Klisterrester kvar på skidorna.

patchedkid

Ny medlem
Hur illa är det att använda vallarengöring på ett par toppturskidor?
Och förstör jag beläggen och ska börja valla dem efter ha använt rengöringen?
som det är nu sitter limresterna kvar på mina skidor från stighudarna och funkar som klistervalla mer eller mindre.

Personligen skulle jag först testa med en plastsickel och sedan borsta belaget med en nylonborste. Skulle förvåna mig om det inte skulle hjälpa.

Använder du "vallaväck" eller liknande måste du göra en ny grundbehandling av skidan för att få tillbaka fullt glid. Vallarengöring bör inte användas på glidzon utan enbart på fästzon på längdskidor.

/MM

Ta remsor av silvertejp och sätt på belaget. När du sedan drar bort dem försvinner även klistret från belaget. Har haft samma problem med ett par gamla hudar som legat hopklistrade några år innan frugan fick ta över dem. Klistret har liksom blivit "för kletigt". Första gången hon satte på hudarna på skidorna och plockade bort dem blev det massor av klister kvar på skidorna. Riktigt bökigt att få bort utan valla väck, men silvertejp löste problemet. Nu får hon lägga hudarna med klistret ner i snön en minut eller två innan hon sätter på dem på skidorna. Ser helt sjukt ut och andra turargäng stirrar på henne som om hon är helt knäpp.....
Välvallade skidor bör väl minska problemet något.....
Vallaväck är enligt min åsikt ok att använda innnan man vallar om om beslagen är skitiga som tex efter vårskidåkning. Viktigt att sedan värma in vallan ordentligt och sickla OCH borsta belaget. Du vill INTE ha valla som lossnar från belaget och fastnar i stighudarnas klister!

Lycka till!

H

Har sysslat en del med längdskidor och inom dom kretsarna är det dödsstraff att använda vallaväck på glidytan. Det är endast till för att avlägsna fästvalla.

Men det beror ju helt och hållet på hur rädd du är om belaget och hur noga du är med glidet.

Införskaffa geckos "klisterfria" hudar! Jag va ut och testade ett par nu i helgen och jag är riktigt nöjd! Provade att mer eller mindre att doppa dom i snön! Bara att borsta bort snön lägga på och köra.

Införskaffa geckos "klisterfria" hudar! Jag va ut och testade ett par nu i helgen och jag är riktigt nöjd! Provade att mer eller mindre att doppa dom i snön! Bara att borsta bort snön lägga på och köra.

Piglet55 sa:
Mike1151 sa:
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig efter att ha läst detta.
http://www.wildsnow.com/6281/gecko-skins-review/
Intressant läsning! Inget jag har märkt av nu är mina geckos relativt nya! Får se om det är nåt som kommer när hudarna blir slitna!

Tillbaka
Topp