är jag även inte så duktig på det. Men vad jag vet så kommer det alltid vara ett klassamhälle. det kommer alltid finnas vissa människor som har mer makt än andra, sen kan man ha det i mindre skala än vad vi har det idag.

Sen det där med att bomba Saddam....tror inte dom kommer bomba så mycket civila mål, om det händer så är det förmodligen inte med flit. Finns förmodligen 2 anledningar till att USA och Storbrittanien kommer att invardera Irak.

1. Oljan, USA ekonomi klarar inte av att Saddam kontrollerar den.
2. För att lösa detta, få bort saddam från makten och sätta dit en USA vänlig person.

Sen att världen även försöker få bort all terror från jorden tycker jag är rätt... jag menar ska vi tillåta att personer spränger sig själva eller använder andra medel för att dom är fundamentalistiska galningar och är emot >1< land. Varför ska vi svenskar och andra "västerlänningar" drabbas av detta. ta bomben på Bali tex.

men vad vet jag.....har bara kommit halvvägs i Samhällskunskapen ;)

// bison.

KKK i svt.
korkek skippade du biologilektionerna?
Finns det bara en och samma hundras också?

En ras (flera raser) är inom biologin den lägsta nivån av indelningar enligt sexualsystemet, som ser ut så här:

Systematik av Organismer: / Domän / Rike / Stam / Klass / Familj / Släkte / Art / Underart / Ras.

Dvs vi tillhör ett och samma släkte och inte en och samma ras.
T.ex. så kan det se ut såhär:
Domäner: Eukaroter
Riken: djurriket, växtriket
Stam (Fylum): ryggsträngsdjur(på engelska heter denna nivå Phylum)
Understam? (Subfylum): ryggradsdjur
Klasser: däggdjur
Ordningar: rovdjur
Familjer: kattdjur, hunddjur
Släkten: Felis, Panthera
Arter: tamkatt (Felis catus), lejon (Panthera leo)
Underarter: [Indiskt lejon]? (Panthera leo persica).
Raser: angorakatt, [norsk skogskatt]

(http://susning.nu/Sexualsystemet)

Dvs vi är inte en och samma ras enligt ordets rätta bemärkelse. Vilket givetvis inte betyder att någon ras skulle särbehandlas.

Edit:
USA är inte beroende av oljan "därifrån".

KKK i svt.
frågan är väl snarare varför du drar upp en snart 2½ år gammal tråd för att be dom prata i ett annat forum? (tråden ligger under "allmänt", på vilket sätt passar inte den här tråden in där?)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp