Kliar rejält i köpfingret..

bigf1sh

Ny medlem
Sitter här och drömmer mig bort till snötäckta öppna fält med bottenlös lössnö. Bästa sättet att bota denna frunktansvärda abstinens är självklart att köpa nya prylar!(?)
Är redan en väldigt nöjd ägare av en Lib tech T.Rice pro 161.5 bräda. Den är riktigt grym att bomba pist med med inte riktigt lika kul för bakbenet när man surfar lössnö. Så jag sitter helt enkelt och tittar på en ny kompletterande bräda till min T.RIce. Eftersom jag är lite av en Lib tech fanboy så riktas min nyfikenhet först och främst mot Lib tech Birdman och Lib tech La Nina MC.
Nu är min fråga om någon av alla eminenta läsare av forumet här på freeride har någon erfarenhet av dessa brädor och deras egenskaper i lössnö samt överallt allt annars på berget?

Har en libtech birdman 170 för mina 186cm, 85 kg. Använd ca 10 dagar i Alperna, underbar bräda i djupt puder. Har en film här på freeride där den får åka riktigt djupt (lår- till midjedjupt) och på bild ser det ut som 10cm djupt, flyter oerhört bra.
Den är väldigt mjuk för en freeride bräda dock så jag var lite tveksam hur den skulle vara i slagigt eller isigt, men hade aldrig några problem. Styvheten är väl det enda jag kan påpeka som du ska tänka på, men jag är väldigt nöjd.

Jag är också förtjust i Lib Tech men om du kan stå ut med ett märkesbyte så tycker jag att du borde snegla på Never Summer innan du köper. Också lite high end, lite onödigt dyrt, men de har flera spännande brädor och likt Lib så får de ofta bra kritik. Jag valde bort Birdman för att jag inte vill ha en alltför stor bräda och La Ninja har en utformning som jag provat liknande hos andra märken utan att vara helt nöjd. Landobrädan ser ju annats fin ut, ja inte rent utseendemässigt kanske, den hade jag nog köpit om det hade funnits förra året. Nu kör jag NS Heritage och är sjukt nöjd.

Mmm har sneglat lite på NS!. Argh nu blev det ju väldigt svårt på en gång!
Om jag säljer min T.Rice kunde man ju skaffa en doitallbräda som tex NS Raptor eller Cobra! Vore ju nice att bara behöva släppa runt på 1 bräda som är bra på det jag vill ha den till, primärt puder och såklart pist när det inte finns något puder.
Hur upplever du din Heritage i puder Iller? Behöver du kämpa för att hålla upp nosen eller kan man bara köra på hela dagen och fortfarande gå till afterskien? Själv väger jag runt 75ish så funderar ju även på vilken längd man ska införskaffa. Vad kör du på?

Raptorn är ju i princip samma bräda som La Nina konstruktionsmässigt, liknande taper och rockerprofil. Dock ej åkt La Nina men har en Raptor i quivern och det är en väldigt styv bräda som är lite knixig när det är tighta svängar som behövs. Men är det brant och djupt puder så är den helt fantastisk. Men ska du sälja din T.Rice och bara ha en Raptor skullle jag avråda.

Jag har åkt T.Rice och den är betydligt mer lättåkt än Raptor.

NS Cobran är lite mer "snäll" och mer en typ av bräda du kan ha som enda bräda. NS Summit är ju annars den renodlade puderbrädan men tyvärr inte testat den.

Brando ser ju ut som en återupplivning av gamla Libtech Mullet och om du nu ska komplettera T.Rice-brädan så skulle jag nog välja den baserat på hur otroligt rolig min Mullet är i puder.

Jag kör på en 160 (70kg). Jag har inte behövt kämpa med den alls. Jag har den lite bakmonterad (någon cm tror jag, det är kallt och den står omonterad i garaget...). Jag ville byta ned mig från längre och hårdare för att få en one quiver och jag är nöjd. Jag leker fortfarande med hustruns skate banan ibland men skulle inte tveka att ta Heritagen som endabräda ffa till berg större än fjällen. Puder och stora berg har funkat fint. Nu har jag inte trillat ner för något högre än 5-6m i vintras men det var filbunke. Jag var imponerad över hur bra jag kunde lita på den i "brant som fan och smalare än svängbart", aggressiva korridorer kändes finfint. Dessutom är den lagom pigg och lekig. På det hela taget tycker jag att NS har lyckats med en bra allround med inriktning på OP. Den enda gången som jag skulle vilja ha full rocker och mjukare är när det är platt, men vem vill egentligen åka platt? Lagom platt är dock inget problem.
Tyvärr har jag inte kunnat jämföra mellan olika NS-brädor men av recensioner att döma så tror jag att Heritage är ganska nära Brando och sanningen är att jag nog skulle köpt en Mullet om den funnits kvar. Jag tror att de båda är sjukt bra AM-OP med BC-jibb och BM-potential så att säga. Raptorn kändes för aggro för mig och det jag läste om Cobra gjorde mig skeptisk.

Xavier sa:
Brando ser ju ut som en återupplivning av gamla Libtech Mullet och om du nu ska komplettera T.Rice-brädan så skulle jag nog välja den baserat på hur otroligt rolig min Mullet är i puder.
Amen brother!!

(synd bara att den inte finns i 165)

Brando är ju mer eller mindre exakt samma bräda som gamla Mullet och det är en av de bästa allroundbrädorna jag kört på och då menar jag allround för hård pistkörning och all slags offpiståkning. Hopp och park är inget för denna planka.

Senast ändrad:
^Snubben åker ju inte park ändå verkar det som, så det är perfekt för honom isf (=

Doughboy sa:
Hopp och park är inget för denna planka.
Helt utan att ha åkt den så kan jag ju dock konstatera att den flexar på 6-6,5, har en rimlig rocker och är specad för Freeride/Freestyle så den lär ju inte helt göra bort sig i vare sig större parkhinder eller BC-hopp om nu inte Lib Tech kört i diket men det brukar de ju inte göra.

Iller sa:
Doughboy sa:
Hopp och park är inget för denna planka.
Helt utan att ha åkt den så kan jag ju dock konstatera att den flexar på 6-6,5, har en rimlig rocker och är specad för Freeride/Freestyle så den lär ju inte helt göra bort sig i vare sig större parkhinder eller BC-hopp om nu inte Lib Tech kört i diket men det brukar de ju inte göra.
Klart man kan hoppa med den hur mycket man vill, men den taperade formen och setback på stancet gör att den inte lämpar sig så bra för att köra switch.

Tillbaka
Topp