Kläppen, Björnrike eller annat familjevänligt ställe v2

Hej!

Vi återupptäckte utförsåkningen förra vintern, introducerade barnen till åkning och besökte i tur och ordning Järvsö, Lofsdalen och Säfsen. I år tänkte vi komma igång lite tidigare, redan vecka två, och väljer mellan Kläppen (gröna backar även uppe i systemet, juniorpark, relativt nära Uppsala) och Björnrike/Skistar i Vemdalen (gratis skidskola, långa nedfarter, gissningsvis bättre fjällkänsla men lite kortare dagar). Inför den här säsongen prioriterar vi anläggningar där hela familjen kan åka från toppen eller i varje fall en bit uppifrån utöver att hänga i barnbackarna och att det finns en sittlift. Att det inte är alltför trångt i liftköerna och att backarna har lite längd är ju givetvis ett plus.

Dock har vi lärt oss att små till synes skitsaker kan påverka en dag i backarna när man åker med mindre barn: lutningen i liftkön precis framme vid barnliften, plötsliga korta branter i annars gröna backar, närhet till toaletter, kvällsaktiviteter utöver skidåkningen för att ventilera energi, fördelningen av knapp- och ankarlifter. Med de erfarenheterna i bagaget så kan vi konstatera att Lofsdalen var bäst för oss vuxna förra säsongen men att Järvsö hade bäst barnbackar.

Sambon och jag är tillräckligt bra (eller dåliga) för att ha kul på alla skidanläggningar. Är det någon här som har erfarenhet av Björnrike och/eller Kläppen ur ett familjeperspektiv? Vilket ställe rekommenderar ni så tidigt på säsongen (det blir f ö inte vinterns enda resa)? Något annat ställe?

Björnrike är underbart barnvänligt , bra barnbackar , gratis skidskola och skiduthyrning , bra billigt boende ski in ski out i många hus, absolut inga liftköer, 470 meters vertikal fallhöjd och en längd på 2200 meter . Mitt barnbarn 6 år åker ner från samtliga 4 toppar som Björnrike består av, sen finns det förstås brantare nerfarter från de topparna också. Grizzly Express är Sveriges längsta och snabbaste sexstolslift

Jag säger självklart Tegefjäll. I ett och samma område hittar du barnbackar för de små men samtidigt linjer för friåkarna i Freeride World Tour och sen allt därimellan.

Jag gillar Björnrike och har varit där med mina barn som dock är äldre. Bra fallhöjd och bra med backar i olika svårighetsgrad. Om man ska ta upp lite nackdelar utifrån ditt perspektiv så är det kanske att sittliften ligger längst åt ena hållet med maximalt avstånd till hotellet som ligger åt andra hållet. Hotellet ligger också lite högt så det är jobbigt att gå dit om man vill dit på kvällen och bor nedanför. Skidskolan ligger mitt emellan dessa. Så man kan helt enkelt inte bo nära alla dessa goda ting utan det blir ofta lite transportsträckor i backarna. Om man har småbarn kanske det är bäst att bo på hotellet. Då är det ändå nedförsbacke till skidskolan om än med lite stakning. Jag tycker dock att fördelarna överväger och utan att ha åkt i Kläppen borde man ha betydligt mer yta per person att åka i Björnrike och definitivt mer fjällkänsla. Kanske är värt att kolla Ramundberget också - sägs vara bra för barnfamiljer.

Hallå! Som några redan har skrivit så är Björnrike underbart! Vi i vår släkt har besökt Björnrike inprincip varje år sedan tidigt 80-tal. För barnfamiljer är stället helt perfekt, när man kommer upp på någon utav de fyra topparna finns det alltid minst en lätt backe ner för de yngreskidåkarna samt en eller flera lite mer avancerade backar, så det finns något för alla. I liftkortet ingår alla vemdalens destinationer, Vemdalsskalet, Klövsjö/storhogna och Björnrike.

Det har en relativ bra fallhöjd (470 meter) och flera backar som är över 2km långa. Dessutom är personalen underbar! Man får alltid hjälp i liften vare sig man är en hjälmfoting eller en alpintävlingsåkare, det är en sådan liten grej som gör upplevelsen så mycket bättre, man känner sig alltid välkommen. Om jag inte minns fel så utsågs vemdalsområdets skidskolor till världens bästa för några år sedan.

Men som någon tidigare skrev, ett minus med anläggningen är att det är väldigt uppdelat, sittliften (skandinaviens snabbanste, som för övrigt har de goaste backarna jag har åkt i än så länge) ligger längst till höger i området, hotellet längst till vänster, och skidskolan däremellan. Det är dessutom väldigt mycket släpliftar, vilket både kan vara bra, men även fruktansvärt jobbigt efter 6 skiddagar.
Men det goda överväger helt klart de dåliga sakerna!

Om jag skulle varit i erat läge hade jag letat boende runtomkring hotellet eller ovanför, då har ni alltid utför till skidskolan + nära till butiker.

Är ingen person som hänger i parken så ofta, så recenserande av den får någon annan göra, men det finns lite gott å blandat både för små och stora, erfarna och rädda.

En vistelse i Björnrike kommer att sluta med succé!

Hej igen!

Tack för alla svar. Tegefjäll är utanför vår räckvidd för just den här resan. Björnrike låter bra och stugorna/lägenheterna i Björnrike Västra bredvid Centrat verkar klart prisvärda. Bra skidskola är ju utmärkt.

Ni som varit där mycket, kan ni bekräfta att det finns en pool i Björnrike Centrat?

Vad gäller Kläppen, är det bara parken som lockar? Skogsberget ser fint ut åtm på pappret.

Poolen är tyvärr borta sedan några år tillbaka, tror den försvann när skistar tog över. Istället har dom byggt om "poolrummet" till ett stort lekrum.

Eller också bor man här utan att ens behöva ta ett stavtag till barnbackarna.

Eller här om man bara är 3 personer 3 meter från backen och med den här utsikten från frukostbordet

korpenkraxar sa:
Hej igen!

Tack för alla svar. Tegefjäll är utanför vår räckvidd för just den här resan. Björnrike låter bra och stugorna/lägenheterna i Björnrike Västra bredvid Centrat verkar klart prisvärda. Bra skidskola är ju utmärkt.

Ni som varit där mycket, kan ni bekräfta att det finns en pool i Björnrike Centrat?

Vad gäller Kläppen, är det bara parken som lockar? Skogsberget ser fint ut åtm på pappret.
Ok. Men om du ångrar dig så vet du vart pudret finns.

Tillbaka
Topp