klisterfria hudar

klisterfria hudar
Ifall du tänket på Gecko hudar så har min polare testat dom och det var bara skräp. Fäste inte på skidan, gick sönder osv osv.

klisterfria hudar
lånar tråden lite.

har problem med att klistret från mina hudar darr ur mina dåliga lagningar. löser de med att lägga snö mellan huden å belaget. men funkar inte skitbra :(

n¨gon som har haft samma problem? hur har ni löst det isf?

klisterfria hudar
havreboll sa:
Ifall du tänket på Gecko hudar så har min polare testat dom och det var bara skräp. Fäste inte på skidan, gick sönder osv osv.
Har testat Gecko i vinter utan helst några problem på mina Rockers. Trots att fästet bak släppte så satt de kvar. Lätta att sätta på och av är mitt ställningstagande.

klisterfria hudar
Testade min Gecko igen upp i "Kittel" i helgen och de fungerade mycket bra. En av guiderna från Kittelfjäll Adventure hade också bytt till Gecko och var helnöjd.

klisterfria hudar
Hur fungerar det med klisterhudar på breda skidor, säg >115mm?
Har ett par bent chetlers och ska köpa hudar till dem men har hört att klisterhudar kan vara bökiga när man har så breda lagg.

klisterfria hudar
Jag har en polare som kör 132 mm med klassisk klister, har själv använt hans setup ett par gånger och tycker inte det är mer krångel än vad klister innebär på en skida med 100-midja. Är det segt att få isär hudarna när de legat ihopvikta, använd benen (försöker hitta video som demonstrerar)! Som skidåkare bör du ha tillräckligt starka benmuskler.

Med feta skidor skulle jag oroa mig för glidet i huden snarare än klistret, har dock ingen aning om hur geckos glid står jämförelsevis.

Senast ändrad:
klisterfria hudar
Okej har aldrig använt mig av hudar innan över huvud taget så har liksom inga tidigare erfarenheter.
Mina polare kör däremot med gecko på skidor med liknande bredd som mina och jag tycker de verkar sitta lite löst, så köper väl på klassiska med klister. Rätt go prisskillnad också på de två är ju inte direkt en nackdel heller..

klisterfria hudar
Ingen aning om var geckohudar ligger prismässigt, men mitt tips är att inte gå på det absolut billigaste - de har tendenser att gå sönder på olika jobbiga sätt när man använt dem ett tag.

klisterfria hudar
Okej, men vad jag fattat det som så är Black Diamond eller G3 säkra kort att gå på så blir väl någon utav dem.

klisterfria hudar
G3 är ju jävligt bekväma alltså. Inget toppfäste att passa in och ett smidigt verktyg som gör att man skär till dom på ett par minuter.

klisterfria hudar
Okej nästa fråga då.
Jag har hört att på ett par twintips, tex mina bent chetlers så kan det strula med bakre fästet. Är ett bakre fäste verkligen något man behöver? Sitter inte hudarna med bara klistret där bak?

klisterfria hudar
Det blir inget problem med det bakre fästet. Jag kör på ett par skidor med betydligt rundare tail och det sitter där. Tror det har lossnat en gång typ.

klisterfria hudar
Vikten på Gekko är ju skönt låg i ryggan om man jämför med G3 alpinist, G3 känns som tegel versus frigolit ;) i jämförelse. För mig har Gekkosarna funkat ypperligt.

klisterfria hudar
Även jag kör Gecko-skins inköpta i höstas och testas i såväl isiga backar, schyssta pister, Norgesvängen i Kittelfjäll + sadeln......fungerar utmärkt på både snö och is och fäster även när det är brant. Lossnar dom så beror det på att skräp har fastnat under huden och det är bara att borsta bort med näven (ej plocka som på traditionella skins med klister).

Rekommenderar varmt. Har ett par tillskurna 130mm skins på mina Line Sick Day 125 (litet spann med tip- och tail rocker). Hudarna räcker inte fulla bredden fram eller bak men fäster sjuukt bra....

Gecko is da shit :)

klisterfria hudar
Mina gecko har nu fått sig några tusen höjdmeter den här vintern, så jag känner att jag kan skriva lite om dem iaf.

Jag har Gen. 1 gecko (svart hår och svart silikon), 130mm breda. Skurna för ett par Butchers Hook 125.
Enligt rekommendationer så testade jag först utan tail clip, det gick inte alls bra. Verkligen inte...

Sen klämde jag dit geckos nya tail clip (två röda händer i plast), hudarna satt nu kvar men plasten var inget större fan av kyla och sprack när jag råkade trampa till med ena tailen på den andra i en missad kick turn.

Nu pryder en uppsättning G3 tail clip hudarna och dessa fungerar bra.

Gecko är de absolut smidigaste hudarna jag har haft, klart snabbare att sätta dit och ta av än de Kohla jag hade innan (iofs på ett par andra skidor, men ja). Det tar relativt lite plats i ryggsäcken/innanför jackan och väger inte så mycket.
Glidet bedömer jag som likvärdigt med G3 Alpinist, något sämre gild på hårt och något bättre på mjukt.
Hudarna har fått utstå en del misshandel mot sten och is utan att visa några tecken på slitage.
Om man får snö mellan belag och hud så är det bara att värma bort med handen och klistra tillbaka huden. Blöt eller inte spelar nästan ingen roll.

Tyvärr är allt inte guld och gröna skogar utan det finns vissa saker som inte fungerar så bra.
"Klistret" i tailen har slutat fästa, inte ens i rumstemperatur så fäster det på skidorna. Så tail clip är det enda som håller i de bakersta 10cm.
Kanterna fransar upp sig en del, inget allvarligt men väl irriterande. Hudarna är skurna med G3s verktyg.
Vid några få tillfällen så har en ishinna bildats mellan hudarna och belaget på några fläckar. En del av den hinnan sitter kvar på skidorna och den del på huden när jag drar av dem. Skapar fina problem om hudarna ska på och av flera gånger under en dag och det är kallt ute.

Överlag så är jag nöjd med köpet, men skulle aldrig betala fullpris för dem. Ca50 euro mer än de närmaste konkurrenterna (BD Ascension och Glide lite och G3 Alpinist) är alldeles för mycket pengarna för motivera ett köp i mina ögon. Mycket möjligt att de nyare med röd silikon är bättre, men tills det är bekräftat så låter jag bli att säga något öm det.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp