klippa får

• Trådstartare Trådstartare pSundberg
  • Start datum Start datum
P

pSundberg

Guest
klippa får
Nån som vet en sida man kan hitta fakta på hur mycket man tjänar på att klippa får på island respektive gotland. städerna är inte så viktiga bara det klipps får.

Senast ändrad:
klippa får
Tror dom sålde Island på Ebay för ett tag sedan...

Ja visst var det så: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=RSS&ArticleId=2008%5C10%5C10%5C305406

Så du får nog fråga den som köpte Island helt enkelt.

Lite mer fakta om Island kanske man också får bjuda på så här på onsdagskvällen...
Island var egentligen Grönland, och Grönland var Island men då det kom för många människor till det grönskande Grönland och för lite till tråkiga gråa Island fick man byta namn på dom för att locka mer folk till det som idag heter Grönland medans det kom mindre till det vackra vad vi idag kallar Island.

Senast redigerad av en moderator:
klippa får
haha fan va klockrent! Dock är det ju halvkasst att björck inte ingår, jag undrar om rättighetrna till filmen Korpen Flyger ingick?

klippa får
Utter sa:
jeffa sa:
Utter sa:
Just kommit tillbaka från fårslakt i Norge, där tjänade iaf klipparna 17:-/får.
Berätta mer!

Låter helt stört!
Vad?

Det klipptes i snitt 1700-2000 får/dag och det var 7 klippare. De snabbaste kunde klippa runt 400 får på en dag.
menar du alltså att de snabbaste kunde tjäna 6800 spänn före skatt på en dag på att klippa får...?!

jag säger inte att du ljuger alltså, det låter bara för bra för att vara sant, och alla vet ju hur det är med såna saker... :)

Senast ändrad:
klippa får
6800 +timlön alltså. Så runt 8000nok på en bra dag för de snabbaste ja.

Sjukt hårt jobb, förstör ryggen totalt men du drar in en årslön på 3 månader. Kan också sägas att de här killarna var "rätt" rutinerade britter och en från NZ.

Det var i Oppdal Ekdahl.

Jo jag provade Jeffa men det är nog inget för mig.

klippa får
vet nån nåm sida där det finns fakta och siffror om får klippning. behöver somsakt inte vara i island. Behöver få ihop så det blir en 3minuter lång redovisning i skolan :)

Snödjup

Tillbaka
Topp