Knäoperation krockar med alpsäsong

avodkado

Ny medlem
Tjenare allihopa!
Ett av mina största intressen är att åka skidor och därför föll det sig naturligt att jag efter gymnasiet tänkte ta ett sabbatsår för att göra en säsong i Österrike. Sedan en tid tillbaka har jag haft ett högerknä som har spökat lite grann och jag har tidigare besökt en naprapat och flera olika sjukgymnaster men de har inte lokaliserat åkommans orsak. Så jag gick till läkaren. Nu (ca 1,5 månad innan säsongen startar) fick jag reda på av läkaren att knät var illa däran (osteokondrit kallas skadan) och jag har blivit inbokad för operation i mitten av november. Rehabiliteringstiden uppgår till 6 veckor på kryckor efterföljandes av 3-4 månaders rehabträning, med andra ord säsongen är körd för min del.

Om ni orkat läsa så här långt så undrar jag ifall någon utav er har upplevt samma sak och har något tips på lösning. Jag själv har övervägt att skita i operationen och göra den efter säsongen och ta den risken att åka med ett knä som inte är intakt, har sett framemot detta i 2 år. Att tilläggas bör att jag tillsammans med mina fyra bästa kompisar hade planerat denna resa väldigt länge, så man kanske skulle kunna åka ner för att bara jobba och festa och hoppa över skidåkningen.

Jag är jättetacksam för svar om någon av er har upplevt något dylikt :)
Mvh
En trasig själ

Gör säsongen om du inte har allt för ont när du åker.

Pajar knät när du åker så måste du ändå opereras, lycka till ;)

Hej
Du har alltså lösa benbitar eller brosk i ditt knä.
Att köra med det kan på sikt förstöra ledytorna och senare i livet får du Atros.
Operera Nu!
Slutsnackat

Senast ändrad:
Ta det lugnt. Det snöar nästa vinter också. När ditt knä är rehabiliterat så börja träna upp benmusklerna. Kör djupa knäböj och träna inte på maskiner som stabiliserar övningarna.

Instämmer med gubbfan och nilshusse eftersom det kan vara precis så som gubbfan skriver. Du kan förstöra knäet för all framtid.

Duffis - om du inte är säker på vad en knäskada innebär tycker jag det är oansvarigt (IMHO) att uppmana folk att bara köra.

Lycka till avodkado!

Jag tycker absolut att du ska tänka långsiktigt och göra operationen nu. Se till att få en duktig sjukgymnast och sköt din rehab utan fusk så lär det inte vara några problem att åka som vanligt nästa vinter!

Mvh Daniel med tre genomförda knäoperationer

Tack så mycket för alla råd, har tagit mitt förnuft till fånga och ska göra operationen. Det skulle kanske inte vara helt omöjligt att åka skidor lite lugnt i slutet av säsongen så jag får hoppas att allt går bra :)

Råder dig att reda nu i förväg söka upp en sjukgymnast du trivs med och som har god kunskap gällande knä, kanske du redan har med tanke på ditt förflutna med knäet men se till att få startövningar för att direkt vara påväg efter operationen. Ingen tid att spilla! Du lär få några fåtal övningar på köpet av de du träffar på sjukhuset men sjukgymnasten kommer direkt kunna ge dig väldigt mycket mer att jobba på som gör att du är på skidorna snabbare och framförallt mer förberett. Sen är det bara träna träna träna som gäller. Lycka till!

/en av alla med knäskador och skidor i livet

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp