Klättermusen Allgrön eller Haglöfs Couloir ?

Pata

Ny medlem
Behöver lite synpunkter för att kunna välja skidjacka:
Skal eller Soft Shell? Någon som har erfarenhet av dessa jackor att dela med sig av?

Kommer inte ihåg hur Couloirin har sin softshell? Är det fleece på hela insidan eller är det bara längst nere och uppe?

Vad ska du ha jackan till? Softshellen har något bättre andningsförmåga då den inte är 100% tät (luft kommer in och får cirkulation på insidan av jackan) inge vidare tycker jag själv när det blåser och är jävligt på berget. Har haft en renodlad Soft shell jacka från Peak performance och man kände hur det kom in luft när det blåste till, inte skönt alls.
Men eftersom Couloir'in är Gore-tex så ska det den vara 100% tät (antar jag)

Själv tycker jag att Klättermusens grejer ser något "skogshuggar-stil" ut och är inte lika "modernt" som Haglöfs, men det är ju en smaksak.

Senast ändrad:
jag skulle köra på klättermusen, har föregångaren som heter noatun. Superskön stetchig och helt vattentät och vindtät om jag inte minns fel, de där med klättermusen och skogshuggarstil håller jag inte med om, tycker deras kläder är snygga och man ser inte ut som 90% av folket i backen heller;) sen är klättermusens service grym vilket också är ett plus.

Kan inte annat än hålla med! Klättermusen är nog ett av de mest tekniska märken vi har på marknaden, till skillnad från Haglöfs där man inte riktigt tittat framåt de senaste åren...

Men om du kollar på softshell så kan jag rekomendera Norrönas Lyngen JKT och Arcteryx MX Gamma Hoddy (osäker på namnet).

Angående klättermusen så är jag inte speciellt imponerad av vare sig kvalitet eller service. Köpte en Noatun jacka och ett par Brokk byxor i april 2010, i maj skickade jag mail till Klättermusen att jackan blir blöt när det kommer blötsnö och ville ha råd om impregnering, är sjukt nöjd med passform och jackan i övrigt så ville inte reklamera den. Strax efter upptäckte jag massor med små hål i byxorna, från knäna och neråt var det ca 10 små hål på vart byxben. Skickade mail om detta också, men har fortfarande inte fått nått svar. Kommer på grund av detta aldrig att köpa klättermusen igen!

Min syn på klättermusen, sköna snygga kläder, men tro inte på allt skitsnack om kvalitet och funktionalitet! Dom är inte bättre än någon annan, och efter att du betalt så skiter dom i dig.

Får tacka så mycket för inläggen.
Valet föll på Klättermusen, känns klockren och kommer dessutom funka året om till olika aktiviteter. Ska bli intressant att se hur den funkar i backen. Återstår bara att reda ut hur mycket man behöver ha under för att klara sig mot kylan.

Kan för övrigt rekommendera Nautopp i Lysekil som just nu har rea på skaljackor :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp